Gekte en kwaliteit met Brujeria en Mouflon in dB’s

De Mexicaanse/Amerikaanse/internationale deathmetal/grindcoreband Brujeria is niet de beste in het genre en misschien niet eens de beste van de bands die 10 juli dB’s aandeden. Maar Remco Faasen heeft een ongelooflijke zwak voor de gemaskerde machomannen die claimen drugslords te zijn en dus reisde hij net als in 2017 af naar Utrecht. Het fijne Mouflon uit het veel bravere Arnhem beet het spits af.

De aan de weg timmerende Arnhemmers gaan loodzwaar van start met Ode to the Beast Inside, afkomstig van het uitstekende tweede album Pure Filth en gooit daarna het gas er flink op om steeds weer een stapje terug te nemen. Met alle nummers voorzien van een donkere ondertoon blijft elk track van begin tot eind boeien. Het geluid in dB’s helpt vandaag uitstekend mee: het is zo droog dat bedoeïenen er zenuwachtig van zouden worden. En die leven in zand. Maar het past perfect bij Mouflon, waar zanger RJ vol overgave zijn teksten over het publiek spuwt.

Het heerlijke On the Frontlines komt langs, afkomstig van debuut Devastations, Remembered by Skin krijgt een prima uitvoering maar eigenlijk alles is smaakvol aan Mouflon. De dreunende band van Tijl, het gitaarwerk van de heren Peter en Richard, de drums van Rutger… en dan het gemakkelijk laveren tussen doom en death. Helaas heeft RJ’s andere band, Lifelong, het laatste concert ooit gespeeld, maar als dat betekent dat hij nu zijn handen vrijer heeft voor Mouflon is dat een voordeel. Want deze band heeft wat in zijn mars. Een voorbeeld? Uitsmijter van de avond Violent Mind. Verder commentaar overbodig.

Brujeria bracht dertig jaar geleden debuutplaat Matando güeros uit en de huidige tour staat in het teken van die release, dus u kunt wel nagaan hoe de setlist eruit ziet. En inderdaad, de band speelt het plaatje met opener Pura de venta vanaf tape tot en met Cristo de la roca, met uitzondering van het pakkende titelnummer dat later terugkomt. Helaas geen Hongo Jr. (ook bekend als Nicholas Barker van Shining, ex-Cradle of Filth, ex-Dimmu Borgir, ex-Lock Up die naar later bleek ernstig ziek is) op drums of Hongo (Shane Embury van Napalm Death en Lock Up) op bas. Zangeres Pititis heeft de band verlaten, La Bruja Encabronada (actrice Jessica Pimentel) is niet van de partij. Ook levend stripfiguur Pinche Peach lijkt afwezig, maar die sluit gelukkig gauw aan bij collega-zangers El Sangrón en natuurlijk Juan Brujo.

De band speelt fel, de pit breekt snel open en de eenvoudige grinddeath is als hosties voor gelovigen: het wordt gretig geslikt. Puur muzikaal is het natuurlijk niet bijzonder boeiend, dat Brujeria. Laatste plaat Pocho Aztlan (uit 2016 alweer, maar 15 september komt er een nieuwe!) was best prima en de band heeft echt wel pakkende nummers, maar Matando güeros integraal gespeeld zien worden zal toch niet de natte droom van veel liefhebbers zijn. Het tweede deel van het concert wordt het dan ook pas leuker, met nog een paar ‘hits’.

Muziek is echter niet alles wat Brujeria Brujeria maakt. Het gaat ook om het Spaanstalige gekibbel en gekwebbel tussen de nummers door, de brullende Juan Brujo, Pinche Peach die zo boos kan kijken en El Sangrón die een Latijnse gangster speelt zoals we die kennen vanuit Hollywood. Het is de gekkigheid, de macho-houding, de over the top-benadering die dit zo vermakelijk maakt. En ondertussen is het nog lekker rammen en beuken ook. En dan opeens is er een vlijmscherpe uitvoering van La migra (Cruza de la fontera II) en Colas de rata of wordt La ley de plomo erg lekker gespeeld. En anders is er wel Marcha de odio. En dan gaat Revolución er nog even in als een ijskoud glad bier in dit bloedhete hol in Utrecht.

Voor je het weet stuitert het hele gezelschap rond op Brujerizmo en trekken Juan Brujo en El Sangrón de kapmessen om Matando güeros de dreigende afsluiter van de set te maken. Pinche Peach loopt ondertussen vrolijk rond met Coco Loco: het afgehakte hoofd dat de cover van het album siert. Na het titelnummer gaan we dansend de nacht in met Marijuana over de speakers en komt zelfs het bizarre Don Quijote marihuana nog voorbij. Onwennig en houterig worden er dansjes uitgegooid in de inmiddels weer verlichte zaal en sluiten we een avondje Mouflon en Brujeria af met een grote grijns. Dankzij de eerste band vanwege de kwaliteit, dankzij de tweede vanwege de rest.

10 juli 2023, dB's, Utrecht