Zakk Wylde – werelds favoriete metalviking – is terug van weggeweest. Het is namelijk drie jaar geleden dat Black Label Society nog eens met een nieuw album kwam aanwaaien. In de tussentijd kon Wylde zich wel bezighouden. Zo bracht hij onder de naam Zakk Sabbath nog een ode aan zijn favoriete band Black Sabbath. Wylde was uiteraard jarenlang de vaste gitarist van Ozzy Osbourne. De twee hebben elkaar dan ook hoog zitten. Toch was Wylde niet te horen op Ozzy’s laatste albums. Naar het schijnt zou Osbourne tegen hem gezegd hebben dat zijn Black Label Society te groot was geworden en Wylde zich dus beter op zijn eigen band kon richten. Eigenlijk is dit een compliment voor Black Label Society en wat mij betreft volledig terecht. Op Ozzy’s volgende plaat zou Wylde overigens wel even te horen zijn. Dit terzijde.
Wylde kreeg van vleermuizenvreter Osbourne en vleermuizenvirus Corona dus alle tijd in de wereld om aan een nieuw album te werken. Dit resulteerde in deze Doom Crew Inc. en op het eerste gehoor is dit een puik, maar typisch Black Label Society-album. De nieuwe plaat wisselt – zoals verwacht en gehoopt – netjes af tussen stevige hard rock en gevoelige ballades.
Eigenlijk staat er op het volledige album geen enkel slecht nummer, zonder echt te excelleren. End Of Days of Forsaken zijn bijvoorbeeld zeer radiovriendelijke liederen, maar leveren toch een zekere kracht af. De nummers vatten de plaat onbewust vrij goed samen. Een zware riff, een melancholische tekst en een ballade-achtige outro worden naadloos met elkaar gefuseerd. Knal daar vervolgens een lekkere solo tussen en ik kan me niet inbeelden dat er iemand rondloopt die deze nummers niet kan hebben. Ten slotte valt Gospel Of Lies me in dergelijke mate goed mee dat ik deze hier graag eens vermeld. De Black Sabbath druipt er rijkelijk vanaf. 70’s doom metal opgenomen in een hypermoderne eenentwintigste eeuwse opnamestudio. Ozzy kan niet anders dan trots zijn. Die hypermoderne opnamestudio, dat is natuurlijk Zakk Wylde’s privéstudio in zijn eigen huis. Sinds 2010 werd iedere Black Label Society-plaat hier opgenomen. The Black Vatican – zoals de studio op heerlijke wijze werd gedoopt – is ondertussen een begrip geworden. De geluidsapparatuur is van een hoge kwaliteit en dat wordt met het nieuwe album nogmaals duidelijk gemaakt. Alle instrumenten zijn perfect te onderscheiden en klinken loepzuiver. Het maakt het geheel uiterst aangenaam om naar te luisteren. Dat geldt vooral voor het tweegitarensamenspel tussen Wylde en Lorina. Det zit gewoon perfect! Het is doorheen het volledige album een genot om op te luisteren.
Mafia (2005), The Blessed Hellride (2003) en 1919 Eternal (2002) zullen voor mij persoonlijk altijd hoger aangeschreven blijven dan het nieuwere werk van Black Label Society, maar deze nieuwe schijf is een verdomd goeie hoor. Vraag me binnen een paar jaar nog eens waar ik deze nieuwe zou plaatsen. Soms moet je een plaat eerst kapot luisteren vooraleer je weet welk vlees je echt in de kuip hebt. En kapot luisteren zit er echt wel in…
Score:
88/100
Label:
Spinefarm, 2021
Tracklisting:
- Set You Free
- Destroy & Conquer
- You Made Me Want to Live
- Forever and a Day
- End of Days
- Ruins
- Forsaken
- Love Reign Down
- Gospel of Lies
- Shelter Me
- Gather all my Sins
- Farewell Ballad
Line-up:
- Zakk Wylde – Gitaar, zang
- John DeServio – Basgitaar
- Dario Lorina – Gitaar
- Jeff Fabb – Drums
Links: