Ellende – Todbringerin

Wat een ellende en miserie, toch? Hey meisje… Ze draait zich om, dat melkmeisje en dan hebben de Oostenrijkse heren van Ellende er een geheel eigen versie van gemaakt. Ik noem het een bijzonder geslaagd hoesontwerp, die cover voor de nieuwste plaat Todbringerin die uitkomt via AOP Records. Meesterbrein L.G. heeft amper twee jaar na Ellenbogengesellschaft nieuw werk klaar. En die vorige plaat was al geen klein bier. Wil je deze Oostenrijkers aan het werk zien dan kan je ze op het vaste land in Europa wel aantreffen. Ze sleuren niemand minder dan het machtige Groza (Nadir heet de nieuwste plaat van deze Duitsers en is obligaat te beluisteren) en het eveneens Duitse blackmetalgezelschap Servant mee.

Nieuwste plaat? Tja, mag je dit werk zo eigenlijk wel noemen? Want in 2016 kwam via Talheim Records Todbringer en dit Todbringerin is eigenlijk een herwerkte versie van die plaat. Nieuw geluid, nieuwe arrangementen en het nummer Scherben werd voor deze laatste plaat in twee stukken geknipt, als ik het zo maar eventjes mag begrijpen.

Als je sterft, lig je dan altijd op een bed? Dat vraag ik me soms af. Natuurlijk niet, je kan ook gewoon tijdens een toertje wandelen de pijp aan Maarten geven of als je een kannetje melk aan het inschenken bent. Het feit is dat je tijd er dan wel echt op zit en in die context is de titel van het eerste nummer Am Sterbebett Der Zeit erg goed gekozen. Mistroostig pianospel is de ideale intro alvorens de ballade van de Dood je tegemoet stampt. Ellende is gekend voor zijn melancholische, atmosferische doch erg gelaagde post-black metal en een herwerking van eerder uitgebracht materiaal verandert daar weinig of niks aan. Het toont enkel aan dat de band een pad dat jaren geleden werd uitgehakt nog altijd volgt.

Hoogtepunten op deze herwerking zijn in mijn ogen en oren de klagerige cleane samenzang in de middenbeuk van het erg slepende Verehrung. Dan het erg gevoelig glijdend gitaarspel in de eerste maten van Scherben Teil I, terwijl de akoestische partij van geen wijken wil weten. In datzelfde nummer heb je fluisterende stemmen die in conclaaf gaan met een solerende gitaar. En hoor ik daar in de achtergrond strijkers op Scherben Teil II? De giftige gitaarlijnen op het einde van Verachtung worden dan weer eerder abrupt een halt toegeroepen door de akoestische intro van Am Ende Stirbst Du Allein. Een nummer dat toch een aangename blastbeat in zich draagt. De grandeur van de piano beëindigt de plaat.

Fans van het eerste uur, fans van het Oostenrijkse Ellende, kunnen dit Todbringerin aan hun bandcollectie toevoegen. Ook andere personen die de band nog willen leren kennen kopen geen kat in een zak.

Score:

75/100

Label:

AOP Records, 2024

Tracklisting:

  1. Am Sterbebett Der Zeit
  2. Ballade Auf Den Tod
  3. Verehrung
  4. Scherben Teil I
  5. Scherben Teil II
  6. Versprochen…
  7. Verachtung
  8. Am Ende Stirbst Du Allein

Line-up:

  • P.F. – Drums
  • L.G. – Zang, alle overige instrumenten

Links: