Thundra – Worshipped by Chaos

Thundra – Worshipped by Chaos
Black Lotus, 2006

En dan hier een totale verrassing voor mij: Thundra. Nooit van gehoord moet ik eerlijk bekennen, maar als ik de bio lees, blijkt dit de band te zijn van twee muzikanten die op niet de minste Noorse black/viking metal platen hun steentje hebben bijgedragen. Ik heb het over Harald Magne Helgeson (hier Harald Revheim genoemd, drummer op Enslaved’s legendarische album Eld) en bassist Stein Sund (voornamelijk bekend van Einherjer’s topalbum Dragons of the North). Hoe ijzersterk Eld ook is, ik moet zeggen dat het drumwerk toch niet bepaald het sterkste punt van deze plaat is, maar qua metal drumming heeft Harald toch behoorlijk wat geoefend de laatste tien jaar, zo blijkt op dit Worshipped by Chaos. Dit terwijl zijn typische drumsound nog steeds aanwezig is.

Maar zou het muzikaal dan een kruising tussen Enslaved en Einherjer zijn? Nee, eigenlijk helemaal niet. Je moet de stijl van dit album vooral vergelijken met een band als Borknagar. Muzikaal, maar vooral ook door de veel opduikende cleane zang die opvallende gelijkenissen vertoont met Garm in de vroege Borknagar en Arcturus dagen. Toch vind ik deze Erik Grindhaug nét even een stukje minder sterk. Vals is het niet, maar echt gemakkelijk gaat het ook niet altijd. Even wennen dus, maar storend wordt het absoluut nooit.
Tóch is dit zeker geen plagiaat wat gepleegd wordt ten opzichte van een band als Borknagar. Thundra is een stuk melodieuzer, maar kan aan de andere kant ook behoorlijk furieus uit de hoek komen (luister bijvoorbeeld maar eens naar het titelnummer). Favoriete song voor mij is toch wel het acht minuten durende Hatred Declared waarin alle kwaliteiten van deze band naar voren komen. Prachtige, bijna epische melodielijnen, waarbij de gitaren soms prachtig over elkaar heen krioelen, typisch Noorse black metal stukken, afwisselende zangpartijen en subtiele toetsenpartijen. Ook werkt de band erg speels met boventonen op de gitaar, niet alleen als aanvulling, maar er worden ook echt melodieën mee gespeeld. Vooral tijdens het openingsnummer wordt dit erg effectief gebruikt.

Qua productie is het eerst even wennen, maar naarmate je deze plaat vaker beluisterd lijkt de productie steeds beter bij de muziek te passen. Het is allemaal niet echt helder geproduceerd, maar er blijft genoeg ruimte over om alles goed te kunnen volgen. Als negatief aspect kan ik nog opmerken dat sommige nummers net even wat te lang duren. Van mij had het dus soms even wat compacter gemogen, maar dit is eigenlijk een erg klein punt van kritiek. Liefhebbers van melodieuze, sfeervolle black metal raad ik aan dit zo spoedig mogelijk eens te gaan beluisteren!

Tracklist:Thundra - WBC

1. On Thorns
  2. Feelings Lost