Blaze Bayley geeft zich bloot in Asgaard

Ooit speelde hij met Iron Maiden voor volgepakte arena’s. Vandaag de dag moet hij het doen met aanzienlijk minder belangstelling. Van Monsters of Rock in São Paulo naar het jeugdhuis om de hoek: het contrast kan niet groter zijn. Blaze Bayley, de Britse zanger met de kenmerkende bakkebaarden, stond vorige week op het podium van Asgaard: dezelfde locatie waar ik onlangs nog het Master van Paul Speckmann aan het werk zag. Vergezeld door de gebroeders Appleton (Chris en Luke om precies te zijn) werd voor een akoestische set geopteerd. Voor uw reporter een unieke kans om in een intieme setting het oeuvre van Bayley te herontdekken. Een terugblik op een avond waarop de geest van Iron Maiden nooit veraf was.

Vooraleer Blaze Bayley op het toneel verschijnt, is het de beurt aan de jongste telg van het geslacht Appleton. Net als Bayley later op de avond, gaat Chris Appleton terug naar de basis. Gewapend met een akoestische gitaar van het merk Cort, brengt de muzikant een combinatie van eigen werk en composities van Iced Earth. Met Inside Out worden in Gent de debatten geopend. Kort hierna is het de beurt aan Rise Again, ook uit de catalogus van Absolva wordt vanavond dus geput. Met Medusa en Stone Broke From My Heart passeren nog twee eigen nummers van de snarenplukker de revue. Op een eerste moment van herkenning is het wachten tot wanneer Melancholy (Holy Martyr) van Iced Earth wordt gebracht. Slecht mag het dan allemaal niet klinken, echt overtuigen kan het me evenmin. Pas wanneer Chris op de bühne het gezelschap krijgt van zijn oudere broer, komt er wat spanning in deze vertoning. Samen met Chris worden achtereenvolgens No Tomorrow en de Iced Earth klassieker Watching Over Me op de aanwezigen losgelaten. Het optreden mag dan met een positieve noot eindigen, in zijn geheel vind ik het te licht wegen. Dat ik na afloop meerdere personen het tegendeel hoor beweren, bewijst dat smaken kunnen verschillen.

Het academisch kwartiertje dat na afloop van het voorprogramma wordt aangekondigd, duurt langer dan gepland. Na een half uur wachten, is het grote moment eindelijk aangebroken. Vergezeld door beide broers Appleton, stapt Bayley Alexander Cooke (de naam die op de geboorteakte van Blaze Bayley prijkt) op het podium. De charismatische zanger deelt mee dat het publiek zich mag opmaken voor een primeur. Voor het eerst in zijn lange carrière gaat Bayley namelijk ‘unplugged’. Wat nu juist het verschil is met een regulier akoestisch optreden, is me nog steeds niet duidelijk. Waar ik vooraf op hoopte, wordt al snel werkelijkheid. Van de twee langspelers die Blaze tussen 1994 en 1999 met Iron Maiden inblikte, The X Factor en het daaropvolgende Virtual XI, wordt in Asgaard namelijk rijkelijk geput. Het ondergewaardeerde Lord of the Flies vormt samen met Judgement of Heaven het startschot van deze intieme vertoning. Nummers als Virus en het machtige The Clansman, beiden afkomstig uit het repertoire van Steve Harris en co, weerklinken vanavond eveneens door Asgaard.

Het solomateriaal mag dan de bovenhand halen, de schaduw van Maiden is steeds aanwezig. Bayley maakt er een erezaak van om elk nummer van een uitgebreide introductie te voorzien. Weet u bijvoorbeeld dat Como Estais Amigos (een snertnummer, ik geef het toe!) geïnspireerd is op een jeugdvriend die in de Falklandoorlog het leven liet? Of dat The Man Who Would Not Die een stevige aanklacht is tegen voormalige broodheer SPV Steamhammer? Voor mezelf is het allemaal nieuwe informatie. De imponerende stembanden van Blaze Bayley hebben de tand des tijds wonderwel doorstaan. Mocht de man hier zelf niet van overtuigd zijn, dan zou hij geenszins voor dergelijk type optreden opteren. Door het bewust weglaten van percussie en elektrisch gitaargeweld, geeft de zanger zich figuurlijk bloot. Een risicovolle operatie die hij tot een succesvol einde brengt. Zoals het concert begon, zo wordt in Asgaard geeïndigd: met een greep uit het werk van Iron Maiden. Met Man on the Edge, Futureal en The Angel and the Gambler als toegift, neemt Bayley afscheid van de duidelijk genietende toeschouwers. Hulde aan de fijne mensen van GRIMM Gent om dit mogelijk te maken. In tijden waarin programmatoren steeds vaker voor commercie opteren, blijven zij de muzikale integriteit vooropstellen.

Setlist Blaze Bayley:

• Lord of the Flies
  • Judgement of Heaven