[b]Je legt je ziel helemaal bloot op het nieuwe album. Ben je niet bang dat je daardoor te kwetsbaar wordt?[/b]
Nee, want ik schrijf mijn hele leven al teksten over persoonlijke dingen, ook toen ik nog in [i]Wolfsbane[/i] zat. Soms voelde ik me erg ongemakkelijk om die teksten te zingen, omdat het veel slechte herinneringen naar boven bracht. Ik wil gewoon eerlijk en oprecht zijn met dit album. Dat is alles eigenlijk[/b]
[b]Er moet toch wel wat positiefs te melden zijn, hoop ik?[/b]
Oh zeker wel, de band krijgt steeds meer aandacht en we krijgen steeds meer fans. Mensen komen na de show naar mij toe met complimenten en dat ze mijn albums gaan kopen. Het gaat langzaam maar zeker weer de goede kant op. Ik probeer steeds meer positieve momenten in mijn leven te vinden.
[b]Tijd om de band onder de loep te nemen. Wie heeft het [i]Blood and Believe[/i] ingedrumd en is hij nog steeds in de band?[/b]
[i]Jason Bowld[/i] zat op de drumkruk tijdens de opnamesessies. Hij speelde vroeger bij [i]Pitchshifter[/i]. Toen we de studio ingingen, hadden we nog geen drummer. Ik wilde graag een drummer die snel en technisch kon spelen en bovendien over een goede dubbele basstechniek beschikte. [i]Andy Sneap[/i] kwam met [i]Jason[/i] op de proppen en zodoende is hij op het album te horen. Zijn stijl van drummen heeft het album echt naar een hoger plan getild. Hij was alleen ingehuurd als sessiemuzikant.
[b]Hoe is het om met een bekende producer, zoals [i]Andy Sneap[/i] te werken?[/b]
Erg goed. Ik werk met hem sinds mijn eerste demo-opnamen en hij heeft mijn vorige albums geproduceerd. We kennen elkaar van haver tot gort en weten precies wat we aan elkaar hebben. Hij heeft ook het live-album ([i]Live as it gets[/i]) gemixed. Hij was toen erg gefrustreerd dat we met die live-cd in slechts twee uur het ideale geluid gevonden hadden dat hij altijd wilde hebben. Tijdens het opnemen van [i]The Tenth Dimension[/i] heeft hij weken zitten zwoegen om een goede mix te krijgen en afloop was hij nog steeds niet tevreden. Toen ik de mix van het live-album hoorde, wist ik het zeker. Dat geluid wilde ik ook hebben voor [i]Blood and Believe[/i]. Om dat te bereiken, hebben we een uitgebreide pre-productie gedaan. Al het materiaal moest compleet uitgewerkt zijn, zodat we ons alleen hoefden te concenteren op het inspelen. We hebben alles live in de studio ingespeeld. Daarom heeft het album ook zo’n energiek karakter.
[b]Vind je [i]Blood and Believe[/i] het beste album wat je tot nu toe hebt uitgebracht?[/b]
Moeilijk te zeggen. In elk geval is het wel het best klinkende en meest oprechte album dat ik tot nu toe heb uitgebracht. In essentie is het een liveplaat, gewoon een zanger die met zijn band staat te spelen. Niets meer en niets minder.
[b]Heb je het gevoel dat je jezelf nu meer kunt ontplooien als zanger dan in je tijd bij [i]Iron Maiden[/i]?[/b]
Dat zeker, de muziek van [i]Blaze[/i] wordt geschreven met de mogelijkheden en beperkingen van mijn stem in het achterhoofd. Ik kan nu zingen, zoals ik dat graag wil. Bij [i]Iron Maiden[/i] lag dat heel anders. Ik moest daar [i]Bruce Dickinson[/i] vervangen en ik moest mijn stem geheel in dienst van de band stellen zonder dat ik echt de kans kreeg om mijn eigen identiteit te ontwikkelen.