Wisdom In Chains en meer in Rotterdam

Wisdom In Chains, Devil In Me en My City Burning in Baroeg
2 december 2011, Rotterdam

Het gebeurt niet zo vaak dat de Baroeg een hardcore-avond programmeert, maar als het gebeurt ben ik graag van de partij. Zodoende sloeg mijn hart een slagje over toen bekend werd dat Wisdom In Chains met Devil In Me langs zou komen. Later kwam daar nog My City Burning bij en toen was het feest van I Scream Records helemaal compleet. Een mooiere afsluiting van mijn concertjaar 2011 kon ik me haast niet bedenken.

Wisdom In Chains Flyer

My City Burning heeft in het verleden bewezen niet bang te zijn om te openen voor grote bands (Hatebreed, Machine Head) en voor vanavond is dat ook geen probleem. De mannen hebben pas geleden hun eerste langspeler uitgebracht, Lone Wolves. Op deze plaat worden traditionele hardcore en hedendaagse metalcore door elkaar gegooid. De Amsterdamse trots betreed het podium een kwartier verlaat door enige technische problemen. Als bijstaander is daar echter weinig van te horen. De band laat dit zelf ook niet doorschijnen door even enthousiast als altijd nummers als Shred And Gone, Stronger en Rise Up te spelen. Het publiek staat wat slaperig te kijken naar de energieke show die vloeiend en met een glimlach verloopt. My City Burning speelt een strakke en professionele set met haar nieuwe bassist. Het komt er alleen niet helemaal uit en de sound mist intensiteit. Juist wanneer de show met The Great Escape echt gaat rollen, houdt de band het plotseling voor gezien.

Devil In Me Logo

Devil In Me wist in maart niet te overtuigen, maar vanavond doet ze dat wel. Ligt het aan de intieme zaal van de Baroeg of komt het omdat de band extreem gegroeid is? Allebei. In driekwart jaar hebben deze Portugezen veel getourd en dat is te zien. De jeugdige hardcore met sporadische zanglijntjes wordt extreem gepassioneerd gebracht. Wat de Baroeg te zien krijgt is een groep die elk hoekje van het podium gebruikt en een zanger die het publiek aan de gang probeert te krijgen. De aanwezigen kijken echter terughoudend toe. De band stoort zich er niet aan en speelt gedreven door met een set die vooral de focus legt op The End, dat live beter uit de verf komt. De tussentijdse praatjes komen dankbaar en eerlijk over en de mannen reageren dan ook verblijd wanneer een enthousiasteling de mosh op gang helpt. Zodoende sluit Devil In Me haar set met de sing-a-long in het laatste nummer op een hardcore-waardige manier af.

Wisdom In Chains Logo

Er zijn van die bands waarvan je het gevoel hebt alsof ze al decennia meedraaien. Bij Wisdom In Chains is dat het geval, maar niets is minder waar. De melodische working-class hardcorepunk-groep uit Pennsylvania draait een krappe negen jaar mee en toch voelt het zo vertrouwd wanneer het na een snelle change-over meteen nummers als My Promise en Dragging Me Down de zaal in smijt. In tegenstelling tot voorgaande bands hoeven de Amerikanen het publiek niet aan te sporen. Uit zichzelf wordt er enthousiast gemosht, gevochten om in de microfoon mee te mogen zingen en af en toe gestagedivet. De melodische refreinen van Cap City en We Are Not Helping worden dan ook uit volle borst meegezongen.

Tussen de nummers door heeft de sympathieke zanger genoeg tijd over voor shout-outs aan alles en iedereen, maar gelukkig haalt dit de vaart er niet uit. De Amerikanen met een groot hardcore-hart houden het tempo hoog en het speelplezier straalt van het podium af. Wat wil je ook met snelle en ziedende nummers als Liar, Early Grave, The Land Of Kings en Smash Your Face. Wat opvalt is dat het publiek tamelijk oud is, maar Wisdom In Chains zorgt ervoor dat een goedgevulde Baroeg volledig uit zijn dak gaat. Zelfs zo hard dat een aantal monitoren van het podium afvalt. De set vordert zeer snel en na een tijdje komen rustigere nummers als Pass The Cup en Back To The Ocean voorbij. Chasing The Dragon kan vervolgens niet uitblijven waarna de band het na vijftig uitputtende minuten voor gezien houdt.

Gelukkig komt Wisdom In Chains over een tijdje met een nieuwe plaat en er wordt ons op het hart gedrukt dat de heren snel terug zullen keren. Ik denk dat alle aanwezigen daar nu al zin in hebben, want deze avond die naar goed-beter-best verliep, was zeker voor herhaling vatbaar.