Thee Maldoror Kollective – Pilot (man with the meat machine)
Code666, 2007
Het lijkt wel steeds meer een kunst te worden om je muziek in een zo vaag mogelijk hokje te plaatsen. Nog even zo doorzetten en er zijn meer muziekstijlen dan bands te vinden. Zo kan het Italiaanse collectief Thee Maldoror Kollective er ook wat van. Hun nieuwste werk met de titel Pilot (man with the meat machine) wordt aangeprezen met de banier Cinematic Avantgarde Music. Met geen idee wat ik ervan moest verwachten vond het schijfje wel snel zijn weg naar de speler, want wat je er ook van mag denken, interessant klinkt het zeker.
Met de vorige vier plaatwerkjes wist Thee Maldoror Kollective meer de zwartgallige metalliefhebbers te bekoren. Op Pilot (man with the meat machine) is daar weinig van terug te horen, de band tapt de muzikale invloeden ditmaal uit een wel heel ander vaatje. Misschien kan ik beter vaatjes zeggen, want de cd ontaard in een bizarre mix van allerlei muziekgenres. Bij de eerste luisterbeurt wordt al heel snel duidelijk dat je hier als luisteraar even goed voor moet gaan zitten, want hoewel het nog rustig begint met een mooie saxofoonintro krijg je bij het tweede nummer een stortvloed van samples en muziekstijlen voor je kiezen. Er wordt (bij vlagen nogal chaotisch) flink van de hak op de tak gesprongen met onder andere country, jazz en de onvermijdelijke metalinvloeden, die ontaarden in een geheel wat me bij vlagen zelfs doet denken aan The Prodigy of hoe Venetian Snares klinkt op hun album Rossz Csillag Allat Szuletett.
Na Pilot (man with the meat machine) aan heel wat luisterbeurten te hebben onderworpen zou ik nu nog geen fatsoenlijke omschrijving kunnen geven wat er nou precies onder Cinematic Avantgarde Music verstaan moet worden. Duidelijk is dat het cinematische vooral zit in de sfeer en allerlei korte geluidssampletjes uit films. Wat ik verder wel kan vertellen is dat dit een heerlijk schijfje is voor mensen de breed zijn qua muzieksmaak, last hebben van metaalmoeheid, of gewoon houden van veel afwisseling in de muziek. Zoals ik al zei is het metalgehalte erg laag, veel verder dan wat Tool-achtige riffjes in de nummers A Gasoline Hero en The Night mr. Clenchman Died komt het niet. Maar hoewel het erg op de achtergrond gedrukt wordt zijn de invloeden er dus nog wel in te horen.
Een bizarre cd dus die als flinke taaie kost mag worden beschouwd. Je moet er dus even goed voor gaan zitten om het op je in te laten werken. Maar zodra dat het geval is heb je aan Pilot een cd die een erg gave afwisseling is als je even wat ‘anders’ voor je kiezen wilt. Tenslotte wil ik nog even een eervolle vermelding toevoegen aan deze review over de aankleding van de cd. Niet alleen doet de voorkant van de hoes de hormonen door mijn lichaam gieren, de rest van het cd-boekje ziet er op een andere manier ook erg goed uit. Op iedere pagina staat een ander pop-art werkje afgebeeld wat door de muziek geïnspireerd is. Concluderend kan ik dan ook niets anders zeggen dan goed werk, mooie score.
Tracklist:
- Exile
- Microphones & Flies
- Zombie Children
- Welcome To The Golden Dove Society
- The Night Mr. Clenchman Died
- Pilot Part 1
- Pilot Part 2
- Pilot Part 3
- A Gasoline Hero
Line-up:
- JD – assorted machinery, software and red pills
- Miss EVA – breathing sounds and acting as she’s playing everything
- HK – buzzing his rock’n roll spirit all over your culture
- Drakon – beating, beating and still beating
Links: