Dimmu Borgir en Amorphis in de 013: wierook, gouwe ouwe en een aankondiging

Wie had dat gedacht? Een co-headliner tour van Dimmu Borgir en Amorphis. Niet echt twee bands uit hetzelfde straatje, maar elk een fenomeen in zijn eigen genre. Stop daarbij een intrigerende support act als Wolves In The Throne Room en men treft een bijzonder avondje metal. Fotograaf Jurgen van Hest en redacteur Cor Vos reizen af naar een uitverkochte 013 in Tilburg om dit spektakel mee te maken.

Langzaam maar zeker begint de rij voor de entree te vormen, als de metalheads in grote aantallen Tilburg binnenstromen. Snel haal ik mijn ticket op om aan te sluiten in de rij, want om zes uur gaan de deuren open en zal de mensenmassa naar binnen stromen. Eenmaal binnen is het snel de jas opbergen in een kluisje, bier halen en door naar de zaal om een mooi plekje te bemachtigen, want daar start over een (inmiddels) klein half uur de eerste band.

De eerste act van vanavond is het Amerikaanse Wolves In The Throne Room. Ambient black metal van een ander continent, hoewel men dat absoluut niet zou zeggen als men de muziek luistert! Het laatste album, getiteld Thrice Woven, is door velen zeer goed ontvangen (waaronder door uw redacteur), dus het is bittere noodzaak om de heren van dichtbij te aanschouwen. Een kleine veertig minuten worden wij allen getrakteerd op meeslepende black in een semi-spiritueel sausje en is het redelijk wegdromen. Wel is het gek om de nummers in een verkorte variant te horen, maar dat mag niet afdoen aan een bijzonder optreden. De geur van wierook dwaalt door de zaal (als ik mij niet vergis, is dit bedoeld om boze geesten af te stoten) en dat is bijzonder goed gelukt. Een en al vrolijkheid van het aanwezige publiek, dat de setlist verslindt met een hoop headbangen, handjes in de lucht en gejuich gepaard met applaus.

De tweede groep die vanavond acte de présence geeft, is het legendarische Amorphis, die aan ronde nummer twee begint van de Queen Of Time-tour. De zaal is goed gevuld en het is proppen geblazen om een degelijk plekje te bemachtigen. Tussen twee bomen van kerels door kijkend, geniet ik volop van de Finnen. Openend met The Bee van het laatste album, knalt de muziek de zaal door en komt de deathgrowl van zanger Tomi als een donderslag bij een heldere hemel binnen. Laatstgenoemde is deze avond erg goed bij stem! De cleane stukken komen zeer goed naar voren en de growls gaan door merg en been. Het tempo van de nummers ligt nagenoeg gelijk (veelal mid-tempo tracks), maar met zo’n diverse setlist van oud versus nieuw, valt er wat mij betreft weinig op aan te merken. Velen in het publiek denken er net zo over, als menig nummer uit volle borst wordt meegezongen (hetzij hier en daar wat vals) en er volop gejuicht wordt. De ‘gouwe ouwe’ van de band komen ook voorbij. Tracks als Sign From The North Side, Black Winter Day en Into Hiding worden krachtig neergezet en doen na al die jaren van bestaan nog steeds trouwe dienst op de setlist.

Dan is het moment aangebroken van de laatste headliner van de avond: Dimmu Borgir. Het in 2018 verschenen album Eonian trapte een tour af die tot op heden zich voortzet. Waar Nederland twee jaar geleden al werd getrakteerd (toevallig ook in de 013) op de tracks van dit album, komen de heren uit Noorwegen nogmaals over om dit ritueel te herhalen. De zaal zit nu echt barstensvol (3000 metalheads!) en uw redacteur probeert zich op zo’n dertig vierkante centimeter staande te houden om de show te zien, te headbangen en te genieten (hetgeen best lastig is met zo weinig bewegingsruimte). De heren trappen de avond af met The Unveiling van het laatste album, gevolgd door Interdimensional Summit. Het is ook gelijk duidelijk dat het merendeel van het publiek voor deze band komt. Overal moshpits, lijp headbangende metaalhoofden en liters bier die door de lucht vliegen.

De setlist blijkt lekker divers, met nummers van Eonian, Abrahadabra, Puritanical Euphoric Misanthropia, In Sorte Diaboli en Death Cult Armageddon. Eén van de meest opvallende nummers op de setlist is het meesterwerk Kings Of The Carnival Creation. Deze track wordt niet vaak live gespeeld, maar man, wat een bak geweld en genialiteit. Het is bij dit nummer dat de intensiteit van de vele moshpits naar standje honderd gaat, deze redacteur een paar flinke beuken uit onverwachte hoeken krijgt en daarnaast een bierdouche mag verwelkomen van een overduidelijk dronken metalhead die er op uit was om blasfemie (bierverspilling) te plegen. Ietwat geïrriteerd laat ik dit toch maar over mij heen komen (letterlijk en figuurlijk), want Dimmu Borgir zet dit nummer neer als een huis. Hekkensluiter van de avond is het trouwgediende Mourning Palace, dat met volle borst wordt meegezongen door de aanwezigen en dat concludeert de setlist van de Noren.

De zaal stroomt langzaam leeg als ik mij nog even naar de bar waan voor een ‘afsluitertje’. Terugblikkend op deze bijzondere avond (en nog steeds nat van dat verdomde biertje!) concludeer ik zeer aangenaam verrast te zijn door Wolves In The Throne Room, een diepe respect te hebben ontwikkeld voor het machtige Amorphis en dat het altijd een feestje is met Dimmu Borgir. Laatstgenoemde hanteert overigens wel een aanpak in het presenteren van de nummers dat voor mij ietwat raar aanvoelt: elk nummer start met een intro (Intro Borgir?). Dit neemt niet weg dat de heren dondersgoed weten wat zij doen en een strakke setlist neerzetten. Daarnaast weet Shagrath ons nog even aangenaam te verrassen door aan te kondigen dat de band na deze mini-tour de studio in gaat om aan een nieuw album te werken. Al met al een mooi avondje metal dat absoluut de moeite waard was om mee te maken. Nu maar gauw aan de terugreis beginnen.

Setlist Wolves In The Throne Room:

1. Born From the Serpent’s Eye
  2. Angrboda