Bridear in Brussel

Aangezien we als metalliefhebbers gewoon alles wat ons pad op komt een kans willen geven, gaan we ook even in op het optreden van Bridear in Brussel op vrijdag 3 maart. De plaats van het optreden was erg apart, de band was immers te zien op de Made In Asia-beurs in het Heizel Complex in de Belgische hoofdstad. Je verwacht eigenlijk niet dat er metal op je afkomt tijdens een dagje rondneuzen op zo’n beurs, en al zeker niet als je net een half uur aan rustgevende Japanse fluitdeuntjes gehoord hebt op net dezelfde plek. Maar Japanners houden nu eenmaal van contrasten en dat blijkt ook uit het optreden van deze dames van Bridear. Foto’s in dit verslag werden geleverd door Mark Breeus.

Om het geluid doen we het op deze beurs gewoon niet, laten we dat afspreken. De akoestiek van het patio in deze paleizen is vreselijk en het is erg duidelijk dat hier niet veel bands binnen het hardere genre over de vloer komen. De bas was op die manier onhoorbaar, er was een behoorlijk probleem met de basdrums en het geluid van een van de gitaren viel weg. Maar goed, wat verwacht je van een beurs waar je muzikale acts vindt van elk kaliber? Ik noemde de prima fluitact al, maar zo was er ook een afgrijselijke hiphop-battle (om het kind een naam te geven).

Het gaat hem tijdens dit uur eerder om de indruk die deze vijf dames achterlaten op het jonge en oude(re) publiek dat in deze kleinere hal staat. Het leek me wel een déjà vu, want de opstelling van dit Bridear doet me erg denken aan die van Band-Maid, die ik een tijdje geleden nog in Keulen te zien kreeg en me erg is bijgebleven. Zo vind ik de huppelende dame achter de drums terug die alle teksten meezingt, de gitariste die met haar soleertalent erg richting Kanami gaat (inclusief de constante lach en het verplaatsen naar het publiek om de aanwezigen te laten genieten van de solo’s). Een stille bassiste vinden we hier echter niet terug, deze dame springt overtuigend in het rond. Het komt erg fijn over, maar het zijn vooral frontdame KIMI en gitariste Misa die de show stelen. KIMI is een sterke frontdame die interactie met het publiek niet schuwt en constant in beweging is; Misa is daarentegen iets kalmer maar geeft aan deze muziek een hardere draai, waardoor het geheel ook afwijkt van andere rockbands.

Genoeg Band-Maid referenties dus, want achteraf bekeken zijn er maar lichtjes wat links in de muziek van de twee bands en gaat het vooral om de energie van deze dames die vergelijkbaar is (samen met het goed zijn in twee zinnen Engels op podium spreken en dan maar verdergaan in het Japans). Bridear leunt veel sterker aan bij het hardere segment van metal en dat wordt al gauw duidelijk. Zangeres KIMI heeft een prima stem om catchy rock te zingen, maar laat ook horen dat het allemaal goed kan klinken op logge grooves en thrashy drumritmes. Tijdens die zwaardere fases duiken daar plots de screams van gitariste Misa op en dat gaat prima samen; zoveel is zelfs duidelijk met de foute geluidsmix tijdens dit concert. Op andere momenten gooit de band het roer helemaal om en worden melodische lijnen gebracht die refereren aan X Japan, maar zeker ook westers klinken met hier en daar een Maiden-tintje of zelfs wat Unleash The Archers-kracht. De overgangen zijn naar mijn gevoel nog niet allemaal even geslaagd en hier en daar durft een stukje eens te fel doorgaan, maar het merendeel van dit uur vloog voorbij door de melodische kracht, de afwisseling met catchy rock en de agressieve uitspattingen.

We houden hout vast en hopen dat Made In Asia het begrepen heeft: we willen meer van dit. Stuur ons gewoon elk jaar een meidenband uit Japan die iets te bieden heeft en waar we een ganse dag naar kunnen uitkijken. De eerste tour van de dames in Europa zit erop en daarbij werd de nieuwe EP Rise voorgesteld aan het grote en minder grote publiek. Een titel met een boodschap en een band met meerwaarde die we graag nog eens terug zien, zij het in iets betere geluidsomstandigheden!

3 maart 2017, Heizel Complex (Made In Asia), Brussel