God Dethroned, Visionary666 en Disquiet in Poppodium Underground

‘They say God created the world but the Dutch created the Netherlands’, zo luidt het gezegde. Dat gaat in ieder geval op voor de provincie Flevoland, waar nog geen honderd jaar geleden gewoon zee was. Hoofdstad van dit drooggelegde deel Nederland is Lelystad, een plek die verder in geen enkele reisgids op zal duiken, maar dat is iets voor een ander verhaal. Dit gaat over de betere muziek. Want in het centrum van Lelystad ligt Poppodium Underground: één van de locaties waar Nederlands death metaltrots God Dethroned onder de noemer Serpent Fest de lancering van de nieuwe plaat vierde: The World Ablaze, het eerste tastbare bandbewijs sinds 2010.

Nu doet Poppodium Underground zijn naam eer aan: het podium ligt in een kelder en om de een of andere reden lijkt het een Lelystads gebruik om massaal bij de toegang tot die kelder te blijven plakken en zodoende op het podium neer te kijken. Frank van Boven, bassist van Disquiet dat de Fleovolandse versie van Serpent Fest mag openen, kan het op een gegeven moment niet meer aanzien. ‘Nu komt onze hit’, roept hij ter aankondiging van Trenches of Blood in een poging de leegte voor het podium op te vullen. Het mag niet baten en dat is spijtig want het nummer verdient de volledige aandacht, zoals dat sowieso voor deze band geldt. De melodieuze thrash met afwisselend de grunt en cleane zang van Sean Maia ligt bijzonder lekker in het gehoor. Disquiet speelt furieus en stoomt maar door. Even ademhalen in de ietwat bedompte ondergrondse is er niet bij voor de mannen die de lat voor vanavond gelijk hoog leggen. Een heerlijk bandje al met al en een prima opener.

Uw anonieme verslaggever keek bijzonder uit naar het optreden van Visionary666 want de tot nu toe enige plaat van de band, Into Abeyance, draait nog regelmatig zijn rondjes in huize Ghostwriter. Live blijkt de band met drie grunters net zo ijzersterk en bloedje strak te zijn als op cd. Met slechts één album op zak is het niet lastig te raden waar de nummers vandaan komen, maar titels als When Gods Cease to Exist, Forced Religion, Abeyance en It’s Better to Suffer, gaan erin als een kunstgebit bij een tienermeisje dat al jaren acht blikjes Red Bull per dag drinkt. Visionary666 speelt zware, pure death metal die tot in de perfectie wordt uitgevoerd, waarbij de strotten van de heren Schotman (gitaar), Hilgenkamp (gitaar) en Van Dijk (bas) elkaar perfect aanvullen. Mensen, wát een feest!

Speciale aandacht voor Sven van Dijk overigens, die ook al zijn stem geeft aan Korpse. Als een aanvoerder van de troepen staat hij met een zelfverzekerde blik op het randje van het podium en geldt hij als natuurlijke aantrekkingskracht van het gezelschap. Als zijn strot zwijgt, bangt hij bijna zijn gekortwiekte hoofd eraf, helemaal opgaand in de muziek. Snel een nieuwe plaat graag, mannen!

Met een tot op het bot ervaren roerganger als Henri ‘The Serpent King’ Sattler hoef je je geen zorgen te maken over de vraag of God Dethroned aan kan haken bij het hoge niveau van de avond. De zanger/gitarist/gitaarbouwer ging met zijn band al op christenhondenjacht in 1992. Twee keer blies hij zijn orkestje op, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en nu is hij terug met plaatje tien, de laatste van een drieluik over de Eerste Wereldoorlog.

Ondanks dat Sattler’s stem aan kracht heeft ingeboet en de flow eruit is, is het puur genieten bij krakers als Villa Vampiria, Boiling Blood, Poison Fog en Sigma Enigma en het nieuwe werk van The World Ablaze doet daar niet voor onder. Voor het beluisteren van het titelnummer bijvoorbeeld mag u mij ’s nachts wakker maken en dat geldt net zo goed voor On the Wrong Side of the Wire (met een gitaarloopje dat zelfs een dode nog koude rillingen bezorgd). Helaas staan de drums van Michiel van der Plicht iets té hoorbaar in de mix (vreemd, daar hadden de vorige bands geen last van) maar dat euvel wordt gedurende de lange set verholpen. De immer stoïcijnse Sattler laat zich er in ieder geval niet door afleiden terwijl hij zich door het lange repertoire van zijn band zwoegt. ‘Hallo Lelystad. Vinden jullie het nog leuk?’, vraagt hij eenvoudig voordat er weer een nieuw nummer wordt ingezet. Ook Mike Ferguson, topgitarist van professie, speelt stug door.

Net als Disquiet doet ook God Dethroned een poging de Lelystedelingen weg te krijgen bij de ingang van hun poppodium. Bandleider Sattler wijst ‘godverdomme op de lege plek voor het podium’ en laat doorschemeren gewoon te stoppen met spelen als daar niets in verandert. Zo ver komt het natuurlijk niet, waardoor we gewoon een heerlijk bijtende versie van Soul Sweeper (‘God is dead/Your God is dead/God is dead/I am the Devil) voorgeschoteld krijgen. Het blijkt het einde van de reguliere set, maar Lelystad heeft toch niks te doen en wil dus meer. De band keert terug voor Storm of Steel, waar Sattler zich zichtbaar naar het einde toe worstelt vanwege de drukkende sfeer in de kelder. Om half één (!) komt daarmee een einde aan deze editie van Serpent Fest met God Dethroned als even logische als verwachte winnaar van een heerlijk avondje top death metal van Nederlandse bodem.

Poppodium Underground

12 mei 2017, Poppodium Underground, Lelystad

Poppodium Underground