Doc’s Blackfest II: twee dagen duisternis in Willemeen – dag 1 (update)
Geschreven door Remco Faasen op 08-02-2019 om 22:10.
Een week voor de start van Doc’s Blackfest II, heeft de organisatie het publiek alvast verrast met het toevoegen van twee bands aan de line-up. Bij de bands op dag 1 voegen zich: Negacy en The Heretic Order.
Het Italiaanse Negacy speelt dark modern heavy metal (‘raw and noble at the same time’ volgens de band) en dat doet al drie platen lang, nadat er eerst onder naam Red Warlock een plaat werd uitgebracht. Dat is al die jaren langs Zware Metalen heengegaan, want we hebben niets van de band in onze archieven kunnen vinden. Ook niet nadat we alle stof van de modems en harde schijven hadden geblazen. Het laatste album Escape from Paradise (met Raphael Saini (ex-Iced Earth) achter het drumstel) vond desondanks toch weg naar de liefhebbers. Venom Inc.‘s Tony Dolan stond er trots mee op de Facebookpagina van de band. Wij laten ons graag verrassen door Negacy (een samenvoeging van negation en legacy).
Het Engelse The Heretic Order omschrijft de eigen muziek als heavy metal, evil rock n roll en horror metal. I Am Morbid nam de band op diens eerste oversteek naar Europa mee, maar in een akelig leeg Paard in Den Haag kwam dat niet helemaal uit de verf. We zijn inmiddels weer wat ervaring en een album verder, want The Heretic Order bracht afgelopen zomer Evil Rising uit. De plaat kreeg lovende kritieken in de internationale pers en Lord Ragnar Wagnar (vocalen, gitaar), Count Marcel LaVey (gitaar), Priestess Morgana (bas) en Doctor Pain (drums) zijn helemaal in hun element in hun horrormetalhoekje. Verwacht dus nog veel zwart theater en lekkere solo’s. In de video lukt dat alvast prima:
[6-2-2019]:
Na een bijzonder geslaagde eerste editie, keert Doc’s Blackfest 15 en 16 februari terug in de Arnhemse Willemeen. En organisator Doc Holliday Metal Productions heeft besloten er gelijk maar een tweedaags festijn van te maken. Zware Metalen blikt likkebaardend vooruit. Allereerst op dag 1.
Goedgoed, we houden het nog enigszins bescheiden op deze eerste Blackfestdag. Van 18.00 tot 23.30 uur staan er vier bands op het programma, maar niet de minsten. Het Helmondse symfonische blackened deathmetalgezelschap Pictura Poesis opent het bal. De band maakte in 2017 direct indruk met debuutplaat Miseriae Mundi, dat werd omschreven als Fleshgod Apocalypse met een vleugje Amon Amarth. Vorig jaar al kwam de opvolger: Nightmares. Daarop is zangers Linn van Vugt voor het eerst te horen. Maar noem Pictura Poesis geen female frontedband. Dikke kans dat je een schoen in je gezicht uitgedrukt krijgt.
Theo van der Plas voert al sinds 1995 Yaotzin aan en leverde daarmee weliswaar nog maar twee albums af, maar ook een hele rits EP’s en live-albums. En nog veel meer goede concerten, zoals op Stonehenge vorig jaar en op de eerste editie van Blackfest. Als invloeden rekent de band heel eenvoudig ‘brutal and extreme stuff, Satan, war and hatred’. Eenvoudig en duidelijk. Vorig jaar coverde de band nog meer dan uitstekend een Burzum-klassieker. Laten we bidden tot de Duistere Heer dat deze ook in Arnhem wordt gespeeld.
Er zijn meerdere Misanthropia‘s, maar de beste komt al sinds 2005 uit Nijmegen. De melodieuze blackmetalband bracht al drie albums uit, waarbij het debuut Rise of Necropolis en opvolger Slang des Doods prima werden ontvangen op de burelen van Zware Metalen. De band is momenteel druk met de pre-productie voor het nieuwe album. Het nummer Sorrow Made Flesh werd onlangs al in IJsland gespeeld.
De afsluiter van dag 1 van Doc’s Blackfest behoeft nauwelijks introductie. Het carrièrepad van het tegenwoordig half-Vlaamse/half-Nederlandse Ancient Rites verloopt hobbelig, maar de band vierde vorig jaar toch echt het dertigjarig jubileum. Begonnen als pure satanische blackmetalband ontwikkelde het gezelschap rondom frontman Gunther Theys zich tot een zwartgeblakerde folkband met een ongekende belangstelling voor de Europese historie. Het resulteerde in meesterwerk Dim Carcosa in 2001. Opvolgers Rvbicon uit 2006 en Laguz mogen er ook zijn. En de laatste keer dat Zware Metalen de band zag was het memorabel.
De redacteuren van Zware Metalen schrijven ieder jaar op vrijwillige basis duizenden artikelen om de metalscene van Nederland en België te ondersteunen. Hiervoor zijn we afhankelijk van inkomsten die gegenereerd worden door het plaatsen van advertenties. Indien deze niet afkomstig zijn van directe partners (zoals poppodia en festivalorganisatoren), zal de overgebleven ruimte opgevuld worden door automatisch gegenereerde advertenties van Google AdSense. Omdat deze gebruik maken van zogeheten ‘tracking cookies’, hebben we volgens de AVG-wet jouw toestemming nodig om deze advertenties weer te kunnen geven. We begrijpen dat onze lezers hun privacy op het internet waarderen, maar het accepteren van het cookiegebruik houdt Zware Metalen (en dus indirect de metalscene) in leven. We hopen daarom dat je instemt met het gebruik van de cookies. Mocht je er interesse in hebben, kun je onze privacyverklaring lezen.