Xavier Rudd – Spirit Bird

Xavier Rudd – Spirit Bird
SideOneDummy Records, 2012

Even uitblazen in andere sferen, en daar is een nieuwe plaat van Xavier Rudd, de inmiddels bekende Australiër altijd wel leuk voor. Spirit Bird is zijn nieuwe van dit jaar en inmiddels ook al zijn zevende plaat. De Noord-Amerikaanse en Canadese tour ligt inmiddels ook al vast, dus is het enkel nog wachten op eventueel wat Europese data.

Je kan het werk van deze man eigenlijk met niets vergelijken. Op Lioness Eye start de plaat al met een wazig aboriginal sfeertje dat je behoorlijk meeneemt naar andere oorden. Maar dat is zeker niet de enige kant van dit project. Comfortable In My Skin werpt meteen licht op de andere kant, zijnde de akoestieke en emotionele pracht die in deze muziek kruipt. Op dit lied brengt hij het met mondharmonica en akoestische gitaar, maar uiteraard kan je niet aan Australië denken zonder allerhande andere traditionele instrumenten voor de dag te halen, hoofdzakelijk dan de didgeridoo. Titeltrack Spirit Bird maakt ook overvloedig gebruik van aboriginal zanglijnen en volkszang waardoor het echt lijkt alsof dit plaatje weer in het midden van het Australische continent is vervaardigd.

Eerlijk gezegd is het soms een wat rare trip. Ben je éénmaal helemaal in de rimboe met een song als 3 Roads dan duikt plots een slaginstrument op waar je wat bij moet fronsen en ook de vibe op Bow Down maakt dat je het even niet meer kan volgen. Hoofdzakelijk is dit echter een regelrechte droomplaat waar met warme, tropische akoestiek heel diep wordt gegraven. Butterfly klinkt verdraaid mooi met het slagwerk erbij en één van de hoogtepunten is zonder twijfel het langere Full Circle waar de gitaarlijnen gaandeweg een climax bereiken in interactie met didgeridoo. Afsluiter Creating A Dream is naar mijn gevoel niet enkel het nummer waar het meeste gevoel in kruipt, het bevat ook een tekst waar eens verder nagedacht kan worden.

Sfeermuziek dus, je kan het zelfs niet onder de noemer ‘rock’ laten vallen. Akoestische pracht en aboriginal sferen maken het werk van Xavier Rudd tot wat het is: een meesterwerk dat je de in het midden van de Australische cultuur doet belanden, ook al ben je er nog nooit geweest. Mensen die wel te vinden zijn voor tropische, traditionele elementen en op akoestische deuntjes kunnen wegdromen mogen deze niet laten liggen!

Xavier Rudd - Spirit Bird

1. Lioness Eye
  2. Comfortable In My Skin