Erebus – On The Edge Of Perdition

Erebus – On The Edge Of Perdition
Eigen beheer, 2011

Uit Kampen komen ze, de vier mannen van Erebus. Deze langspeler met de naam On The Edge Of Perdition werd al enige tijd geleden naar ons opgestuurd, maar helaas kwam hij in handen van een redacteur die plots niets meer van zich liet horen. Spijtig en “een beetje jammer”. Zeker van zijn zaak stapte zanger Kevin Quilligan onlangs op me af met deze plaat in zijn hand. Een tweede en geslaagde poging voor de band om ook aandacht bij het publiek van Zware Metalen te trekken.

Want On The Edge Of Perdition is een heel lekker death metal-werkstuk geworden. Weinig platen die in eigen beheer worden opgenomen, krijgen zo’n lekker geluid mee als deze. Hierdoor komt de gevarieerde bak herrie heerlijk uit de verf en is het alles behalve een straf om het half uur aan speeltijd uit te zitten. Erebus hakt er groovend op los en zal naast death metal-liefhebbers ook fans van core-varianten aanspreken. Het titelnummer bevat een krachtige breekdown die door de gortdroge strot van Kevin alleen maar bruter wordt. Blastbeats worden afgelost met majestueuze riffs en hakkend thrashwerk. Het is mooi hoe de band genres combineert en deze tot een sterk geheel omvormt. In Underdogs wordt een Hatesphere-riff gemixt met rasechte death metal: chaotisch en rauw.

Een krachtige plaat die mij om meer doet schreeuwen. Op een vervolgalbum is het misschien goed om nog meer een eigen gezicht te creëren, maar na het luisteren van deze schijf heb ik er vertrouwen in dat we nog veel meer leuke dingen mogen horen van Erebus. Oh, en live is het zeker de moeite waard! Luistertips: All Minds As One en het titelnummer.

Erebus - On The Edge Of Perdition

1. Through The Darkest Day
  2. Myself And Nothing