Grá – Lycaon

Grá is een band die we in principe niet moeten introduceren. Deze Zweedse blackmetalband bestaat al sinds 2010 en brengt nu zijn vierde langspeler uit via Avantgarde Music. Daar waar de vorige plaat Väsen nog heel wat lagen, ook orchestrale, bevatte en deze, net als de vorige, volledig door Heljarmadr werd gemixt en gemasterd, lijkt dit alles nu niet meer het geval te zijn. De heren kiezen voor een brutalere en misschien minder complexe aanpak en sound. Hiervoor keken ze naar Terry Nikas voor de mixing en Georg Nerantzis voor de mastering. Ook werd het artwork, van de hand van de Chileen Felipe Ignacio, nog meer afgestemd op de muziek en de teksten. En hoor ik je nu zeggen: “En?” Inderdaad, Heljarmadr maakt deel uit van Dark Funeral, maar dat is nu even niet van belang.

Dreigend melodieus, zo klinken de eerste tonen van deze nieuwe plaat. White City Devil start zelfs een beetje dampend en stampend en dit mede dankzij de bijtende vocalen van Heljarmadr en de dreunende kadans die de heer Dimman in zijn spel legt. Het geheel kruipt je direct onder het vel. Flame Of Hephaestus start op dezelfde dampende wijze. Heerlijk toch hoe die melodielijnen vervlochten worden met een knotterende bas en die slepende drumdynamieken. Het lijkt wel of Grá een patent heeft op dit type spanningsbogen. En voor je het weet wordt de snelheid nog even vluchtig opgevijzeld. Een rochelend stel stembanden kondigt Torn Asunder aan en ook hier hoor je bovenstaande elementen. Het mag ook geschreven worden dat de keuze voor het duo Nikas/Nerantzis voor de mixing/mastering toch een erg goede keuze geweest is. Het productionele jasje past meer dan perfect voor de weinig stoffige en eerder direct penetrante black metal van deze heren.

Op Griekse leest gestoeld start Lycaon behoorlijk brutaal, na een wat gezapige intro. Het tempo wordt op thrashy wijze vlotjes opgedreven. De heren kiezen hier voor de Zweedse taal, wat resulteert in een nog bijtender karakter betreffende vocalen en als dan de blastbeat wordt ingezet, gaan alle haren op de onderarmen rechtop staan. En de Zweedse taal hapt vervolgens groten stukken vlees uit die onderarmen, want deze wordt in de volgende nummers ook weer gebruikt. Brännmärkt is een nummer dat blijkbaar gelijktijdig met de Russische invasie in Oekraïne tot stand kwam. Toch bijzonder te noemen. Je hoort in eerste instantie een Hesa Fredrik sirene en wat oude radiofragmenten, alvorens het geheel zich slepend en erg dreigend op gang trekt. Jaws Of The Underworld is een instrumentaaltje dat er toch wat te veel aan is.

Strakke nieuwe plaat, deze Lycaon van het Zweedse Grá. Melodieus, bijtend, agressief, zoals een Scandinavische blackmetalplaat eigenlijk zou moeten klinken. Negatief punt: de plaat duurt amper 35 minuten. De cover van Bathory hadden ze beter vervangen door een eigen nummer. En wanneer ook Jaws Of The Underworld vervangen was geweest door een effectief Grá nummer hadden de heren nog wat extra punten verdiend. Niet dat een Bathory-cover mij niet pleziert natuurlijk…

Score:

80/100

Label:

Avantgarde Music, 2023

Tracklisting:

  1. White City Devil
  2. Flame Of Hephaestus
  3. Torn Asunder
  4. Lycaon
  5. Chariots Of Fire (Bathory cover)
  6. Ett Avskedsbrev
  7. Brännmärkt
  8. Jaws Of The Underworld

Line-up:

  • Heljarmadr – Zang, gitaar
  • Dimman – Drum
  • Vediger – Bas

Links: