Paysage d’Hiver – Im Wald

Nee, bij Zware Metalen zijn we niet gek geworden. Twee redacteuren hebben zonder dat ze dat van elkaar wisten een review gemaakt van Paysage d’Hiver Im Wald. Onderstaande kreeg uiteindelijk 90 punten, de andere 70.

Na veertien uitgaves is voor het eerst een album van Paysage d’Hiver als langspeler benoemd. Voor het eerst sinds het ontstaan van Paysage d’Hiver in 1997 zal er een score volgen onder een album van Wintherr’s Paysage. Wintherr, ook bezieler van Darkspace, is een Zwitser, en heeft zijn hart verloren aan sneeuw en ijs. Met Paysage d’Hiver kanaliseert hij alle emoties en gedachten rond deze thema’s, maar ook aangaande kosmische belevingen. Dat resulteert in twee grote muzikale compartimenten, zijnde ambient/geluidsopnames van wintertaferelen enerzijds, rauwe en minimalistische black metal met een hypnotiserende natuur anderzijds. Vooral dat laatste brengt mij en vele andere extreem in bekoring. Waar landgenoot Christoph Ziegler zijn soortgelijke emoties en gedachten opsplitst in een eerder ambient klinkend Vinterriket en een industriëler Battle Dagorath (nieuw album is uit!), zit het bij Paysage d’Hiver dus vervlochten en is het telkens weer afwachten hoe de balans deze keer is. Ik heb netjes geacht tot de 4LP box toegekomen is ten huize Alfvoet om die helemaal in één keer op te nemen, de volle twee uur lang. Niet makkelijk met alle andere middelen die tegenwoordig bestaan en de drukte in dit westerse leven, die leidt tot fragmentering.

In het verleden bespraken we wel al eens materiaal van Paysage d’Hiver. Ikzelf in 2013 ten tijde van Das Tor, collega Wouter deed de split met Drudkh. Compleet onvoldoende, gezien de ontegensprekelijke kwaliteit van de ijzigheid, ook in deze zomertijd. De verzengende lofi hynose verdient wederom niet minder dan alle lof uit de hof, niet in het minst omdat de atmosferische keys en soundscapes dermate veel diepte geven dat je iedere graad onder nul ervaart per herhaling van riff, afdalende gitaarlijn of loop. Rauw en toch extreem genuanceerd, zodat je als liefhebber van deze vorm van black metal auditief kunt “edgen” naar hartenlust. Tantrische trance à volonté, met een constant hoogtepunt gedurende de eerste vier à vijf nummers. Glooiende tremelo sneeuwheuvels verplaatsen zich geruisloos middels schuivende ruisduinen, verbitterde hogetoon-screams, een meditatief kloppende digitale drum en kosmische energie, gekanaliseerd in keyboardklanken.

Met een beetje fantasie komt Varg even om een eeuwenoude boom kijken en krijg je oudschoolse Burzum-magie voor ogen. Net genoeg stiekem om een bevroren traan weg te schieten uit je ooghoek. Plotwendingen zijn schaars en zeer bepalend voor het emotionele verloop van de nummers, episch en ontroerend. Een voorbeeld kun je halfweg het nummer Ueber den Baeumen, wanneer een subtiele vorm van dramatische droevigheid melodisch tot uiting komt. De daarna volgende opbouwende gelaagdheid van gitaarlijnen en pathos is quasi onweerstaanbaar en bijzonder sterk georkestreerd, iets wat in feite tekenend is voor het ganse album en bij uitbreiding het grootste deel van het oeuvre van Paysage D’Hiver. Ook wanneer koorzang en andere additieven ingezet worden is niets dat deze overtuiging kan ontkrachten.

Overdreven lyrisch? Wellicht wel. De meeslepende, compleet hypnotiserende aanpak die Wintherr hanteert is niet voor iedereen weggelegd en voor een pak mensen zal het allemaal onbegrijpelijk blijven. Persoonlijk vind ik dit – al altijd – een topper in het subgenre, en velen met mij. Vandaar het enthousiasme. Geen verrassing dus dat er niets anders dan lovende woorden te lezen vallen. Zelfs in deze tijd van het jaar, waar ijs en sneeuw een verre herinnering zijn. Integendeel! Deze Im Wald zet ik graag op tijdens een lange – claustrofobische – zit in de sauna. Ik raad het jullie allemaal aan!

Score:

90/100

Label: