Israëlische post-metal wordt er neergeschreven in de biografie, ik ben benieuwd. Ik moet eerlijk zijn, ik ben niet zo thuis in de Israëlische muziekscene. Enkel Orphaned Land met zijn fantastische platen El Norra Alila en Mabool ken ik, schiet me zo te binnen. Tevens is de hele post-metalscene voor mij nog grotendeels onontgonnen gebied, wat mij dan natuurlijk weer onbevooroordeeld maakt.
Nūr, afkomstig uit Haifa, baart zijn eerste boreling in de vorm van een kortdurende EP van zo’n vijftien minuten lang. Gemiddeld duren bevallingen vaak langer dacht ik toch. Drie korte nummers, om en nabij de vier minuten, worden volgestoken met wanhoop, verdriet en eenzaamheid. Het zijn drie weliswaar krachtige en sterk uitgevoerde nummers. Een stevige, slepende gitaar muur wordt ondersteund door een zompig drum- en basgeluid. De zangpartij is schreeuwerig en doet me in de verte denken aan de vocalen van John Tardy (Obituary) ten tijde van Slowly We Rot. Er komt heel even een blackmetalgevoel op je af tijdens het laatste nummer Wise. De claimende, bijtende en dreigende lead lijn is hier verantwoordelijk voor.
Nergens hoor je op deze EP een uitspatting in bijvoorbeeld de vorm van een blastbeat. De woede en frustratie van dit viertal wordt vooral ingetogen weergegeven. Dit laatste vind ik persoonlijk het grootste minpunt. Eens stevig roepen en tieren kan als uiting van frustratie of boosheid vaak nog wel eens wonderen doen. Ik zeg niet dat we omwille van deze frustratie of boosheid een bushokje vakkundig moeten demonteren of moeten gaan gooien met stenen naar voorbijgangers op straat, maar je eens goed laten gaan kan helpen en dat hoor ik hier toch te weinig…
Label:
Suicide Records, 2019
Tracklisting:
1. Trader
2. Water
3. Wise
Line-up:
• Eran Mazin – Gitaar
• Ben Belial – Bas, Zang
• Liam Elias – Gitaar
• Eyal Lat – Zang, Drums
Links: