Alestorm’s Piraten P.A.R.T.Y. in de Mainstage

Schip ahoy landrotten! Hijs de zeilen en zet koers richting Den Bosch, want vanavond speelt de piratenband Alestorm in de Mainstage! En dat belooft een feestje te worden! Naast een overvloed aan reusachtige opblaasbare badeenden nemen ze ook een aantal leuke bands mee. Namelijk partners in crime piratenband Rumahoy, de dwergen van Wind Rose en de powermetal klassieker Gloryhammer! De vorige keer wist Alestorm de main van Poppodium 013 stijf uit te verkopen. Voor vandaag zijn ze voor hun wederom grootste headline show ooit gepromoveerd naar de Mainstage in Den Bosch.

Vandaag is het de eer aan Rumahoy om de avond af te trappen. Dat de mannen mee zijn op tour is niet geheel toeval. De zanger van de band, beter bekend als Captain Yarrface, is namelijk te horen op meerdere nummers van Alestorm. Om ze dan mee te hebben op tour is dan wel zo handig. Zodra de bandleden met bivakmutsen het podium betreden gaan de lampen uit. De band begint te spelen en Captain Yarrface loopt rustig het podium op. Zodra hij begint te zingen blijft het akelig donker op het podium. Wanneer een van de technici met een zaklamp vanaf de zijkant van het podium een van de gitaristen probeert te belichten, wordt het wel duidelijk dat dit niet helemaal de bedoeling is. Het duurt dan ook niet lang voordat heel de zaal zijn telefoon erbij gepakt heeft om een handje te helpen en om een lichtje bij te schijnen. Ondanks dat het misschien niet de bedoeling was helpt het wel goed voor de interactie met het publiek.

Als je van kwalitatieve muziek houdt die technisch goed in elkaar zit ben je vanavond hier echt op het verkeerde adres. En dat weet Rumahoy meteen goed te bewijzen. Zo wordt er halverwege de zet een oud antiek pistool (lees klein goedkoop plastiek pistool) tevoorschijn gehaald voor het nummer Treasure Gun waarbij Captain Yarrface met zijn neppistool zogenaamd op mensen schiet. Het is misschien goedkoop vermaak, maar dat betekent niet dat de nummers niet catchy kunnen zijn. Zo heeft de band laatst een nummer uitgebracht genaamd Not Looking For Love met een videoclip waarbij Christopher, de zanger van Alestorm, verkleed als vrouw uiterst aantrekkelijk aan het dansen is. Zoals een Zware Metalen-collega eerder al schreef in een albumrecensie over Time II: Party: “creativiteit=10, meezinggehalte=80 bierdrinkgehalte=100 muzikaliteit=65”.

De tweede band van vanavond is Wind Rose! Deze groep dwergen uit Italië heeft afgelopen juni zijn vijfde studioalbum uitgebracht genaamd Warfront. De meeste nummers die vandaag gespeeld worden zijn dan ook afkomstig van dit album. Nadat het intronummer Of War and Sorrow is afgelopen wordt de set afgetrapt met het nummer Army of Stone. Gedurende de set komen ook nummers als Drunken Dwarves, Fellow of the Hammer en Together We Rise voorbij. Ondanks dat ik deze band nog maar één keer live heb gezien en de muziek verder nooit op heb staan, ken ik wel alle nummers. Dat bewijst dat de muziek wel catchy is en goed blijft hangen. De set wordt afgesloten met Diggy Diggy Hole, een cover die ze in 2019 hebben uitgebracht die origineel geschreven is door de gaming Youtubers Yogscast Lewis & Simon. In 2020 hebben ze dit nummer opnieuw uitgebracht als Dance Remix aangezien concerten en festivals op dat moment niet door mochten gaan, maar clubs wel geopend waren en ze op deze manier nog steeds gedraaid konden worden. Op het einde van Diggy Diggy Hole komt deze Dance versie ook nog even voorbij waarbij het figuurlijke dak er letterlijk af gaat.

Als derde is het vandaag de beurt aan Gloryhammer om het podium te betreden. Gloryhammer is een van de bands die Christopher heeft opgericht naast Alestorm. Officieel zit hij ook nog steeds in de band, maar voor liveoptredens is er een vervanger voor Christopher die keyboard speelt. Bij de optredens in Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië doet Gloryhammer co-headlinen tijdens deze tour, maar vanavond staat de band “slechts” als voorprogramma. Voordat het optreden begint verschijnt er een willekeurige kartonnen uitsnijding van Tom Jones op het podium en klinken er verschillende nummers van Queen door de speakers. De sfeer zit er goed in en de beveiliging heeft het ook zichtbaar naar zijn zin terwijl ze het publiek aansporen om mee te zwaaien op de maat van de muziek.

Wanneer het intro nummer Into the Terrorvortex of Kor-Virliath van het laatste album Legends from Beyound the Galactric Terrorvortex wordt afgespeeld verschijnen de bandleden een voor een op het podium. De set wordt geopend met The Siege of Dunkeld. Vandaag is de eerste keer dat ik Gloryhammer live zie met de nieuwe zanger. Ondanks dat het even wennen is om Gloryhammer te zien zonder Thomas, doet Sozos het erg goed. Halverwege het nummer Gloryhammer verschijnt er een goblin op het podium met de Hammer Of Glory. Nadat hij een paar middelvingers heeft opgestoken richting het publiek gaat hij het gevecht aan met zanger Sozos. Eenmaal Sozos de goblin zijn Hammer Of Glory afhandig heeft gemaakt slaat hij de goblin neer en rent de goblin snel van het podium af. Met de hamer in de lucht neemt Sozos het applaus van het publiek in ontvangst. Toneelstukjes als deze passen bij de muziek, maar komen tegelijkertijd wel een beetje kinderachtig over.

Halverwege het optreden wordt de show even stilgelegd voor een dramatisch tussenstukje waarbij bassist James Cartwright op de muziek van Also sprach Zarathustra op charmante wijze een biertje dronk. James komt niet alleen het podium op voor een biertje. Maar heeft ook een belangrijke mededeling. Dit is namelijk de laatste keer dat Gloryhammer in Den Bosch zal optreden. Zodra het publiek begint te joelen corrigeert hij zichzelf. Dit is namelijk niet de laatste keer dat ze in Den Bosch zullen optreden, maar de laatste keer dat ze Überhaupt in Nederland zullen optreden. Als het publiek nog luider begint te joelen verbetert hij zichzelf nog een laatste keer. Het is namelijk de laatste keer dat Gloryhammer in Nederland zal optreden totdat ze een nieuw album uitbrengen deze zomer! Terwijl het publiek herhalend de kreet “Hoots” blijft roepen komen de rest van de bandleden weer terug op het podium. Later in de set komen ook nummers als Hootsforce, Universe on Fire en The Unicorn Invasion of Dundee voorbij. Hoewel ik in principe niet heel veel met Gloryhammer heb kan ik toch niet ontkennen dat dit stiekem toch best wel lekker is. Zeker live! Is het zware metal-muziek? Zeker niet. Maar wel gegarandeerd een feestje! Aan het enthousiast springende en meezingende publiek te zien ben ik niet de enige die er zo over denkt.

Rond half tien wordt door een voice-over stem de hoofdact van vanavond aangekondigd, namelijk the one and only Alestorm! De mannen komen vol energie het podium opgestormd en de speakers klinkt tijdens het intro een snelle 8 bit versie van de Alestorm-klassieker Keelhauled. Na het intro is dit dan ook het eerste nummer wat vandaag ingezet wordt. Wanneer gitarist Mate Bodor de welbekende melodie begint te spelen op zijn gitaar ontstaat er direct een gigantische moshpit in het publiek. De sfeer zit er vanaf de aller eerste seconde meteen goed in. Zoals ik eerder al zei, wie vanavond hier is voor diepgaande songteksten had beter een ander concert uit kunnen kiezen. Dat wordt ook meteen goed bewezen met het volgende nummer Pirate Metal Drinking Crew. Een combinatie van een catchy deuntje, simpele lyrics, een goede dosis scheldwoorden en dierengeluidjes zorgen voor een makkelijke winst bij het publiek.

Degene die dachten dat het niet simpeler kon dan dat hebben het mis. Wat met het nummer Cannonball van het meest recente album Seventh Rum of a Seventh Rum dat vorig jaar uit kwam, zakt het niveau nog veel verder weg. Maar iedereen heeft het wel zichtbaar naar zijn zin en zingen voluit teksten zoals “Stick a cannonball up your cunt […] Put your dick in a blender” mee. Na afloop van het nummer verwelkomt zanger Christopher Bowes een gast op het podium. Namelijk de enige echte Beef Guy, die stiekem verdacht veel lijkt op Captain Yarrface uit het voorprogramma. Terwijl de band een snelle versie van Drunken Sailor speelt en het publiek hem aanmoedigt, dronk Beef Guy in een keer een hele fles wijn. Wie Alestorm vaker heeft gezien weet dan ook wel hoe laat het is. Het is namelijk tijd voor Alestorms cover van het nummer Hangover, origineel van Taio Cruz. Het is niet dat Alestorm covers nodig heeft om de setlist te vullen. Geloof het of niet, ze hebben nog genoeg nummers die ik graag een keer terug op de setlist zou willen zien verschijnen zoals Woodenleg I en Walk the Plank. Maar Hangover is wel een leuk feestnummer dat het publiek altijd goed mee krijgt.

Alestorm heeft niet alleen maar uptempo feestnummers. Maar ook rustigere nummers zoals Nancy the Tavern Wench. Zodra het nummer wordt ingezet gaat bijna de hele zaal zitten op de door bier plakkerige vloer en beginnen spontaan te roeien. Het is niet de eerste keer dat ik het publiek zie roeien bij dit nummer, maar zoveel mensen als vandaag is voor mij wel de eerste keer. Na afloop van het nummer wordt ook nog even snel het maar liefst drie seconden durende nummer Rumpelkombo gespeeld.

Hoewel de hele avond al een groot feest is, is het nu tijd voor een echte P.A.R.T.Y. want het is Pirate Party Time! Alle lampen krijgen een fel kleurrijk kleurtje en heel de zaal begint mee te klappen op de maat van de muziek. Ondanks dat het nummer nog geen jaar oud is, is het nu al uitgegroeid tot een echte Alestorm-klassieker. Ook bij dit nummer heeft Captain Yarrface weer een gastrolletje te pakken, zo zien we hem halverwege het nummer, net zoals we in de songteksten terug horen, uit een schoen drinken.

Wie Alestorm alleen maar kent van de catchy liedjes over alcohol en het stelen van piratenschepen zal zich vanavond verbazen dat de band ook ooit een blackmetalnummer heeft uitgebracht, genaamd Death Throes of the Terrorsquid. Aangezien het al acht jaar geleden is dat dit nummer live werd gespeeld, is dit dan ook wel de grote verrassing op de setlist vanavond! Maar Alestorm zou Alestorm niet zijn als ze het dan toch niet weer in een onnozel jasje zouden stoppen. Zo komt er gedurende het nummer iemand het podium op verkleed als octopus die de bandleden zogenaamd aanvalt.

Met de all-time Alestorm-klassieker Drink wordt de toegift ingeluid. Terwijl het bier door de lucht vliegt en de aanstekelijke teksten hard meegezongen worden komen er ook weer een deel crowdsurfers voorbij. Een andere verrassing op de setlist vandaag is Zombies Ate My Pirate Ship. Hoewel het nummer, afkomstig van Curse of the Crystal Coconut, zeker niet onbekend is bij de fans is het geen nummer wat ik vandaag op de setlist verwacht had. In dit nummer zit namelijk ook een stuk dat gezongen wordt door een vrouwelijke stem. Voor deze live versie heeft Alestorm daar een prachtige oplossing voorbedacht, namelijk Captain Yarrface in een jurk met een pruik op die een haarborstel gebruikt als microfoon terwijl hij overduidelijk staat te playbacken.

Helaas zijn we nu dan echt aangekomen bij het einde van deze avond. Maar voordat ze vertrekken heeft Christopher nog een belangrijke laatste mededeling. Terwijl Bobo vrolijk op zijn gitaar wat akkoorden staat te spelen, wil Christopher graag op een serieuze en emotionele manier uiten wat hij denkt over iedereen die vandaag speciaal naar Den Bosch is afgereisd om deze show bij te wonen. Iedereen in de zaal weet al hoe laat het is en zodra Christopher begint te tellen gaan op de maat van vier alle middelvingers, zowel bij de band al bij het publiek de lucht in. Met een stralende lach worden alle aanwezige in de zaal ondergescholden. En het publiek geeft diezelfde energie nog minstens drie keer zo hard terug aan de band. Vanaf een afstandje zal het er vast raar uit zien. Maar bij een optreden zoals deze is Fucked With an Anchor de kers op de taart die de avond helemaal compleet maakt.

Terwijl de setlisten, drumstokken en plectrums worden uitgedeeld horen we op de achtergrond het themalied van de kinderserie DuckTales. Zanger Christopher kruipt snel nog even van het podium naar beneden, gaat boven op de frontbarrier staan en laat zich voorover op het publiek vallen dat hem maar al te graag opvangt. Al crowdsurfend met een plastic opblaasbaar zwaard waant hij zich een weg door de zaal richting de bar, waar hij vanuit de lucht in vloeiend Nederlands een biertje besteld. Weer aangekomen bij het podium neemt hij uitgebreid de tijd om met iedereen die dat wil een foto te maken. Je kunt zeggen wat je wilt, maar de meeste bands die in dit soort zalen spelen zijn enkele secondes na hun optreden al verdwenen naar de backstage. Het feit dat Christopher nog tot lang na de show foto’s staat te maken met fans, toont naar mijn mening aan dat ze wel degelijk veel geven om hun fans.

Als je het mij vraagt was dit een uiterst geslaagde avond. Alestorm heeft zich weeral bewezen als de ultieme feestband. Ik weet dat ik de zuurpruimen die Alestorm per definitie niet goed vinden toch niet kan overtuigen. Maar mocht jij nu wel gevoel voor sfeer en gezelligheid hebben en zin hebben in een avond vol bier en onnozelheid, dan raad ik avondje Alestorm zeker aan! Tijdens deze tour had Alestorm een leuke diverse line-up qua bands, die toch allemaal goed bij elkaar paste. Voor nu was dit met 4.600 man de grootste headline show die Alestorm ooit gegeven heeft. Ik ben benieuwd of Nederland dit record tijdens een volgende Europese tour nog een keer kan verbreken.

Setlist:

Alestorm

1. Intro