Fvneral Fvkk – Carnal Confessions

Verborgen gebreken in en rondom de kerk lijken hand in hand te gaan sinds de oprichting ervan. Eind achttiende eeuw schreef Markies de Sade er al boeken vol over: seksueel wangedrag en escapades door de dienaren van god. En ook nu nog is het een actueel thema, zo ook voor Fvneral Fvkk, dat met  de debuut-LP Carnal Confession deze onderwerpen weer eens aan het licht brengt. In eerste instantie dacht ik te maken te hebben met een blackmetalband, door het veelvuldig gebruik van de ‘v’ in de bandnaam. En na het lezen van de namen van de bandleden dacht ik heel even met geesten van doen te hebben. Maar schrijfwijzen en namen kunnen bedrieglijk overkomen, Fvneral Fvkk is een epische doomband pur sang. Collega Vitus Frank schreef al eerder over Lecherous Liturgies de debuut EP van deze cvltband eindigend met: “Een prima debuut van Fvneral Fvkk, dat duidelijk naar meer smaakt.” Gelukkig krijgt hij zijn zin.

Fvneral Fvkk, bestaande uit bandleden van Ophis, Fäulnis en Voidhaven, brengt, zoals eerder geschreven, epische doom ten gehore dat stiekem lijkt opgenomen na de mis in een Duitse katholieke kerk. Carnal Confessions begint, wat voorspelbaar met koorgezang als intro, gevolgd door meteen één van de sterkere nummers van de plaat: Chapel of Abuse. Dit nummer bepaalt ook de toon en het tempo voor de rest van het geheel. Het begint met een ijzersterke riff en vette drums, gevolgd door de baritonzang van Cantor Cinaedicus, die qua stemgeluid sterk doet denken aan de zangpartijen van de Faeröerse Hamferð . Zoals de titel van het nummer al doet vermoeden worden de verboden lusten en praktijken van een priester bezongen. Het tweede en derde nummer (A Shadow in the Dormitory en Alone with the Cross) hebben eenzelfde structuur: Het ‘verdoomde’ tempo met daarin veel ruimte voor bas en drumwisselingen, zodat het geen eentonig geheel wordt. Kant B begint met The Hallowed Leech. Weer met een ijzersterk nummer met veel ruimte voor de drumpartijen. In het nummer Poor Sisters of Nazareth klinkt zanger Cantor vervolgens alsof hij het leed van alle slachtoffers van de kerk vertolkt. De pijn is haast voelbaar, zo indringend klinkt het, zonder melodramatisch te worden. Vanaf dit nummer gaat het tempo ook wat omlaag, tot het einde van de plaat met When God is not Watching als afsluiter. Dit nummer voelt ook echt als het laatste hoofdstuk van een boek dat je eigenlijk niet uit wilt hebben.

Inhoudelijk gaan alle nummers over de donkere kanten van de kerk en zijn belijders zoals: misbruik, priesters die zich vergrijpen aan minderjarigen, zelfkastijding, kwakzalverij, masturbatie met een crucifix. Het past allemaal goed bij de muziek en wordt uitstekend vertolkt door Cantor die, nogmaals, de dramatiek goed vertolkt zonder zichzelf te herhalen en melodramatisch te klinken.

Carnal Confessions heeft alles wat een goede doomplaat moet bieden, maar dan nèt iets meer. Aanrader voor elke liefhebber van epische doom, eigenlijk voor elke liefhebber van het genre in het algemeen.

Score:Fvneral Fvkk Carnal Confession Album Cover

80/100

Label:

Solitude Productions, 2019

Tracklisting:

  1. Omnia ad Dei Gloriam
  2. Chapel of Abuse
  3. A Shadow in the Dormitory
  4. Alone with the Cross
  5. The Hallowed Leech
  6. Poor Sisters of Nazareth
  7. To Those in the Grave
  8. When God Is Not Watching

Line-up:

  • Cantor Cinaedicus – Zang
  • Decanus Obscaenus – Gitaar
  • Vicarius Vespillo – Basgitaar
  • Frater Flagellum – Drums

Links:

Fvneral Fvkk Website
Fvneral Fvkk Facebook
Fvneral Fvkk Bandcamp
Solitude Productions