Interview met Suffocation
Binnenkort komt de nieuwste Suffocation plaat uit
, genaamd Blood Oath. Namens de band was drummer Mike Smith bereid om het een en ander van commentaar te voorzien. Hij is niet een bijster spraakzaam iemand, maar dat maakt zijn relaas niet minder boeiend. Wat volgde was een onderhoudend verhaal over de achtergronden van de nieuwe plaat, de ambities van de band en ten slotte een leuke inkijk in het persoonlijke leven van deze gedreven muzikant.
Gefeliciteerd met het afleveren van zo’n geweldige plaat als Blood Oath. Alle elementen die de stijl van Suffocation maken zoals het is, zijn beter in balans dan ooit. Hoe zie jij dit?
Ik ben het helemaal met je eens. Deze keer wilden we als band echt het onderste uit de kan halen wat de kwaliteit van onze muziek aangaat. Hopelijk gaat dit ons eindelijk een keer een stel goede aanbiedingen opleveren.
Menig deathmetal liefhebber zweert bij platen als Effigy Of The Forgotten en Pierced From Within. Ze worden door menig fan gezien als de beste platen van Suffocation. Waar past Blood Oath in deze context?
Iedere plaat is een momentopname hoe we ons als band en personen voelden. We blijven liever niet te lang in het verleden hangen. We concentreren ons liever op het hier en nu. Onze nieuwe plaat is daar het product van. Hoe goed onze platen in het verleden ook waren, heeft het ons tot nu toe nog geen doorbraak naar een groter publiek opgeleverd. We zullen zien wat het nieuwe album ons gaat brengen.
Kan je wat meer vertellen over het creatieve proces van het album? Welke bandleden trokken de kar?
Guy Marchais (gitarist) schreef een compleet nummer, zelf leverde ik er drie aan. Alle overige nummers werden door de hele band gezamenlijk geschreven.
Hoe verliep het opnameproces? Waar liep je als band tegenaan?
Het verliep eigenlijk allemaal heel gesmeerd, zeker als je je bedenkt dat we geen enkele keer de nieuwe nummers geoefend hebben voordat we de studio ingingen. Ieder lid van Suffocation werkt aan zijn eigen nummers. Als de tijd daar is, komen we bij elkaar. Dan kijken we wat voor een songmateriaal we hebben en zetten we alles in elkaar. Zelf kijk ik altijd het meeste uit naar het moment dat de nieuwe plaat helemaal klaar is.
Vergeleken met zijn voorgangers heeft Blood Oath een betere productie en komen alle instrumenten beter uit de mix naar voren. Heeft dit misschien te maken met een groter budget, omdat jullie nu bij een groter label zitten?
Het beschikbare studiobudget was niet groter dan normaal. We hebben gewoon ons beste beentje ervoor gezet in de hoop dat dit ons meer mogelijkheden gaat opleveren qua tours bijvoorbeeld.
Jouw typerende drumstijl heeft een grote invloed op het bandgeluid van Suffocation. Soms lijkt het erop dat je stukken speelt die normaal door een sologitarist gedaan worden. Hoe is dit eigenlijk ontstaan?
Naast drummer ben ik ook gitarist en schrijf ik altijd complete nummers voor de band. Dat verklaart wellicht de aparte combinatie tussen het drum- en gitaarwerk. Op de nieuwe plaat zijn Blood Oath, Provoking The Disturbed en Come Hell Or High Water door mij geschreven trouwens.
Sinds kort staat de band bij Nuclear Blast onder contract. Wat zijn de grootste verschillen tussen dat label en Relapse Records, jullie vorige thuis?
Naar mijn mening zaten we bij Relapse aan het plafond van wat het label voor ons kon betekenen om Suffocation naar een hoger plan te tillen. Het uitbrengen van onze Human Waste EP betekende in feite de geboorte van Relapse als label. Ook Nuclear Blast was vanaf het begin bij ons betrokken. Ze zijn een groter label en ze hebben de beschikking over betere contacten en distributiekanalen. De hele staf daar zijn grote fans van ons en ze zijn vastbesloten om er alles aan te gaan doen om ons naar een groter publiek te laten doorbreken. Een label als Nuclear Blast biedt ons meer mogelijkheden en past beter bij onze ambities.
Suffocation heeft bijkans een legendarische status, dankzij de hoge kwaliteit van jullie albums en een smetteloze livereputatie. Hoe gaan jullie als band daarmee om en wat vind je zelf van de bandstatus?
Helaas heeft onze reputatie zich nog niet uitbetaald in de vorm van grote touraanbiedingen. Als we eenmaal meer mensen kunnen bereiken met onze muziek, dan houden we ze een spiegel voor van hoe intens ze echt willen leven en hoe ze in de wereld staan. Toen ik in aanraking kwam met extreme muziek heeft dat echt mijn leven veranderd. Ik ben ervan overtuigd dat het ons ook lukt om dat bij andere mensen voor elkaar te krijgen.
In 2007 gaven jullie een spetterend optreden weg op Elsrock, terwijl een bandlid door omstandigheden thuis zat en de bassist met een ernstige beenblessure kampte. Dit zegt veel over jullie toewijding en gedrevenheid. Hoe ver zijn jullie bereid te gaan om de fans een plezierige avond te bezorgen?
Wij proberen een voorbeeld te zijn voor onze collega’s in het genre en tonen dat je op pure wilskracht en doorzettingsvermogen veel kunt bereiken. Menig band die toen in onze schoenen zou hebben gestaan, zou uit de toer gestapt zijn. Geen woorden, maar daden is ons motto en desnoods spelen wij een hele toer met een man minder en nummer twee met zijn been in het gips.
Wanneer je muziek aan het schrijven bent, is er een delicate balans tussen wat je zelf als artiest gaaf vindt en wat de fans van de band willen horen. Hoe gaat dit in zijn werk voor Suffocation?
Op de eerste plaats schrijven wij muziek die we zelf goed vinden en dan vinden de fans het vanzelf ook gaaf. We werken al jarenlang op die manier en het is altijd goed gegaan. Daarom is er geen reden voor ons om daarvan af te stappen.
De meeste leden van Suffocation zijn zo langzamerhand behoorlijk in de dertig en sommigen hebben ook een gezin. Als professionele muzikant ben je vaak maanden weg. Hoe gaat je gezin hiermee om?
Behalve Frank (zanger) en ik heeft niemand in Suffocation een gezin te onderhouden. Mijn gezin weet dat zonder alle opofferingen het resultaat van de afgelopen 20 jaar voor niets is geweest. Als band zijn we vastbesloten om door te gaan en te slagen in onze missie. Mijn vrouw steunt me hier volledig in.
Recent zijn er weer een aantal oude bands bij elkaar gekomen, zoals Pestilence en Atheist. Wat vind je van het hele reüniefenomeen en welke bands zijn tegenwoordig nog relevant?
Pestilence en Atheist hebben muzikaal nog genoeg te bieden om relevant te zijn. Er zijn een aantal bands die beter twee keer hadden kunnen nadenken, voordat ze een doorstart gingen maken. Ze hebben niet meer de juiste passie en hun muziek klinkt te gedateerd.
Als laatste vraag zou ik graag willen weten naar wat voor muziek je zelf graag luistert. Welke artiesten kan je onze lezers aanraden?
Alles tussen oude soul en moderne pop. Ik ga jullie lezers niet vertellen waar ze naar moeten luisteren. Mijn muzikale ontwikkeling is een heel persoonlijk iets en daarom hou ik dat liever voor mezelf. Iedereen moet zijn/haar eigen persoonlijke smaak zelf ontwikkelen.
Bedankt voor je tijd, Mike. Als je wilt, zijn de laatste woorden voor jou.
Bedankt voor het stellen van goede vragen, Raymond. Take care brother!
Links: