Viper Venom – In Venom Veritas

Viper Venom – In Venom Veritas
Anko Music, 2012

Heb je het ook al ooit eens gekregen? Een geschenk met een erg uitvoerige verpakking, maar waar eigenlijk maar weinig van overblijft als je het helemaal hebt ontrafeld. Het Italiaanse Viper Venom stuurt zo eventjes een veertien pagina’s aan achtergrondinformatie op bij hun nieuwste plaat In Venom Veritas. In het Italiaans, hatelijk om dat allemaal even te gaan vertalen, maar er valt wel uit op te maken dat de band bezig is sinds 2009 en al een demo en EP de markt op wist te gooien. Nu dus een vervolg onder Anko Music met de naam In Venom Veritas. De band brengt een allegaartje dat vooral onder de heavy metal-noemer valt.

Wat te verwachten? Eigenlijk niet al te veel goeds. Viper Venom brengt het immens langgerekt, onafwisselend, onzuiver en met behoorlijk erbarmelijk geluid. Zangeres Miriam doet het met wat kattenagressie in de stem waardoor het me soms wat aan de stijl van Disturbed doet denken, enkel is dit instrumentaal behoorlijk platjes en met ettelijke onzuiverheden ingespeeld. Moest er al eens een rustpunt optreden, of wat technische snufjes alles versterken… Het blijft echter bij behoorlijk vuile maar ondermaatse heavy metal met hier en daar wat thrashy allures in de gitaren. Eigenlijk niets waar iemand op ligt te wachten, hier is eigenlijk op alle niveaus nog veel te veel werk aan. Op Angina treden er hier en daar wat tempowisselingen op drum op, hoor je ook even een interessantere bas en duikt er wat meer rust op, maar alles blijft hier ook erg beperkt. Hopelijk wordt het vervolg op deze plaat door de Italianen verder uitgewerkt in die richting (of misschien in de richting van het lichtjes psychedelische Eva?), maar dan nog is de weg lang.

Viper Venom - In Venom Veritas

1. Dirt In Veins
  2. Distress