Waanzin in dB’s met Living Gate en Witchfukker

Deathmetalband Living Gate is druk met het opnemen van materiaal voor de debuutplaat, nadat het in het onfortuinlijke jaar 2020 al een EP uitbracht. Het sterrenensemble met (ex-)leden van Amenra, Wiegedood, Yob, Crouch en Oathbreaker wilde even wat anders dan aan knoppen draaien en besloot enkele optredens te doen. 6 februari was het de beurt aan dB’s in Utrecht. De jonge honden van Witchfukker sloten ook aan. Remco Faasen zag het van dichtbij.

Witchfukker teistert al sinds 2019 de gehoororganen, maar tot een echte release kwam het tot nu toe niet. Wel tot een aantal demo’s en op de laatste, Deathaemorrhage, staat de opener van de set vandaag: Pain Beyond Death. Het nummer zet gelijk de toon voor wat gaat volgen: rommelige, rammelende en gruizige black/death/speed waarbij snelheid belangrijker is dan melodie. Drummer The Mütilator gaat schuil achter een drumstel dat die naam nauwelijks mag dragen: Nicko McBrain zou het ding nog geen blik waardig gunnen, maar het werkt perfect voor de Limburgers en hun ‘horrid deathtrash reiging from the cacavernous depths of the underground’.

Het is namelijk alsof het 1987 is als Witchfukker speelt en we ergens in een schuur in Finland (of Australië: er prijkt niet voor niets aan Sadistik Exekution-sticker op de gitaar van zanger/gitarist The Withcfukker) staan en het is geweldig. Nog meer dan andere stijlen moet u dit type metal kunnen waarderen. Dit is nu precies de muziek die door onwetenden wordt afgedaan als ‘herrie’. En dan hebben ze nog volkomen gelijk ook, want het is teringherrie wat Witchfukker maakt. Maar het klinkt ó zo lekker. Originaliteit is geen labeltje waar je deze band mee moet vermoeien, de underground gaat dit nooit verlaten en op het hoofdpodium van een festival gaat u Witchfukker nooit tegenkomen en dat is maar goed ook want deze muziek is voorbestemd voor de donkere hoeken en verscholen holen waar de geur van verschraald bier zich mengt met zweet. Gadverdamme, wat lekker.

De blaffende zang en smerige teksten (althans, ik neem aan dat nummers als Grueling Interkourse, Nymphomania en Abyssal Autosarkophagy niet gaan over een broodje bestellen bij de bakker en ‘m dan thuis met pindakaas als beleg lekker oppeuzelen) doen denken aan Impaled Nazarene en Morbid en muzikaal lopen death, black en speed als een onheilige drie-eenheid fijntjes in elkaar over. Na afloop van deze muzikale blitzkrieg spoed ik mij naar de merchtafel… die er natuurlijk helemaal niet is! Wat een fokking poser ben ik toch, met mijn merch. Alsof ik het waard zou zijn met een Witchfukker-shirtje te lopen. Wie denk ik wel niet wie ik ben?

Van een uitverkocht Paradiso in Amsterdam naar een donker hol dat over enkele maanden zal verdwijnen weggestopt in een buitenwijk van Utrecht. Het kan verkeren voor drummer Wim Sreppoc (Wiegedood), gitarist Lennart Bossu (Amenra) en zanger/gitarist Levy Seynaeve (Wiegedood), maar erg onder de indruk lijken ze niet. Nu is het namelijk tijd voor Living Gate, tijd voor kiezelharde death metal. Natuurlijk zijn de Amenra– en Wiegedood-invloeden hoorbaar bij deze band die verder aangevuld wordt met Yob-bassist Aaron Rieseberg, vooral in de plotselinge tempowisselingen, de stiltes die vallen en de opbouw van de nummers die daardoor lastig in een hokje te plaatsen zijn. Maar verder is het vooral woest beuken met veel ruimte voor smaakvol gitaarspel. Veel meer interactie met het publiek ook, al had dat niet in het Engels gehoeven.

Erg is het trouwens niet dat de hoofdband doorklinkt in het geluid van Living Gate. Wie kan nee zeggen tegen dat fenomenale drumwerk van Sreppoc? Tegen die rollende grunt van Seynaeve die heerlijk tegen het randje van waanzin aanzit? Tegen gevarieerde nummers als Living Gate en Hunting Maggots? Er klinkt zelfs een beetje Blood Incantation door in de muziek van dit gezelschap dat we in de gaten moeten houden. Niet vreemd dat een gerenommeerd label als Relapse Records hier wel potentie in ziet. Internal Decomposition (door Seynaeve geïntroduceerd als een nummer over van binnenuit rotten) heeft de sterkste Wiegedood-vibe en is een waardige afsluiter. Dit smaakt naar heel veel meer!

6 februari 2024, dB's, Utrecht