Macabre Omen – Gods of War – At War

Macabre Omen – Gods of War – At War
Ván Records, 2015

Vandaag de dag gaat het niet goed met Griekenland, maar gelukkig hebben ze net als de Italianen een roemrijk verleden waar ze zich 2000 jaar na datum nog steeds op kunnen beroepen. Macabre Omen doet dit al twintig jaar lang, maar het is ondertussen wel al tien jaar geleden dat hun debuut verscheen. Nu is er met Gods of War – At War eindelijk weer een vers bord trotse Griekse paganmetal om van te smullen. En dat van die trots, dat mag je zeer letterlijk nemen, getuige het nummer Hellenes Do Not Fight like Heroes, Heroes Fight like Hellenes.

Had Macabre Omen uit Noorwegen of Zweden gekomen, noemden we dit gewoon vikingmetal. Blackmetal met een subtiele melodische toets in lang uitgesponnen nummers. Muziek geïnspireerd door oorlog en helden met een zanger die er niet voor terugdeinst om het screamen even achterwege te laten en zijn kennis over de vaderlandse mythes al zingend of sprekend uit de doeken te doen.

Het is best indrukwekkend hoe dit duo er met een stuk of twintig verschillende instrumenten in slaagt om een heel volwassen en gestroomlijnde plaat te presenteren. De riffs klinken furieus wanneer het moet, de vocalen getergd en de exotische bijdragen maken het geheel memorabel. Wanneer de storm even gaat liggen tovert Macabre Omen met sprekend gemak een catchy tussenstuk dat je het gevoel geeft dat je je klaarmaakt om ten strijde te trekken. Titelnummer God of War – At War combineert alle sterke punten van deze plaat: furieuze blackmetal, melodieuze passages en een vleugje exotiek in een epos van meer dan negen minuten. Voeg daar nog eens de productie aan toe, die het geheel een authentiek, duister randje geeft en je weet dat je naar een topplaat luistert. Dan is het eenvoudig om de soms iets te lange of talrijke akoestische intro’s en interludes erbij te nemen.

Macabre Omen is voor Griekenland wat Cruachan is voor Ierland en Heidevolk voor Nederland. Deze band biedt een soundtrack bij een roemrijk verleden en doet dat uitstekend. Zelf de nummers die een beetje op het randje zijn qua romantisering (From Son to Father), zijn uitstekend.

”

1. I See, the Sea!
  2. Gods of War – At War