We graven ons opnieuw in, met name in het verhaal, het literaire werk van Charles Robert Maturin, Melmoth The Wanderer. Een werkstuk dat al geschreven werd in 1820. Dit Triade III: Nyx is het laatste en dus afsluitende deel van een drieluik en ook de opvolger van magistrale werkstukken als daar zijn Triade I: Eos en Triade II: Hemera. De Zwitserse driemansformatie Aara heeft afdoende inspiratie gevonden om de tekstuele en muzikale atmosferische blackmetalomlijsting te finaliseren. De vorige delen maakten al behoorlijk wat indruk, zoals ik al schreef. Zo klinken de gemillimeterde blastpartijen van J. opnieuw ultrabruut, zijn de gitaar- en keyboardpartijen van Berg nog altijd erg gelaagd en prikken, met gemak en zonder enige weerstand te voelen, de puntige vocalen van Fluss door je tere vel heen.
Een doorregende avond in het gezegende jaar 1820. Een koets getrokken door twee zwarte paarden zoekt zich een weg doorheen de donkere uren. In de koets drie gemaskerde heren, alleen zij kennen de eindbestemming. Dat is het gevoel wat opgeroepen wordt in de eerste maten van Heimgesucht. Een nummer dat zich verder in typische Aara traditie laat kenmerken door een meer dan acceptabele atmosferische rand. Het zijn echter de blackmetalelementen die je aandacht trekken. De ultrasnelle voeten en handen van de heer J. vallen opnieuw op en ook de stembanden van Fluss zijn van een uitmuntend niveau. De gelaagde gitaarpartijen van Berg zijn daarnaast nog meer verhalend dan op de vorige platen. Je krijgt een ritmische lijn op de achtergrond met daarover, naast en onder andere lijnen die goed uitgedacht zijn en die soms zelfs een link maken met het eerdere muzikale werk op de vorige delen van dit drieluik. Luister maar eens naar het magnifieke Emphase Der Seelenpein.
Plots stopt de koets, staan de paarden stil. Het lijkt wel of de koetsier niet weet welke richting kiezen. Moribunda is bij wijze van schrijven de zweep op het achterwerk van de paarden want nog voor je het goed en wel beseft, wordt de snelheid van het rijtuig weer duchtig opgedreven en slaan de melodielijnen je weer om de oren alsof een windvlaag de koude regen in je gezicht doet belanden. De route en de rijrichting zijn alzo weer duidelijk. Het zou te overdreven zijn om te stellen dat het hoefgetrappel van de paarden op een stenen ondergrond zou klinken als de kicks van de heer Fluss, zo snel galopperen paarden mijns inziens immers niet. Verder kan je nog uitmuntende koorachtige vocalen terugvinden in Unstern en mag je ook nog wat genieten van perfect uitgevoerd drumspel in Des Wanderers Traum, dat ook een erg sterk verhalend gitaarspel kent op het einde van het nummer. De koets lijkt vervolgens na een reis van meer dan veertig minuten aan te komen op de eindbestemming. Een aantal klokslagen en vervolgens… juist! Een koude, prikkende en priemende melodielijn.
Het is een uitmuntend werkstuk, dit Triade III: Nyx van het Zwitserse Aara. Noem het gerust ultrasnelle atmosferische, verhalende black metal van de bovenste plank. Aanschaf verplicht en je kan natuurlijk zonder verpinken stellen dat dit gewoon jaarlijstmateriaal is.
Score:
90/100
Label:
Debemur Morti Productions, 2023
Tracklisting:
- Heimgesucht
- Emphase Der Seelenpein
- Moribunda
- Unstern
- Des Wanderers Traum
- Edo Et Edam
Line-up:
- J. – Drum
- Fluss – Zang
- Berg – Gitaar, bas, keyboard
Links: