Interview Stortregn
De Zwitsers van Stortregen brachten onlangs hun derde album uit. De recensie daarvan kon je enkele dagen geleden al lezen. Hieronder beantwoordt de band enkele vragen over de nieuwe cd.
Stortregen werd in 2005 opgericht. Het duurde vervolgens vijf jaar voordat het debuut (Uncreation) werd opgenomen en hij kwam pas in 2011 uit…
Wij zien 2007 als de start van Srotregen, omdat toen onze eerste demo uitkwam. Daarvoor waren we actief onder andere namen, verschillende muzikale richtingen en hadden we andere bezettingen. Pas in 2007 hadden we een enigszins stabiele bezetting en kozen we Stortregn als naam. En we hebben een vrij hoge standaard voor onze muziek. Al deze factoren leidden ertoe dat het zo lang duurde.
Er zit drie jaar tussen jullie vorige cd Evocation Of Light en Singularity. Waarom?
Er waren wat wisselingen in de line-up en dat vertraagde het hele opnameproces. We zijn echter altijd doorgegaan met schrijven en optreden. En we hebben al vrij vastomlijnde ideeën over ons volgende album. Het zal dus niet weer zo lang duren. Beloofd!
Wat vind je zelf de grootste verbetering ten opzichte van Evocation Of Light?
Singularity is extremer, er zitten meer blaststukken in en hij is over de hele linie volwassener. Dit is veruit ons meest persoonlijke album tot nu toe. Er staan wat verrassende stukken op.
Het geluid op Singularity is behoorlijk in-your-face. Wie heeft hem geproduceerd?
De producer is Vldimir Cochet. We werken al samen met hem sinds ons eerste album en hij wordt steeds beter in wat hij doet. We stonden ook dit keer weer versteld van zijn kwaliteiten. Hij weet precies hoe hij ons zo bruut mogelijk moet laten klinken tijdens het opnemen. Je kunt hem trouwens ook horen want hij doet een vocale bijdrage in Acosmic Ascendant.
Stortregn komt uit Zwitserland. Hoe staat het met de lokale scene daar?
Er zijn wel wat bands hier, maar voor zover ik weet zijn wij de enigen hier die blackened death maken. Voor het grootste deel bestaat de scene hier uit death metal en deathcore bands. Ik ben er best trots op dat onze muziek niet meedoet aan deze mode. We zullen nooit meegaan met de massa.
Kun je ons vertellen hoe Stortregn zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld?
We hebben de afgelopen jaren veel muziek geschreven en die werd steeds complexer. We maken nu steeds meer gebruik van modulaties in harmonische toonladders, we maken gebruik van verschillende toonsoorten, andere maatsoorten en gebruiken meer harmonie in onze nummers. Ook op het gebied van de teksten zijn we veranderd. Onze teksten zijn nu volwassener en meer conceptueel geworden. Op dit album verkennen we de ideeën met betrekking tot acosmisme (een theorie die de realiteit van het universum ontkent – CS), chaos en het aanjagen van bijzaken als het leven in het algemeen.
Fonetisch gezien heeft het woord “stortregn” ook een betekenis. Wat betekent het voor jullie?
Stortregen betekend zondvloed of stortbui in het Zweeds. Het woord omschrijft onze muziek: koud, melancholisch en agressief.
Tijdens jullie optredens schijnen jullie je in te smeren met echt varkensbloed. Klopt dat?
Ja. We vinden het belangrijk dat de show die we geven aansluit bij onze muziek. Dat geldt zowel voor het fysieke als mentale aspect. We gebruiken varkensbloed als middel om hierin de balans te vinden. Het helpt ons bij de overgang van ons “normale” persoontje naar onze live-uitstraling. We kunnen ons daardoor beter uiten en komen in een andere geestelijke toestand.
Wat is Stortregen volgens jullie zelf, een death- of blackmetalband?
Het kan ons weinig schelen hoe onze muziek bestempeld wordt. Het geeft alleen maar de grenzen aan en beperkt je vermogen om zelf na te denken. We zijn ooit begonnen als een melodische blackmetalband, maar we gebruiken nu veel meer invloeden. Als persoon veranderen wij constant en de muziek die we maken volgt ons, als het goed is, in dat proces. Wie weet gebruiken we ooit nog eens klassieke muziek of jazz-gitaren. Hoe zouden we dan worden bestempeld? Melodische blackdeath-klassieke-jazz-metal? Absurd…
Jullie spelen vaak in het buitenland en zijn zelfs al in Cuba geweest. Hoe was het om daar, zes jaar voordat de Rolling Stones in jullie voetsporen traden, te spelen?
Het was een unieke ervaring. De mensen daar hebben heel weinig, maar ze gaven ons echt ontzettend veel. We hebben er ook veel echte en fanatieke metalheads ontmoet. Het was een mooie tijd!
Jullie geluid doet erg Zweeds aan. Er zit veel agressie en ook melodie in. Het doet me denken aan Dissection. Ben je het met me eens?
Onze muziek klinkt zeker erg Zweeds. Vooral doordat we gebruik maken van tegendraadse harmonieën die worden gecombineerd met snelle drums en veel variatie. We zoeken niet echt de vergelijking met Dissection op maar het is wel een compliment om met zo’n grote naam vergeleken te worden. We leven nu in een andere tijd en ook de omstandigheden zijn anders dan toen Dissection actief was en we proberen absoluut niet om hen te kopiëren. We maken gebruik van veel invloeden. Het gaat dan van klassieke muziek tot wat er heden ten dage populair is.
Jullie hebben te kampen gehad met enkele bezettingswisselingen. In hoeverre is de huidige line-up stabiel?
Er heeft onlangs weer een wisseling plaatsgevonden. We hebben sinds een paar maanden een nieuwe bassist. Maar we zijn met vijf personen en komen hier sterker uit!
Heb je nog een laatste woord voor ons?
We hopen dat iedereen geniet van onze nieuwe cd en we kijken ernaar uit om jullie tijdens een concert tegen te komen!
Links: