Watain en Degial in 013

De eerste maand van 2018 begint goed met het programma van 013. Stond daar op 10 januari al een geweldige line-up met Batushka en Schammasch, welgeteld 24 uur later zetten ze daar Watain neer met Degial als opwarmer. De Zweden van Watain hebben tenslotte net een nieuw album uit en dat moet natuurlijk gepresenteerd worden. Naast Tilburg komen de heren ook in de vrij onbekende plaatsjes: Parijs, Londen, Stockholm en Berlijn, wat het totaal van deze minitour op vijf optredens brengt.

Als we even kijken wanneer Watain ons land voor het laatst heeft bezocht zien we dat we terug moeten naar december 2016 destijds op de Eindhoven Metal Meeting en voor een clubshow nog veel langer. Gek is het dan ook niet dat het optreden helemaal is uitverkocht en ik om mij heen ook Duits en Frans gesproken hoor worden.

Voordat het hoofdprogramma los mag krijgen we eerst Degial, een band die bestaat uit (ex) live-leden van Watain, en ons bedient van een ouderwets portie death metal geschoeid op Morbid Angel-leest.

De drummer is een beest en speelt geweldig. Helaas komt dit overal bovenuit waardoor de gitaarklanken bijna geheel verloren gaan. Ondanks een speurtocht door de zaal weet ik geen plaats te vinden waar het geluid acceptabel is. Hierdoor is het moeilijk om alles goed te volgen, wat jammer is omdat het geluid dat wel doorkomt echt wel overtuigend klinkt. De drie kwartier worden moeiteloos gevuld voordat de gordijnen dicht gaan en het podium wordt klaargemaakt voor de hoofdact.

Als de gordijnen dan na een kwartier opengaan zien we een aangekleed podium met behoorlijk wat attributen. Twee enorme kisten met beenderen, toortsen en uiteraard de nodige omgekeerde kruisen en drietanden. De band komt op waarbij de zanger een fakkel draagt en een heel ritueel afwerkt, voordat de Zweden aftrappen met Legions of the Black Light. Dit blijkt een opmaat voor een behoorlijke dwarsdoorsnede van het gehele oeuvre ondanks dat het hier een presentatie van Trident Wolf Eclipse betreft. Uiteraard komen er hier een aantal nieuwe nummers van voorbij en dan valt eigenlijk op hoe goed ze passen binnen het geheel van Watain.

Na een aantal nummers neemt Erik Danielsson tussen al zijn handelingen door voor het eerst de tijd om het publiek toe te spreken. Dit is voordat Devil’s Bloods wordt ingezet, welke de band opdraagt aan Selim Lemouchi, en waarbij er ook een beker bloed over de voorste rijen wordt gegooid.

Ondanks al de intensiteit op het podium en behoorlijk wat vlammen krijgt het publiek regelmatig een woordje te horen die een behoorlijk goedgemutste Erik verraadt. De band is ook lekker op stoom en rijgt hoogtepunt na hoogtepunt aaneen waarbij de fans absoluut waar voor hun geld krijgen. De avond vliegt voorbij en bij The Serpent’s Chalice wordt al aangekondigd dat dit het laatste nummer is. Na afloop ervan gaat de band voor de eerste keer het podium af maar al snel komen de heren terug. Als toegift wordt The Somberlain van Dissection gespeeld, waarna het echt uit is met de pret.

Voordat het podium helemaal leeg is wordt door de frontman eerst nog de duivelse seance voltooid waarna alle kaarsen worden gedoofd en de lichten weer aangaan. Ik kan tevreden naar huis en degenen die ik na afloop spreek zijn stuk voor stuk best onder de indruk geraakt van de live-prestatie van de band. Het is te hopen dat Watain snel weer een langere clubtour gaat maken.

Setlist Watain:

1. Legions of the Black Light
  2. Black Flames March