Cradle of Filth – Trouble and Their Double Lives

Met de lekker bekkende titel Trouble and Their Double Lives (gelijk een knipoog naar Double Trouble Live: de naam van de recente tour van de band met DevilDriver in de Verenigde Staten) komt extreme gothicband Cradle of Filth met het eerste live-album in ruim twintig jaar. Sinds Live Bait for the Dead uit 2002 is alleen zanger Dani Filth nog over en verschenen er maar liefst twaalf albums, waaronder een orkestrale/instrumentale en een met materiaal uit 1995. Oh, en natuurlijk Live at Dynamo Open Air 1997, maar dat bevat dus opnames van nog langer geleden en de band had zelf niets van doen met de uitgave. Blijven er tien albums over. Alleen is het materiaal van Trouble and Their Double Lives opgenomen tussen 2014 en 2019. Dus voor het meest recente Existence is Futile uit 2021 en dus ook zonder de nieuwe krachten Donny Burbage (gitaar) en Zoë Marie Federoff (keyboard/vocalen).

‘Sjezus Faasen, dat gegoochel met jaartallen, albums en namen: kunnen we het niet gewoon over de muziek hebben’, hoor ik u denken. Bijna. Eerst nog wat leuke feitjes en weetjes voor de liefhebber. Er staat bijvoorbeeld geen nummer op Trouble and Their Double Lives dat al op Live Bait for the Dead stond. Opmerkelijk genoeg dateren zeven van de zestien nummers van voor het verschijnen van Live Bait for the Dead en is het materiaal van drie van de albums van na die liveplaat niet goed genoeg bevonden. Oh, en dan staan er als leuke geste ook nog eens twee nieuwe nummers op de uitgave die over waren van de opnames van Existence is Futile.

En dan gaan we het eindelijk over de muziek hebben! Als eerste de twee studio-opnames. Die wijken niet af van het materiaal op het sterke Existence is Futile. Dus: prima vocalen van Dani Filth, fraaie toetspartijen, heerlijk gitaarwerk door Ashok en een fijne balans tussen melodie en agressie waarbij de balans bij She Is a Fire meer naar het eerste uitslaat en bij Demon Prince Regent meer naar het tweede. Het zijn absoluut geen vullers die nog even een plekje moesten krijgen, zeker Demon Prince Regent niet.

De live-nummers zijn uiteraard van hoge kwaliteit. Uiteraard, want als je kunt kiezen uit tientallen shows die in zes jaar zijn gegeven, mogen we er toch wel van uitgaan dat alleen het beste van het beste is overgebleven. En dus vloeien de tracks soepel in elkaar over als ware het één groot concert van de heer Filth en zijn vleermuizen. Heaven Torn Asunder is de magistrale opener van wat voor mij altijd hét Cradle of Filth-album zal blijven: Dusk and Her Embrace uit 1996. Het daaropvolgende Blackest Magick in Practice komt dan weer van het beste album van de Engelse band in jaren: Hammer of the Witches uit 2015, waar ook het heerlijke Right Wing of the Garden Triptych dat verderop op deze live-verzameling staat van afkomstig is.

Het is simpelweg genieten van Cradle of Filth op dit album. De band klinkt op alle nummers als een geoliede machine in topvorm waar net nog een keuring op heeft plaatsgevonden en deze met vlag en wimpel heeft doorlopen. De gretigheid van Dani Filth valt op. Desire in Violent Overture stamt uit 1998 en moet ontelbare keren live zijn gespeeld, maar Filth gromt en gilt zich door het nummer heen alsof het de eerste keer is, terwijl hij heerlijk wordt begeleid door met name het toetsenspel van Lindsay Schoolcraft. Die heeft zich even daarvoor al indrukwekkend door het tragische liefdesverhaal Nymphetamine (Fix) heeft geslagen.

Het eerste hoogtepunt van dit album is Bathory Aria van Cruelty and the Beast; het op één na beste Cradle of Filth-album: elf minuten puur luistergenot. Direct daarna: het o zo catchy The Death of Love met wederom een belangrijke vocale bijdrage van Schoolcraft. Verderop komt Heartbreak and Seance voorbij en ook dat is magistraal ingeblikt al had ik voor dit nummer graag een andere uit het rijke repertoire van de band gezien, bijvoorbeeld van het erg mager vertegenwoordigde Midian. Tegelijkertijd is het een beetje geneuzel om nog maar wat te zeuren te hebben, helemaal als de werkelijk kippenvelopwekkende versie van Haunted Shores voorbij komt. Maar goed, het nummer staat natuurlijk niet voor niets op Dusk and Her Embrace… Het woest uitgevoerde Gilded Cunt doet nauwelijks onder voor dit pareltje en dat ook het moderne Cradle of Filth nog indruk maakt bewijst You Will Know the Lion By His Claw. Op plaat al bijzonder fijn: live komt het nog beter uit de verf.

Het heeft kortom even geduurd voordat er weer nieuw live-werk van Cradle of Filth kwam, maar het resultaat mag er zijn. Trouble and Their Double Lives is een waanzinnig live-album en een best of ineen en dan ook nog eens voorzien van nieuw materiaal. De eerste uitgave voor het nieuwe label – Napalm Records – mag niet in de collectie van iedereen die Cradle of Filth een warm hart toedraagt of ooit toedroeg, ontbreken. Voor de echte liefhebber is er een speciale cd-versie in een houten box (oplage 666 stuks) en een gekleurde vinyl-versie (oplage 500).

Label:

Napalm Records, 2023

Tracklisting:

  1. She Is a Fire
  2. Heaven Torn Asunder (live)
  3. Blackest Magick in Practice (live)
  4. Honey and Sulphur (live)
  5. Nymphetamine (Fix) (live)
  6. Born in a Burial Gown (live)
  7. Desire in Violent Overture (live)
  8. Bathory Aria (live
  9. The Death of Love (live)
  10. Demon Prince Regent
  11. Heartbreak and Seance (live)
  12. Right Wing of the Garden Triptych (live)
  13. The Promise of Fever (live)
  14. Haunted Shores (live)
  15. Gilded Cunt (live)
  16. Saffron’s Curse (live)
  17. Lustmord and Wargasm (The Lick of Carnivorous Winds) (live)
  18. You Will Know the Lion by His Claw (live)

Line-up:

  • Dani Filth – Vocalen
  • Richard Shaw – Gitaar
  • Marek ‘Ashok’ Smerda – Gitaar
  • Daniel Firth – Bas
  • Anabelle – Keyboard, vocalen (alleen studio)
  • Lindsay Scholcraft – Keyboard, vocalen (alleen live)
  • Martin ‘Marthus’ Skaroupka – Drums (alleen live), keyboard, orkestratie (alleen studio)

Links: