Linksdragende black metal, zo zien wij het graag. Zeker omdat veel genregenoten de neiging hebben om met wat borealere winden mee te waaien en zeker omdat vandaag, 8 mei, 78 jaar geleden het fascisme overwonnen werd en de Tweede Wereldoorlog ten einde kwam. Dawn Ray’D heeft zijn politieke overtuigingen nooit onder stoelen of banken geschoven. Ook op To Know The Light komen de meest actuele (en tevens tijdloze) politieke vraagstukken aan bod. Dit wordt ook goed vertaald in de pakkende albumhoes.
De drie heren gaan er met een gestrekt been in. The Battle of Sudden Flame gaat namelijk over de band’s onvrede met de politie en de staat. De herhalende slottekst liegt er niet om:
“Fuck every copper that ever took a wage,
Every blue bastard with his baton raised, A beast that even his master hates,
Only a coward fights for the state”
Zet dit tegen de achtergrond van nieuwe school black metal met folkinvloeden, en je hebt de kern van To Know the Light te pakken. Ook het tweede nummer van het album, Ancient Light, borduurt voort op de diepe onvrede van de band met de huidige stand van zaken en het systeem als geheel. Traditionele punkthema’s in een blackmetaljasje. Het album is aangenaam zuiver geproduceerd, waardoor de diverse instrumenten goed van elkaar te ontwaren zijn. De sombere vioolpartijen krijgen hierdoor de kans om extra goed naar voren te treden. De melancholiek is gedurende het hele album bijna te proeven. Waar de wat clichématigere blackmetalbands de hel en de duivel bezingen, heeft Dawn Ray’D het over de huidige hel op aarde. Het uptempo beukgeweld van het nummer Inferno is hier een goed voorbeeld van. De hel is leeg en alle duivels zijn hier. De woede spat uit de boxen.
Op Requittal krijgen we een moment van rust. Dit gebeurt in de vorm van een a capella nummer dat zo uit een jaren ’20 anarchistenliedboek zou kunnen komen. De black metal tred wordt op het radicale Sepulchre (Don’t Vote) voortgezet. We horen blastbeats, roestige riffs en misantropische vocalen. De tekst gaat over de vraag: waarom zou je stemmen als het allemaal toch niks uithaalt? Een vraag die even oud als actueel is. Op de nummers die hierop volgen, worden de wat meer folky wegen bewandeld. Dit bereikt zijn hoogtepunt op Freedom In Retrograde, wat een akoestische strijdlied is. Om de wereldhel te veranderen in een paradijs, moeten we eerst de barricades op. “If you still sing, then I’ll still sing”, klinkt het. Alleen samen kunnen we de nodige veranderingen teweeg brengen. Het is dan ook zeer toepasselijk dat het slotstuk van het album de titel Go As Free Companions heet. Hierin wordt de broederschap tussen de folk en de black metal nog eenmaal bezegeld. De heren sluiten af op een positieve nooit:
“The sun still shines,
And it would be a waste
To not only lose tomorrow
But also lose today.”
Wat een album. Dawn Ray’D krijgt het op To Know The Light voor elkaar om inhoud en vorm perfect met elkaar te verenigen. Dit album is zeer zeker een aanrader én jaarlijstmateriaal. Op 13 oktober staan ze op de planken op het Nijmeegse Soulcrusher. Ik ben er bij!
Score:
90/100
Label:
Prosthetic Records, 2023
Tracklisting:
- The Battle of Sudden Flame
- Ancient Light
- Inferno
- Requital
- Sepulchre (Don’t Vote)
- Cruel Optimisms
- In the Shadow of the Past
- Freedom in Retrograde
- Wild Fire
- Go As Free Companions
Line-up:
- Simon Barr – Vocalen, Viool, Synth
- Fabian Devlin – Vocalen, Gitaar
- Matthew Broadley – Drums, Percussie, Harmonium, Piano
Links: