Interview met Annthennath
States of Liberating Departure, een grimmig stuk true black metal uit Frankrijk van de band Annthennath. Het haalde zowaar moeiteloos mijn eindejaarslijst en dat moest gevierd worden met een interview. Het werd een gesprek met frontman Shaxul over zijn black metal, de toestand in Frankrijk en Deathspell Omega (dat er niet goedkoop van af komt).
Hallo Shaxul. Jullie recent verschenen States of Liberating Departure is één van de allerbeste black metal-platen die ik dit jaar heb zien verschijnen. Hulde!
Infernal hails! Bedankt voor deze grootse woorden, wij waarderen altijd dergelijke commentaren.
Het album is in meerdere opzichten opvallend. Het heeft een smerig Frans geluid, maar in een eigen stijl. Is dit het summum van alle andere bands waar de bandleden in fungeren of het geesteskind van één bijzonder lid?
Annthennath heeft niets met onze andere projecten te maken, wij proberen van Annthennath iets speciaals te maken met een sterke identiteit. N°6 is de belangrijkste componist wanneer het op muziek aankomt en ik schrijf alle lyrische gedichten, maar de andere leden voegen ook hun persoonlijke touch toe door hun eigen deel te creëren.
Er zijn enkele linken met andere bands zoals Deathspell Omega, Otargos, Angmar… Is Annthennath één of ander incestueus project of een echte band?
Er zijn geen verbindingen met die bands, Annthennath is een band op zichzelf. Je moet echt niet blind vertrouwen in de hoeveelheid crap die je elke dag op het web leest. Ik verliet Deathspell Omega bijna negen jaar geleden, Thyr is aangesloten bij Otargos lang na zijn toetreden bij Annthennath en Welkin is inderdaad lid van Angmar. Maar wij allen creëren op een ernstige manier onze band en het is dan ook beledigend te veronderstellen dat Annthennath geen echte band is.
Wij werken hard, besteden en investeren heel wat tijd en veel geld wanneer het op studiokosten aankomt. Ons label investeert ook geld in ons en verdeelt wereldwijd onze cd. En als wij allen andere bands hebben, is het omdat het zeldzaam is om geschikte leden te vinden in een anti-metalland als Frankrijk, vol trendies. Als je het voorgaande in beschouwing neemt zouden wij zeer stom zijn om dit enkel voor de lol te doen, denk je niet? Dus we zijn een échte band, wie het tegendeel beweert mag doodvallen in zijn onwetendheid.
Zaken die me het meest bijblijven in de muziek zijn de creepy sound en de bass-aangedreven passages die niet vaak in Franse black verschijnen. Je verwacht eerder black met een technisch karakter. Was dit een bewuste handeling?
Natuurlijk is het bewust, en het heeft echt geen zin om ons met andere Franse bands te vergelijken aangezien zij geen invloed zijn voor ons, behalve één of andere oude black/thrash/death metal-band. De ECHO en de DRUDENHAUS studio’s maakten er fantastisch werk van om tot het geluid te komen dat wij werkelijk wilden. Het idee was onze invloeden van vroege jaren ’90-black metal te tonen. Koud en gewelddadig.
De Franse scene is momenteel zeer populair, dankzij onder andere Deathspell Omega. Wat is jouw mening over Deathspell Omega? Is de overweldigende bewondering wereldwijd voor die band volgens jou om een goede reden?
Geen enkele goede reden is er. Of het moet zijn dat je vindt dat, vele onwetende jonge geitjes die een christelijke band aanbidden die hun cd’s verkopen in supermarkten, bewonderenswaardig is. Het is trouwens niet de eerste keer dat ik die vraag krijg. Waarom eigenlijk? Vraagt u aan alle Noorse bands wat ze vinden van Dimmu Borgir? Deathspell Omega is schijterige avant-garde anti-metal, het is zodanig gecompliceerd dat stomme ezels en flikkers hen aanprijzen in de veronderstelling dat het “artiesten” zijn. De nobele en extreme black metal-spirit wordt bevuild door dit soort bands en diegenen die er naar luisteren denken dat zij de elite zijn, het geeft hen wat zin in hun lege en meelijwekkende leven. De ware elite zijn voor mij degenen die begrepen hebben dat al dit orthogay geneuzel een grote tendens is die heel wat geld produceert. Hulde aan hen die het beu zijn, die het niet langer aan willen zien dat de underground verontreinigd wordt door dergelijke zwakke mensen die trots zijn om zich religieus te uiten als “slaven van Hem”. De slaven moeten onder onze metalen laarzen worden verpletterd! Waarom interview je Deathspell Omega daar niet eens over? Oh ja, da’s waar! Omdat ze daarop nooit antwoorden (lacht). Zij zijn zo geheimzinnig, levend als monniken voor “Hem”. Tja, “mysterie” verkoopt goed, aan naïeve en gemakkelijk beïnvloedbare mensen, het is een sleutel tot succes. Je kunt zelfs op vrolijke forums chatten over wie er echt lid is en zo… (lacht)
Belachelijk en kinderachtig. Sommige domoren verwijten me dat ik veel shit verspreid over Deathspell Omega, maar dat is alleen maar zo omdat mensen me er naar vragen. Als je mijn mening vraagt geef ik die, anders is het een complete waste of time.
Dus, indien mogelijk: verspreid het woord, zorg er mede voor dat mensen het me niet meer vragen. U kent het antwoord, lees meer zines en zo. Maar ja, jij bent ook redacteur toch, en je wist het blijkbaar ook niet! (lacht) Ach ja, ik heb er zeker geen spijt van dat ik die verraders verlaten heb toen ze besloten zich bij een sekte aan te sluiten en pseudo-intellectuele, vervelende muziek te gaan maken die compleet tegenstrijdig is met de oorspronkelijke geest van black metal.
Wat zij nu maken is simpelweg geen black metal, ze speelden black metal toen ik in de band zat (1998-2002). Ik ben weggegaan omdat ze
onbevangen christenen werden, zuigend aan de lullen van hun Zweedse idolen. Een welgemeende ‘fuck off’ dus aan eenieder die dom genoeg is om
van dergelijke vreselijke onzinmuziek te genieten die door joods-christelijke mensen wordt gemaakt, wees maar lekker de hippe homo en een echte schande voor de gehele geest van black metal.
Annthennath vernietigt dit alles, zowel muzikaal als conceptueel, zijn wij ondergronds en eerbiedigen de wortels van het genre. Wij zijn metalheads en wij schijten op tendensen die doorsnee mensen volgen, wij zijn hier niet om de massa tevreden te houden zoals de band die je vermeldde.
En ja, mensen zullen zeggen dat ik verkeerd ben. Goed, fuck off en sterf, mietjes.
Ik merk net op dat er geen live data te vinden zijn van Annthennath. Waarom niet?
Omdat wij niet live spelen. Wij allen leven zeer ver van elkaar, dus blijven we een “studio”-band. Wij werken alleen en gaan dan naar de studio wanneer we klaar zijn.
Ik heb ergens gelezen, in een interview met Otargos geloof ik, dat men binnen de Franse black metal-scene nog “verplicht” is om satanisch te zijn van aard. Heb jij een demonische visie of is dat irrelevant?
(lacht) Jij leest vreemde zaken man! Ik herinner je er aan dat de meeste dingen op het web nonsens zijn, maar u werkt voor een webzine dus wellicht kan ik dat moeilijk bewijzen. Goed, deze verklaring is absurd. Ten eerste geloof in niet in een Franse scene. Frankrijk is fundamenteel overladen door faggots, godsdienstige of norsecore-adepten, of allebei… Er is nooit een eenheid geweest in dit land, slechts concurrentie tussen bands, vooral wanneer het over degenen van Parijs gaat, de meest trendy fags van het land. Wij maken alleszins geen deel uit van dat circus, hoewel wij de waardevolle bands zo veel mogelijk steun verlenen als we kunnen.
En alles wat ik kan zeggen over dat satanische is dat het de essentie van black metal is. De satansfiguur is altijd een sterk symbool geweest die de weg vertegenwoordigt die ik heb gevolgd. Hetgeen ik opbouwde tegen om het even welke gevestigde menselijke verwezenlijking zoals godsdiensten en politiek. Satan is enkel een naam, een hulpmiddel, en het kan worden ontkend, maar het moet zonder twijfel een deel van black metal zijn.
Kun je ons wat meer vertellen over de cover van het album? Het herinnert me enigszins aan de war metal hoezen zoals die van Archgoat, maar in een verfijnde – geestelijke vorm. Kun je daar in komen?
Nee, niet echt. Het artwork is gemaakt door Milovan Novakovic uit Montenegro. Het is totaal geïnspireerd op het albumconcept en de teksten.
Ik zie een verband met Archgoat, een band die ik overigens enorm apprecieer, en met de kunstwerken van Chris Moyen.
Maar met het concept van ons album en de niveaus van bewustzijn heeft het weinig te maken. Onze spiritualiteit is het geloof in ons zelf, onze eigen weg volgen. Spiritualiteit is in het algemeen genomen zuivere “faggotry”. We geloven of volgen geen enkele door de mens gecreëerde godsdienst. De mensheid is zwak en wij gebruiken metaforen om onze tegenstand, onze kracht in uit te drukken. Milovan heeft dat volkomen begrepen.
Kun je iets kwijt over jullie label, Pictonian Records?
Pictonian Records is een klein maar zeer stabiel label uit ons gebied Pictavia, in het westen van Frankrijk. Het wordt staande gehouden door een vriend van ons. Het is een uitstekende man om mee samen te werken.
Iets totaal anders nu: geniet je van de sneeuw en deze eindejaarsperiode?
Ja, fijn toch? Soms maakt de sneeuw landschappen echt prachtig, vooral op het platteland waar ik leef! Het betekent ook dat ik weer eens de open haard kan laten branden in de metalshop die ik in mijn huis gecreëerd heb. Jullie zijn hier trouwens welkom! Maar wij zijn niet als de sullen die wat ik benoem als forest metal maken, sprekend over hout en sneeuw in hun happy gedichtjes. Tussen haakjes: sommige mensen hadden het idee dat wij ook van die bosmetallers waren, naar aanleiding van de cover van onze demo Paeans of Apostasy. Het symboliseerde de kleine boom, los van het dichte bos dat het mensdom voorstelt. Dat werd wel eens verkeerd begrepen als een soort van lofzang naar de fucking sneeuw en bossen! Laat hen branden! Weerrapporten en ecologie zijn geen onderwerpen voor black metal-muziek godverdomme.
Nog een laatste woordje voor onze lezers?
Laat je niet belazeren door tendensen op dit ogenblik. Steun de oorspronkelijke spirit van black metal tot je er bij neervalt of val meteen dood.
Only the strong survive. En als je interesse hebt in Annthennath, onze tweede manifestatie, Paeanen van Apostasy is nog beschikbaar op cd en cassette (vinyl is uitverkocht). De split 7″ ep met Frostmoon Eclipse is eveneens beschikbaar en ik zal nieuwe en oude nummers uitbrengen op de cd Bridges to Nothingness op mijn eigen label Armée de la Mort (gelijklopend met Legions of Death).
Links: