Dianoya – Lidocaine

Dianoya – Lidocaine
Glassville Records, 2012

Lidocaine is de tweede plaat van het Poolse Dianoya en volgens hetgeen mij verteld wordt, wilt de band met deze release even de vleugels spreiden en ook buiten de landsgrenzen om wat aandacht vragen. Een klein uurtje aan behoorlijk rustige progressieve rock dus, met heel wat aandacht voor het scheppen van sfeer, maar ook wel met wat aandacht voor het wegwerken van die sfeer.

Lidocaïne is al sinds 1943 een verdovingsmiddel en het is wel een mooi etiket om te plakken op de stijl van deze band. Wanneer je naar dit type progressieve rock luistert dan lijkt het wel alsof je even wat moeite hebt om in normale mentale toestand op en top te genieten van dit alles. Soms gaat het behoorlijk traag, net iets te langdradig en te flauw, en wanneer er dan wat drive in gepompt wordt, klinkt dat allemaal nog te soft. Andere fases bevallen je een pak beter, zoals halverwege Good News Comes After A While, of is het nu net dat je gewoon begint te worden aan hetgeen deze band je brengt? In elk geval hoor ik hier en daar wat Opeth-probeersels in de zang en de opbouw van de sfeer en gitaarpartijen, enkel zit het nog niet erg snor met behoorlijk zagerige of storende momenten en een structuur waar ik nog wat vragen bij stel. Toch zitten alle dingen erin die nodig zijn om een topproduct te bekomen en komen die zaken er soms wel door: gevoeligere zangstukken, rustige atmosferische pracht en een lichte distortiondrive die er soms wel op de juiste momenten door komt.

Wat maken we daar dan van? Dianoya doet duidelijk haar best om dit behoorlijk rustige rockwerk van de nodige sfeer te voorzien, maar aan samenhang ontbreekt het nog. Op sommige momenten knik ik ja en heeft de band me enige tijd mee, zoals op het heerlijke Best Wishes, maar op andere songs loop ik hier en daar behoorlijk verloren. Vooral de rustigere zijde glijdt het makkelijkst naar binnen. In elk geval is dit wat voor liefhebbers van rustgevende progressive die hier en daar even wat ‘atypisch’ durft te klinken.

Dianoya - Lidocaine

1. Far Cry
  2. Cold Genius