Paysage D’Hiver – Im Wald

Nee, bij Zware Metalen zijn we niet gek geworden. Twee redacteuren hebben zonder dat ze dat van elkaar wisten een review gemaakt van Paysage d’Hiver Im Wald. Onderstaande kreeg uiteindelijk 70 punten, de andere 90.

Wintherr, de grondlegger van het Zwitserse Paysage D’Hiver, heeft besloten na zeven jaar een nieuw album uit te brengen, een album dat aansluit op het eerdere werk. Een nieuw hoofdstuk is dus geschreven in het verhaal omtrent winterreizen (“Paysage D’Hiver”). Ook nu weer krijgen we lang uitgesponnen erg goed uitgevoerde, erg kille black metal voorgeschoteld. Het is wel een album geworden bestaande uit dertien nummers met een ruime speeltijd. Maar liefst 120 minuten krijg je voor je winterlaarzen geworpen. Een verzameling ijskoude liederen dan weer instrumentaal, kort en ijzig dan weer een volledige song, die veelal aan hoge winterstormsnelheid komt voorbij razen. Gezien de thematiek, beloofd het dus een aartsmoeilijke tocht te worden.

In essentie is de black metal die Paysage D’Hiver brengt voor mij een mix van Wolves In The Throne Room en Limbonic Art. Dit Im Wald is een plaat die je in het geheel moet luisteren, alzo begrijp je waarom instrumentale nummers voor of achter bepaalde volledige nummers worden geplaatst. Deze korte instrumentaaltjes kan je vergelijken met dromerige momenten die een wandelaar overvallen, wanneer deze voor een korte periode stopt en de natuurpracht ten volle tot zich neemt. De volwaardige songs zijn dan weer te interpreteren als die momenten die je tijdens een barre wandeling, onthoudt aan de hand van een bepaalde gebeurtenis, een stevige sneeuwstorm, het ontmoeten van dieren die schuchter van tussen het ondergesneeuwde bladerdek wegrennen… dat soort momenten.

Al dit moois wordt door Wintherr gegoten in muzikale pracht, geen praal maar eenvoud, die primeert. Luister naar de bedwelmende akoestische gitaarlijn over de snelle blastpartijen in het nummer Alt. Stimmen Im Wald opent met een cleane zanglijn die een melodische monsterriff aankondigt. Ook in dit nummer horen we de bas zijn eigen verhaal maken. Le Rêve Lucide kent, net als het openingsnummer Im Winterwald, momenten waarop je inderdaad aan Limbonic Art terugdenkt. De reden hiertoe zijn de fluwelen, innovatieve synth-lijnen.

Ook het vermelden waard is de lekkere krasserige, kille, productie met een bestofte drum, een schurende gitaarmuur, een eerder bedompte bassound en priemende vocalen die in vaak in het midden van de mix liggen. Dit alles past perfect bij bovenstaande thematiek.

Na een erg lange reis doorheen de koudste krochten, spelonken maar ook de meest uitgestrekte, ondergesneeuwde wouden in de machtige Zwitserse natuur, dien ik te besluiten dat dit vrieskoude meesterwerk in staat is je te verwarmen, je in staat is moed te geven tijdens een erg moeilijke tocht, je in staat is te overtuigen de tocht toch uit te wandelen, bij momenten weliswaar, te strompelen.

Score:

70/100

Label: