Ongeveer drie jaar na het meeslepende Arson, vijf jaar na het majesteuze III: Trauma, zeven jaar na het epische Aokigahara en bijna tien jaar na de eerste kennismaking met het debuutalbum, Harakiri For The Sky, krijgen we eindelijk een nieuwe plaat. Mӕre is de naam. Ook nu weer uitgebracht door het AOP label. Harakiri For The Sky is intussen uitgegroeid tot een monument binnen de atmosferische, post-blackmetalscene en is er niet meer weg te denken. De meesterbreinen J.J. en M.S. hebben een doorleefde eigen stijl ontwikkeld die zo beklijvend is, dat wanneer het aan je plakt, de klever niet meer loskomt van je natte lijf.
De heren kiezen ervoor om op deze plaat wat hulp in te roepen van gelijkgestemden. Zo horen we Neige van het Franse Alcest op Sing For The Damage We’ve Done, horen we een vocale bijdrage van de zanger van het machtige Gaerea op Silver Needle – Golden Dawn en weten we dat de drumpartijen met een minutieuze precisie ingespeeld werden door de heer Krimh. Inderdaad, deze meneer speelt in Septicflesh, doet live sessie-werk voor Devin Townsend en masseerde de vellen, in een wat verder verleden, bij Behemoth.
We kregen al eerder twee nummers en dito videoclips te verwerken en hebben dus al een zekere inkijk in de geplaagde ziel van de twee heren gekregen. Beide nummers blijken nu ook gewoon achter elkaar te staan op deze langspeler en het ene nummer is nog beter dan het andere. Daarmee is het ook van in den beginne duidelijk: dit is een meesterlijke plaat!
I, Pallbearer draagt in zich die typische, erg gevoelige gitaarthema’s die vaak gestuurd worden door enkele noten. Deze volgen elkaar op als waren ze vezels van een touw rond de hals van menig persoon die de stap wil wagen. Opvallend is dat er nog meer nagedacht is om deze thema’s uit te werken en ze op deze wijze over, naast, achter en door elkaar een lappendeken van verdriet op je bed spreiden. Het erg strakke drumwerk van Krimh is meer dan een hulp om dit amalgaam aan gevoeligheden bij elkaar te houden. Het afsluitende pianospel is fantastisch in compositie en uitvoering. In de verte hoor je de gitaar meanderen.
Er is een erg sterke melodie die het nummer, Us Against December Skies, draagt. Vervolgens heb je de trappelende beginmaten van I’m All About The Dusk. Ik vermeld eveneens graag het nummer And Oceans Between Us, een nummer dat opnieuw bol staat van emotie, gevoel wat grotendeels komt door, inderdaad, opnieuw de gitaarthema’s. De interactie tussen het semi akoestische gitaarspel en de toms met vervolgens bij momenten de ingetogenheid of de extra accenten op drum zijn magnifiek. En dan Silver Needle – Golden Dawn. Bijzondere interactie hier is deze tussen J.J. en de frontman van Gaerea. Meer dan geslaagd. Afsluiten doen de heren met een stevige stamper, ook al wordt die eerst met een rustige gitaarparade aangekondigd, Time Is A Ghost.
Kort samengevat: klasse plaat die ook nog eens afklokt boven de tachtig minuten! Nog te vermelden dat de heren tijd gevonden hebben om een nummer te coveren, Song To Say Goodbye van Placebo. Luister maar eens, het heeft een eigen insteek.
Score:
95/100
Label:
AOP records, 2021
Tracklisting:
- I, Pallbearer
- Sing For The Damage We’ve Done
- Us Against December Skies
- I’m All About The Dusk
- Three Empty Words
- Once Upon A Winter
- And Oceans Between Us
- Silver Needle – Golden Dawn
- Time Is A Ghost
- Song To Say Goodbye
Line-up:
- J.J. – Zang
- M.S. – Gitaar, basgitaar
Links: