Vladimirs – The Late Hours

Vladimirs – The Late Hours
Hells HeadBangers Records, 2011

Punkfans kennen de Amerikaanse band Vladimirs misschien wel. Ze hangen in elk geval al in de lucht sinds ’95 en zouden naar het zeggen van de fans de tweede golf van horror punk gelanceerd hebben, waarbij bands als Misfits en Samhain dan wellicht die eerste golf vormen. Waar die eerste golf het gewoon bij punkrock hield, laten Vladimirs er wat andere rock- en metalstromen doorheen vloeien, maar op deze laatste nieuwe plaat The Late Hours blijft het mij toch maar allemaal vrij standaard klinken.

Er zitten vast en zeker een pak Misfits-invloeden in deze horror punk, hoe kan het ook anders. De cleane vocalen komen aardig in de buurt, met uiteraard dit soortgelijke, repetitieve rocksfeertje dat de basis vormt, al kan deze muziek absoluut niet tippen aan de grootmeesters van de horror punk. De lichte heavy metal-invloeden die in deze muziek kruipen, zijn al even repetitief ingespeeld en maken dat alles erg rauw, behoorlijk onverzorgd en tenenkrommend klinkt met de diverse schelle solo’s. De momenten dat Vladimirs echt goed klinken zijn eigenlijk ook maar de momenten dat het blijft bij de zwierige horror punk-stukken. Repetitief en met een pak punk-ballen, maar zeker niet zuiver en strak ingespeeld en van mijn part mocht het hier en daar een versnelling hoger. Ook de vocale overgangen klinken erg geforceerd en maken dat deze punkrock veelvuldig breekt in textuur en agressie, en vaak wat barak overkomt.

De grote aanraders op deze plaat zijn nummers als Synthetic Happiness, maar hier krijg je niets te horen dat de Misfits al niet brachten in het verleden en dan nog met een pak meer overtuiging. New Flesh doet het dan met iets mysterieuzere, maar toch monotone gitaarlijnen en zelfs met een licht-Egyptisch Creeping Death-tussenstukje, maar in wezen maakt het deze taaie muziek niet veel interessanter. Het blijft erg rauwe horror punk die de overgang tracht te leggen met andere genres, maar eigenlijk beter bij haar eigen leest blijft. Fans van Misfits en Samhain vinden zich wel in deze plaat, maar verwacht er niet te veel van.

Vladimirs - The Late Hours

1. Last Song For The Lost
  2. Zombie Eyed Youth