Apophys, Shinigami en Carnal Leftovers in Hedon

Hoewel de tweede plaat van Apophys (Devoratis) pas maandag na het concert uitkomt, presenteert de band deze al de zaterdagavond ervoor in de kleine zaal van het Zwolse Hedon. Pas enkele uren voor dit optreden kwam het album bij Apophys binnen, net op tijd dus. Hieronder kunt u een verslag van de albumpresentatie van Apophys en de support-acts deze avond lezen. De foto’s bij dit verslag zijn van Coen Slendebroek.

De vier heren van Carnal Leftovers spelen vanavond een thuiswedstrijd wanneer zij iets over half negen aan hun set beginnen. De lompe Zweeds death metal gaat er nog altijd in als koek bij het thuispubliek. Carnal Leftovers mag vanavond rekenen op een volle bak, een teken dat metal wel degelijk leeft in deze stad en er nog steeds interesse is voor deze band.  De band staat er vanavond, zoals altijd, met veel plezier bij en zanger Michel Matteman vermaakt het publiek tussen de nummers door met vrolijke aankondigingen. Wanneer er een instrumentaal stuk de revue passeert, trekt hij grimassen op de maat van de muziek. The Green Solution, Caffeine Induced Insomnia en afsluiter Lactose Intolerance krijgen, terecht, veel bijval en als zelfs de microfoonstandaard van gitarist Wilfred Heerspink aan het eind van het optreden een buiging maakt, weet je als band dat je het goed hebt gedaan.

Van het daaropvolgende Shinigami had ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. Maar daar komt als snel verandering in, want na een blik op het podium zie ik daar warempel enkele bekende koppen uit de scene. Achter de drums zijn de dreads van Daan Klemann (Divine Sins, Bleeding Gods) te zien, op gitaar Rutger van Noordenburg (Bleeding Gods) en als zanger komt George Oosthoek het podium op. En laatstgenoemde weet wel hoe hij een zaal op zijn kop moet zetten. Shinigami heeft pas een EP uit en voor de meeste bezoekers vanavond is het de eerste kennismaking met de band. Toch lukt het de band de zaal voor zich te winnen met nummers als The Way Of The Dragon en Defiance. Zelfs de lampen boven de bar gaan heen en weer van zoveel bruut en technisch deathmetalgeweld. Een fijne eerste kennismaking en een mooie brug naar Apophys.

Apophys tapt muzikaal uit ongeveer hetzelfde vaatje, alleen is dit nog iets technischer. Voor het publiek van vanavond zijn de nummers van de tweede plaat van nieuw, maar dat is aan de reacties niet te merken. Aan de uitvoering trouwens ook niet, want de nummers worden goed en vrijwel foutloos gebracht. Er is duidelijk werk gestoken in de voorbereiding! Van Devoratis krijgen we onder andere Matters Unresolved en Retaliate voorgeschoteld. Ze sluiten naadloos aan bij een ouder nummer als Humanity’s Epilogue. Na bijna een uur spelen wordt het laatste nummer aangekondigd, maar na het applaus blijft Apophys staan en speelt Miscreants als toegift. Apophys zag ik weleens slechter spelen dan vanavond en ze bewijst hiermee dat er de laatste jaren vooruitgang is geboekt, zowel op plaat als live.

Gezien het stijgend aantal bezoekers is Hedon Zwaar de laatste tijd goed bezig. 24 Februari is de volgende editie met de Russen van Welicoruss als hoofdact. Gratis entree, trouwens.