Exodus en Savage Messiah in TivoliVredenburg

De laatste plaat van thrashlegende Exodus ligt alweer vier jaar in de schappen, dus bij een nieuwe tour is vooraf duidelijk dat het accent daar in ieder geval niet op zal liggen. En dat vermoeden blijkt juist, als de heren op een bloedhete dag aftrappen in de fijne Pandora-zaal van het Utrechtse TivoliVredenburg. De powerthrashers van Savage Messiah zitten dan alweer in de kleedkamer, want die heeft uw anonieme verslaggever gemist wegens werkverplichtingen. Gelukkig hebben we de foto’s nog.

Exodus dus. Bouwjaar 1979 en daarmee ouder dan Metallica, Slayer, Anthrax en Testament. Bandlid van het eerste uur, drummer Tom Hunting, is nog immer present. Belangrijkste schrijver Gary Holt staat op de bühne met Slayer en dus verwelkomen we zijn vaste vervanger: Kragen Lum, ook gitarist bij Heathen. We beginnen rustig, met Funeral Hymn. Blood In, Blood Out opent vervolgens de pit en zorgt voor de eerste stagediver. Het zal deze avond geen moment meer rustig zijn. Bij het lekkere Deathamphetamine beginnen zowel band als publiek lekker enthousiast te worden en begint de metalmachine die Exodus is te ronken. Niet dat deze tot op het bod ervaren mannen extra aansporing nodig hebben om goed te spelen, maar het helpt wel.

Het stokoude Exodus komt langs, want we gaan old-school vanavond. Na afloop van dat nummer neemt zanger Steve ‘Zetro’ Souza uitgebreid de tijd de liefde van de band voor Nederland te verklaren en voordat het kan worden weggezet als gespeeld theater, gaat hij in op details: het optreden van de band op Dynamo Open Air in 1988, toen veel van de aanwezigen vanavond nog niet eens in de planning van pa en ma zaten. De band is het enthousiasme dat hen toen ten deel viel in ieder geval nooit vergeten. Mooi! Terug naar de muziek, want er wordt een loeistrakke uitvoering van één van de betere nummers van het laatste album neergezet: Body Harvest. Exodus speelt het alsof er een vlijmscherp mes door menselijk vlees gaat.

And Then There Were None levert de grootste pit tot nu toe op, terwijl stagedivers zover worden doorgegeven dat ze bijna een biertje aan de bar kunnen bestellen. Band en publiek zijn nu in topvorm. Exodus beukt door en door. Het gaat van BAM! BAM! BAM! als drummer Hunting zijn best doet de vellen van zijn trommels stuk te slaan. Met Parasite vechten de heren gitaristen Lum en Lee Altus heerlijke duels uit, terwijl bassist Jack Gibson stoïcijns als altijd zijn bijdrage levert. Zanger Souza heeft een grijns die niet meer van zijn gelaat is te beitelen, terwijl hij willekeurig naar mensen wijst, duimen omhoog steekt, air guitar speelt en headbangt.

We gaan sneller, we gaan harder: A Lesson in Violence levert een nóg grotere pit op en bij Blacklist en Bonded in Blood regent het crowdsurfers. Zelfs collega-muzikanten laten zich niet onbetuigd als opeens een zanger van twee niet nader te noemen bands (maar het zijn  Grindpad en Bloodphemy) het podium opklimt. Als The Toxic Waltz met de kracht van een betonblok is afgeleverd, weet iedereen wat er dan nog moet komen: Strike of the Beast. Het feest lijkt daarna voorbij, maar daar heeft eigenlijk niemand zin in. Terwijl de rest van de band achter de coulissen verschijnt, is het nu de beurt aan Tom Hunting om te vertellen over de liefde van Exodus aan Nederland. En dat verdient natuurlijk een toegift. Het blijkt een geplande reservetoegift te zijn voor als het publiek er in de ogen van de band recht op heeft: een stuk van Metallica’s Motorbreath (gitarist Kirk Hamett is natuurlijk oud-lid van Exodus), Metal Command en Piranha.

Dan is de koek toch echt op en het feest voorbij. Souza belooft plechtig dat ‘we elkaar heel snel zullen zien’ en dat wordt een paar dagen later al concreet als Exodus de headliner blijkt van de MTV Headbanger’s Ball Tour 2018, waarmee 5 december een leuke Pakjesavond wordt in het Tilburgse 013. België staat helaas niet op de agenda van de tour waar verder Sodom, Death Angel en Suicidal Angels bij aansluiten.

Ruth Mampuys (Ruth-Less Photography website en/and Facebook)

10 juli 2018, TivoliVredenburg, Utrecht

TivoliVredenburg