Entheos – Time Will Take Us All

Het duo Chaney Crabb en Navene Koperweiss heeft een bewogen periode achter de rug. Niet alleen vanwege alle COVID-perikelen die ons allemaal een knauw hebben gegeven, maar ook omdat Entheos inmiddels door het leven gaat als een band bestaande uit slechts twee personen én het feit dat we überhaupt van geluk mogen spreken dat Time Will Take Us All voor ons allen klaar ligt om te verorberen. Zangeres Chaney moest namelijk door diepe dalen na een zwaar scooterongeluk en lang was het onduidelijk of zij nog wel de microfoon zou kunnen oppakken. Nou dames en heren, ik kan u met een gerust hart mededelen dat ze dat nog steeds kan als de beste. Om het verhaal compleet te maken en toch wat positiefs te kunnen noteren in deze eerste alinea, wist het duo een contract bij Metal Blade Records in de wacht te slepen. Spoiler alert: Time Will Take Us All verdient het dan ook om door iedere fan van progressieve en technische death metal beluisterd te worden.

Multi-instrumentalist Koperweiss schreef alle gitaarpartijen waarbij Evan Brewer als oudgediende werd ingevlogen om de baspartijen voor zijn rekening te nemen. Daarnaast schoot de pen van Crabb als een magische toverstaf over de papiervellen, want de teksten gaan diep en verhalen uiteraard over de zware periode die de kleine gigant doorstaan heeft. Doordat beide muzikanten over uitzonderlijke kwaliteiten beschikken, is Time Will Take Us All niet alleen van uitzonderlijk hoge kwaliteit, het activeert werkelijk ieder zintuig in je lichaam als zijnde Max Verstappen tijdens de start op het racecircuit. Met het polyritmische, djenty Absolute Zero en In Purgatory kent het derde album van de band een kickstart van jewelste. De elektronische onderlaag vervolledigt de prettige chaos en in een paar minuten word je als luisteraar werkelijk alle kanten opgebeukt. Toch vliegt Entheos nergens over zijn grenzen en weet men met het proggy jazzstuk tijdens het laatstgenoemde nummer een prettig en kenmerkend moment in te bouwen waarop het heerlijk genieten is met de ogen dicht. Met memorabele contrasten steken de ijzige zangpartijen af bij de soms toegankelijke, soms geflipte songstructuren. Dat Koperweiss qua muzikale balans alles zorgvuldig afgewogen heeft op de tekentafel blijkt vervolgens.

Als een passend verhaal luistert The Interior Wilderness namelijk aansluitend op het vorig nummer weg met dromerige passages en akoestisch gitaargetokkel, opgedirkt met links en rechts wat giftige injecties. Met weelderige basloopjes, jazzpassages en kalmerend drumwerk bouwt Oblivion daar vervolgens ook weer op door om richting het eind iets heftiger te ontpoppen middels mooi gitaarsoleerwerk. Iets minder geslaagd is het plaatsen van het rustige, donkere I Am The Void dat verhaalt over de zware, innerlijke strijd met depressies en angst. Ondanks de indringende boodschap die een goede overdracht kent en overduidelijk de experimenteerdrang van Entheos belicht, neemt het de vaart wat uit Time Will Take Us All. Echter, het meest ingetogen nummer blijkt de start de zijn van de tweede helft van de plaat die weer meer tech death in petto heeft en waarin de band écht excelleert. Darkest Day en Clarity In Waves zijn wat korter van duur, kletteren er weer heftig op los en sluiten zodoende aan bij de start van het album. De stoomlocomotief is weer op volle vaart en de vocalen zijn bizar en ontzagwekkend. Dit kunstwerk sluit af met de exotische fruitmanden genaamd The Sinking Sun en Time Will Take Us All, waarin Entheos ons laat proeven van al zijn smaakjes en zijn progressieve grenzen in optima forma opzoekt. Dit alles geserveerd op een bedje van aardedonkere metal. Heerlijk genieten!

Time Will Take Us All is een bijzonder gelaagd, extreem intens en geweldig album geworden dat bol staat van de afwisseling. De capaciteiten van het tweetal zijn -en dat durf ik hier gerust te beweren- behoorlijk ondergewaardeerd en deze band verdient het om een flinke populariteitsboost te krijgen. De combinatie van muziek en de prachtige hoes, die inderdaad van Eliran Kantor zijn hand komt, maken dat Entheos hier absoluut jaarlijstmateriaal aflevert. Sla je slag als je van extreme metal houdt die tot in detail uitgewerkt is!

Score:

89/100

Label:

Metal Blade Records, 2023

Tracklisting:

  1. Absolute Zero
  2. In Purgatory
  3. The Interior Wilderness
  4. Oblivion
  5. I Am The Void
  6. Darkest Day
  7. Clarity In Waves
  8. The Sinking Sun
  9. Time Will Take Us All

Line-up:

  • Chaney Crabb – Zang
  • Evan Brewer – Basgitaar
  • Navene Koperweiss – Drums, gitaar

Links: