Batushka – Hospodi

Nadat eerder dit jaar de tweede plaat van Batushka verscheen, hebben we de nu tweede plaat van Batushka voor ons liggen. En nee, de Coca-Cola Zero is ons niet naar het hoofd gestegen, dit is het album van het Batushka van Варфоломей, ofwel Bartłomiej ‘Bart’ Krysiuk: zanger op de geweldige debuutplaat Litourgiya. Over het hoe en waarom over de verschillende Batushka’s, verwijs ik u graag naar het nieuwsbericht dat we erover bij hebben gehouden. Nu gaat het over de muziek van wat inmiddels door fans en liefhebbers is omgedoopt tot Faketushka, waar het Batushka van oprichter Krzysztof ‘Derph’ Drabikowski door het leven gaat als Batrueshka.

Waar het mysterie rondom Batushka dus inmiddels helemaal is verdwenen, blijft één vraag nog recht overeind staan: wie is er precies verantwoordelijk voor dit Hospodi? Krysiuk is de zanger en producer en hij heeft Paweł Jaroszewic (Antigama, Hate, ex-Vader) als drummer gerekruteerd. Van muziek schrijven heeft Krysiuk echter geen kaas gegeten en dus heeft hij daarvoor gitarist Artur Rumiński ingeschakeld, die onder meer actief is bij het geweldige Furia en Thaw. Wie er gitaar en bas speelt op Hospodi is niet bekend, maar het maakt eerlijk gezegd ook niet zo heel veel uit.

Hospodi is namelijk een vrij matig album. Het klinkt gortdroog en emotieloos, Krysiuk’s cleane zang lijkt wel versterkt en er is nauwelijks variatie tussen de nummers onderling. Toen ik Hospodi de eerste keer opzette, vond ik het eerste nummer vrij lang duren. Mijn afspeelapparaat verklapte bij nadere inspectie echter al bij track 4 te zijn. En zo gaat het eigenlijk het hele album door: het lijkt één lang nummer waarbij de blastbeats je om de oren vliegen en we ruim vijftig minuten rechttoe-rechtaan gaan. Eerlijk is eerlijk: het kost mij nog steeds moeite Hospodi in één ruk uit te zitten.

Het enige positieve aan deze plaat is de krijsende vocalen van Krysiuk: die bolle kan wél zingen. Verdwenen is echter de mystiek, de Oosterse invloeden en de Gregoriaanse zang. Wat rest is een fantasieloos album dat, toegegeven: geen kopie is van Litourgiya, maar waarmee Batushka een andere richting inslaat. Geen idee welke, tegen het verkeer in de snelweg op is misschien nog de beste omschrijving.

Het moest haast onverteerbaar zijn voor Krzysztof ‘Derph’ Drabikowski die in zijn studiootje in het verre, verre oosten van Polen eigenhandig een plaat in elkaar draait die veel beter is dan dit gedrocht van zijn voormalige bandmaat en moet hopen dat een paar mensen hem nog een grijpstuiver toewerpen door zijn plaatje te downloaden op Bandcamp. Terwijl Krysiuk de ondersteuning van een vooraanstaand label heeft, zijn album in verschillende merchandisepakketten beschikbaar komt, hem tours over de hele wereld wachten én Drabikowski nog een trap nageeft door het laatste nummer op zijn plaat Liturgiya te dopen. Wonderwel is dat juist weer het nummer dat nog enigszins te pruimen is. Het kan Hospodi echter niet meer redden, zoals Hospodi Faketushka niet kan redden.

Score:

55/100

Label:

Metal Blade, 2019

Tracklisting:

  1. Wozglas
  2. Dziewiatyj Czas
  3. Wieczernia
  4. Powieczerje
  5. Polunosznica
  6. Utrenia
  7. Pierwyj Czas
  8. Tretij Czas
  9. Szestoj Czas
  10. Liturgiya

Line-up:

  • Варфоломей – Vocalen
  • Paweł Jaroszewic – Drums

Links: