De buurman vermoordt de veerman
Toen bekend geraakte dat er een interview met Izegrim ging plaatsvinden, werd onze redactie benaderd door heel wat officiële instanties. Of we hen een paar extra vragen wilden stellen over de moord op een zekere Charon, gepleegd in het dodenrijk, ter hoogte van de Styx-rivier. Gitarist Jeroen Wechgelaer schrok duidelijk toen we hem plots via skype aan een waar kruisverhoor onderwierpen. Tja, als je je vijfde album The Ferryman’s End noemt, ben je nu eenmaal hoofdverdachte.
Het begon met de federale recherche. Die onderzoeken een moord op een hoogbejaarde veerman en vroegen ons om jou te vragen wat jij daarvan weet. Iets op te biechten?
(Lacht) Nee, totaal niet. Ik weet niet waar je het over hebt.
Dat is enigszins verwonderlijk, want de onderzoekers zouden een opname hebben, waarop gedetailleerd beschreven staat dat de man een dolk in het oog krijgt. En op die opname staat jullie bandnaam.
(Lacht verder tijdens de vraag) Naaa, ik denk niet dat ik dat op die opname hoor. Ofwel heb ik dat verkeerd gehoord.
Ik meen toch ook wat over een “dagger in the eye” te verstaan in het laatste nummer. Moet Marloes wat duidelijker spreken volgende keer dan?
Mwahahaha, ja. Of zullen we anders de teksten meeleveren de volgende keer, zodat die rechercheurs er wat van begrijpen. Als ik heel eerlijk ben ken ik de teksten ook niet helemaal uit m’n hoofd. Laatste nummer zei je? Nu je het zegt, ja, het klopt. Ik ben heel slecht in teksten, laat staan dat ik al onze titels weet.
Oei! Is het live al eens gebeurd dat jullie naar de setlist kijken en allemaal een ander nummer beginnen spelen?
Dat is nog nooit gebeurd, maar wel af en toe ’s van: “oh shit, hoe begon die ook alweer?” Ach, dat gebeurt bij de beste bands en we komen er altijd wel uit. Ik hou me heus wel bezig met de teksten, maar niet dusdanig dat ik tot op de letter weet wat er gezongen wordt. Dat is Marloes d’r terrein.
Goed. Nu, daar stopte het niet bij (Jeroen schiet nog ’s in de lach intussen) want even later belde de veerliedenvakbond. Die wilden graag klacht neerleggen tegen jullie.
Dat we hun imago zouden beschadigen of zo? Eén van hen staat in ieder geval wel heel mooi op de hoes, dus op die manier zijn ze wel vertegenwoordigd. Van die hoes hebben we een enorme backdrop… Ja die klacht kunnen we snel weerleggen lijkt me.
Die is weggeveegd. Net toen ik dacht dat het onderhand wel gedaan zou zijn met misnoegde instanties …
(Lachend) Nee hé…
…hing het Ministerie van Wegen en Verkeer aan de lijn. Als oplossing voor de enorme files aan de Styx-rivier, stelden ze voor dat jullie daar maar een tunnel moesten gaan graven. Is dat iets waaraan jullie willen meewerken?
Zo’n sneltunnel of zo? (Lachend) Dat zou me het werkje wel zijn. Goh, jeetje, je hebt je wel flink ingeleefd in de teksten. Op een totaal andere manier dan wij er ooit hadden bij stilgestaan. Ik vind het prima dat ze zo tot de verbeelding spreken. Een tunnel bouwen, uiteindelijk zijn wij Nederlanders daar best wel goed in natuurlijk, we hebben er één onder de Westerschelde en met water omzeilen hebben wij redelijk wat ervaring dacht ik zo. We kunnen meehelpen!
Ten slotte (nu kunnen we zelf onze lach niet houden) zijn we ook nog benaderd…
(Onderbreek) Dat meen je niet!
…door enkele vrijwilligers van vluchtelingenhulp. Zij melden heel veel dolende zielen, die in zelfgemaakt bootjes aanspoelen aan de kust. Of jullie geen plaats kunnen aanbieden om die op te vangen?
(Hartelijk lachend) Alleen als daar hele mooie foto’s van zijn. Heel mooie vrouwen vraag je? Ja, die zijn altijd welkom, zeker als ze een vriendin meebrengen.
Eigenlijk snap ik wel waarom ze ons zo massaal opbelden. Want blijkbaar zit ik hier tegen een BN’r te praten, sinds jullie zoveel media-aandacht kregen omdat jullie op 70 000 Tons Of Metal speelden.
Ja, vooral in Nederland. België en Duitsland ook een beetje. Daarvoor moeten we dus naar fucking Amerika varen op een boot, belachelijk eigenlijk.
Heeft jullie verblijf op dat cruiseschip invloed gehad op het concept met die veerman? Jullie waren op een boot, de veerman heeft een boot, daar zit een link.
Dat is een hele goeie link, maar zo’n 70 000 Tons of Metal heeft echt nul komma niks meer met een boot te maken. Dat kreng is veertien verdiepingen hoog. Je waant je eerder in een drijvende stad. Als je naar buiten loopt zie je water, dat is de enige keer dat ik de indruk had op een boot te zijn. Het contrast met dat kereltje dat je op dat vlotje ziet staan op onze hoes kan niet groter. De inspiratie is ook niet op de cruise ontstaan.
Heeft het dan iets te maken met het gelijknamige sculptuur dat in Ierland staat?
Dat is één van de inspiratiebronnen geweest voor de titel. Ik spreek nu heel even voor Marloes hoor, maar ik weet dat zij heel graag over thema’s wil schrijven die dicht bij haar liggen. Om die met zoveel overgave en intensiteit te zingen of brullen, moet je daar echt iets mee hebben. Het zou knullig zijn moest je snel wat van Wikipedia plukken, daar vragen over krijgen en geen antwoord kunnen geven. Het vorige album schreef ze over hoe ze zich ontzettend verbaasde dat pakweg je vriendelijke buurman plotseling compleet kan doordraaien. Nu kruipt Marloes in de gedachten van die buurman en schrijft ze de lyrics vanuit zijn perspectief. Wat zou er gebeuren als ik wraakgevoelens en geen remming voor agressie zou hebben? Hoe slecht kan een mens überhaupt worden? Kan ík ook zo slecht worden? Dat fascineert haar en dus heeft ze er opnieuw een cd met een rode draad van gemaakt. De laatste daad van ons fictieve karakter is het doden van die ferryman, zodat niemand nog de rivier over kan naar het hiernamaals. Een laatste daad tegen de hele mensheid. Pas toen zijn we via Google op dat beeld gestoten. Die titel paste zo goed bij dat concept, dat we niet meer verder hoefden te zoeken.
Het artwork is een echt schilderij, betekent dat dat er kunstliefhebbers in de band zitten?
Absoluut, ik kende Eliran (Kantor, nvdr.) al van wat hij gedaan heeft voor Soulfly, Hatebreed en onze labelmates Satan. Toen onze platenbaas onze nieuwe muziek hoorde, had die meteen iets van “hier moet een unieke hoes bij.” Zij stelden voor om Eliran het concept uit te leggen en hem eens een schets te laten maken van hoe hij dat verhaal zou interpreteren. Zo gezegd zo gedaan. Vanaf de eerste schets was het duidelijk dat Eliran ons idee perfect begreep, dus lieten we hem dat omzetten in een schilderij. Voor ons mocht het géén bloody en gory hoes zijn, maar het moest iets duister en macaber uitstralen. Nou goed, dat heeft ‘ie superieur gedaan (trots lachje). Ik vind ‘m pakkender dan de meeste deathmetalhoezen die ik de laatste tijd heb gezien. Elk druppeltje verf dat erop zit is voor ons gemaakt, dat maakt het heel bijzonder.
En andere schilderkunst zoals pakweg Rubens, Mondriaan enzo, kunnen jullie dat pruimen?
Ik ben heel slecht met namen, maar nu ben ik echt – heel toevallig – drie dagen geleden nog in het Rijksmuseum van Amsterdam geweest. Vraag me echter niet naar namen van oude kunstenaars. Escher, daar kan ik wel van genieten. In een museum rondlopen en me vergapen en verbazen aan sommige schilderijen, daar hou ik het bij.
De nieuwe nummers zijn een stuk complexlozer en hebben daardoor een old school Izegrim-vibe. Een statement dat jullie vroeger een thrashband waren of zit dat gewoon in jullie bloed?
Zoiets gaat totaal onbewust. Je gaat weer bij elkaar zitten om een nieuw album te schrijven en vandaar af aan gaat het gewoon geleidelijk die richting uit. Als een nummer van vier of vijf riffjes langs alle kanten klopte, hebben we elkaar dit keer afgeremd en gezegd: “Dit nummer is nu af.” Dan leggen we dat een paar maanden in de week, zoals wij dat zeggen, we nemen het op in onze oefenruimte, we luisteren er nog een paar maanden naar en als het dan nog steeds goed bevalt, laten we hem zo. Dat is de insteek geweest qua composities en songstructuur. We hebben het allemaal wat simpeler gehouden. Die vibe waar je het over hebt voelden we ook zelf weer terugkomen. Misschien wilden we ons op vorige albums nog te veel bewijzen van “kijk eens wat we allemaal kunnen.” Die tijd is nu voorbij. We hoeven ons niet meer te bewijzen.
Ervaring?
Jahaa, we zijn toch alweer twee en een half jaar verder, hebben intussen heel veel live gespeeld en dan merk je dat sommige nummers beter aanslaan dan andere. Ook voor jezelf op het podium. Sommige nummer zijn fijner om te spelen dan andere. Voor de hits of het geld doen we het niet. Na x-aantal jaren spelen kom je daar op een nog betere manier achter en heb je bij het schrijven een iets andere insteek. De nummers blijven beter hangen.
Dat ging ik net zeggen, de nummers zijn herkenbaarder. Was dat bij de vorige songs een gemis voor jullie?
Precies, er zitten meer herkenningspunten in de nummers en die maken het memorabeler. Niet dat we zoiets hadden van “nu gaan we betere hooks schrijven en wat meer melodietjes d’r in, want het moet allemaal wat herkenbaarder.” Nee, dat groeit gewoon. Hoe dat groeit? Geen idee. Ervaring, ouder worden, onszelf niet meer ostentatief willen bewijzen, onszelf daardoor meer op ons gemak voelen…zeg het maar.
Jullie brengen de cd uit op Pasen. Gaan jullie iets speciaals doen met eieren?
(Lacht) Misschien nemen we wel rotte eieren mee. Kunnen ze die naar ons gooien als een nummer te slecht is of als we te kort spelen. Nee, het is op het Tattoofest en dat wordt sowieso een geniaal festival. Ken je de Hedon? Mooie zaal. Gaan we wat speciaals doen… het zal de eerste keer zijn dat onze backdrop van vijf op vijf meter gaat uithangen. We hebben iemand ingehuurd voor het licht, dus dat wordt mooi, maar in grote lijnen wordt het een normale Izegrim-show. Maar keihard feesten! Dat is zeker!
Zag ik dat jullie een Izegrim-glas hebben laten maken?
Dat is iemand die wel meer van die glazen maakt. Ik geloof dat ‘ie er ook al één maakte voor The Monolith Deathcult en Sinister. Het is niet dat we die in de handel hebben.
Dus er komt binnenkort geen Izegrim-servies op de markt dan?
Mwa, wie weet. Hoe heet dat daar, Swarovski-kristallen glazen? Kan! Al denk ik eerder dat het wat zou worden dat je bij de Blokker of de Hema kan kopen (lacht).
Mag ik nu nog één ding vragen? De camera staat open bij jou en ik zag je een paar keer nippen van een biertje. Welk merk?
(Wuift en lacht) Godverdomme, je kan gewoon meekijken! Had ik niet eens door. Het is een Brand IPA, die stond in de aanbieding bij Albert Heijn (lacht).
Links: