Zakk Wylde & Jared James Nichols in Haarlem

Zakk Wylde & Jared James Nichols
Philharmonie Haarlem, 27 mei 2016

Naar aanleiding van zijn tweede solo plaat, getiteld Book Of Shadows II was voormalig Ozzy Osbourne gitarist, Zakk Wylde, 27 mei jongsleden in de Haarlemse Philharmonie en ik mocht erbij zijn, samen met Reinder Kuilman die de foto’s gemaakt heeft.

Voordat de Black Label Society frontman het podium betreedt, is het eerst de beurt aan Jared James Nichols, wiens ruige blues rock niet hetgeen is je direct verwacht als opener van Zakk Wylde. Het aanwezige publiek staat dan ook afwachtend te kijken naar wat er gebeuren gaat en er gebeurt genoeg. De kracht die Jared James Nichols in zijn muziek weet te stoppen, slaat over op het publiek, dat goed wordt opgewarmd op deze manier. Nichols krijgt het publiek zelfs helemaal mee met het nummer Can You Feel It? Het publiek is opgewarmd en Jared James Nichols heeft er enkele nieuwe fans bij gekregen vanavond.

Jared James Nichols

Dan de main event, Zakk Wylde. Naar aanleiding van beide albums zou je misschien een akoestische set verwachten, maar niks is minder waar en met het uitgebreide slot van Sold My Soul wordt dat meteen goed duidelijk gemaakt. Een uitgebreide solo waarbij beide kanten van het podium mogen meegenieten van de gitaarkunsten van de heer Wylde maakt in een klap duidelijk wat we vanavond kunnen verwachten, gitaren!

zakk wylde 1

Ook gelijk duidelijk is dat Zakk Wylde geen technische gitarist is zoals bijvoorbeeld Joe Satriani dat is. Waar iemand als Satriani heel veel melodieën en afwisseling in zijn solo’s weet aan te brengen, lijkt Zakk Wylde veel meer een solo uit te rekken tot minutenlang gepriegel op de snaren. Persoonlijk houd ik meer van melodieën en afwisseling, maar dat is uiteraard puur persoonlijk en ik zal waarschijnlijk een van de weinigen aanwezigen zijn geweest die vond dat het wel iets minder mocht met de solo’s. Smaak mensen, smaak … gelukkig verschilt het.

zakk wylde 2

Qua setlist is ervoor gekozen om echt alleen maar nummers van de beide Book Of Shadows-albums te spelen. Een ietwat gedurfde keuze want hoeveel bands of artiesten met maar twee complete albums achter hun naam zie je zo’n twee uur op het podium staan? Ik was er wel blij mee. Geen Black Label Society, geen Pride & Glory en ook geen covers, alleen bijna alle nummers die zijn uitgebracht onder de naam Zakk Wylde. Natuurlijk is er wel iemand die zijn favoriete nummer gemist heeft (die zijn er altijd namelijk!), maar veel kan het nooit geweest zijn.

zakk wylde 3

Enkele nummers neemt Zakk Wylde plaats op de piano kruk en laat hij het gitaarspelen even over aan Dario Lorina, die dat overigens uitstekend doet. Ook de overige leden van Black Label Society staan overigens op het podium, waarbij een leuk detail is dat bassist John DeServio een shirt draagt met daarop een afbeelding van wijlen Randy Rhoads, de voorganger van Zakk Wylde bij Ozzy Osbourne.

Zakk Wylde 4

De redelijk gevulde zaal geniet met volle teugen van alles wat Zakk Wylde en zijn band laten horen en als het podium wordt verlaten om midden in de zaal een van de solo’s te tonen, valt dat uiteraard in zeer goede smaak bij het publiek. Niemand hoeft Zakk Wylde te vertellen hoe je het publiek vermaken moet en ook vanavond is die missie meer dan geslaagd bij het aanwezige publiek.

Zakk Wylde 5

Setlist:

1. Sold My Soul