Corsair – Corsair

Corsair – Corsair

Shadow Kingdom Records, 2013

Deze Amerikaanse band komt voort uit een Black Sabbath-coverband en speelt volgende de promo seventies rock met onder andere psychedelische invloeden. Dat zal dan wel een doom-plaatje worden. Nou niets van dat al. Een seventies-sound heeft het debuut van Corsair zeker meegekregen, maar er is maar één band waarvan de invloeden overduidelijk aanwezig zijn. En dat is Thin Lizzy.

Liefhebbers van Thin Lizzy ten tijde van het gitaartandem Scott Gorham/Brian Robertson moeten even opletten. Het kenmerkende twin-gitaarwerk is regelrecht gekopieerd van dit door mij verafgode duo. De lickjes, de riedeltjes en de harmoniëen: het lijkt wel alsof de voorbeelden zelf aan het werk zijn geweest.

Is Corsair daarmee een schot in de roos? Helaas slechts gedeeltelijk. En dat komt niet door het, in mijn oren prima maar, gortdroge geluid. Nee, het is vooral het gegeven dat het gros van de nummers hoofdzakelijk instrumentaal is en dat wanneer zanger Paul aan bod komt, duidelijk wordt waarom de muziek is zoals die is. Het is wat saai en de zanglijnen doen wel heel erg denken aan die van wijlen Phil Lynott. Ook de vrouwenzang in de zweverige en licht psychedelische afsluiter The Dessert kan niet overtuigen. Daarmee is Corsair te vergelijken met een plaat als Nightlife van Thin Lizzy: een lekkere cocktail, maar de alcohol is ernaast gegooid. En dan blijf je wat missen.

Desalniettemin raad ik liefhebbers van melodieus gitaarwerk Corsair van harte aan. Alleen al vanwege het feit dat er heden ten dage nauwelijks ruimte meer is voor cleane gitaarpartijen. Ook classic rock-fans die zwelgen bij de oude Rush, Uriah Heep en Wishbone Ash kan ik Corsair aanbevelen. Wanneer de band een volgende keer meer aandacht schenkt aan eenduidiger songstructuren en een betere zanger weet te strikken dan zie ik niet in waarom Corsair in de slipstream van acts als Graveyard en Rival Sons kan meevaren op de hernieuwde interesse in de zogenaamde retro-rock.

0cc

1. Agathyrsi
  2. Chaemera