Saxon, Diamond Head en Armored Dawn in 013

Op een steenkoude dinsdagavond trokken we naar Tilburg voor een avondje old-school metal. Toen we bij aankomst ongeveer vijfentwintig mensen in de zaal aantroffen bleek uit niets wat voor een bijzondere avond dit zou gaan worden.

Lag het aan het vroege start-uur of aan de bittere kou? Feit is dat Armored Dawn aan zijn set begon voor een zowat lege zaal. Het leverde een onwennige spanning tussen band en publiek (nouja…) op. Zelfs onze fotograaf, toch een man van vele oorlogen, wist niet zo goed hoe dit nu moest. Spelen dan maar en dat deden deze Brazilianen niet eens zo slecht. Het klonk allemaal alsof het dertig jaar geleden was geschreven, maar ze brachten het met zo’n oprechte overtuiging dat de aanwezigen het best te pruimen vonden. Alleen was het Engels van de zanger tussen de nummers door zo onbegrijpelijk slecht dat van enige interactie geen sprake was. Al bij al niet slecht dus, maar een herhaling hoeft niet echt.

Toen Diamond Head aan zijn set begon was de zaal gelukkig al aardig vol gelopen. De formatie bestaat sinds 1976, al moet gezegd dat van die bezetting alleen gitarist Brian Tatler overgebleven is. Wie zijn metalgeschiedenis een klein beetje kent weet dat deze band verschillende keren door het prille Metallica werd gecoverd en genoemd werd als één van diens grootste invloeden. Op de allereerste persing van Kill ‘Em All stond Am I Evil? Je krijgt dus niet alle dagen zulke veteranen te zien, maar wat ze vandaag op ons zouden loslaten had niemand echt verwacht. Sinds 2014 zingt Rasmus Bom Andersen bij de groep en jeetje, wat heeft die man een strot en een uitstraling zeg! Na het tweede nummer heeft hij iedereen mee en hij zal ze niet meer loslaten ook. Maar liefst zes nummers spelen ze uit Lightning To The Nations, hun debuutplaat uit 1980. Terwijl de groep in het verleden een grillige livereputatie had met nogal wat bezettingswissels tot gevolg, schijnen ze de laatste jaren wat dat betreft in rustiger vaarwater te zitten. Je merkt het aan alles. De ritmesectie legt een eenvoudige maar poepstrakke basis, waardoor zowel Tatler en Andersen om beurt loos kunnen gaan. En hoe!

De versies van It’s Electric, Helpless en voorál The Prince zijn werkelijk adembenemend. Dat vind het publiek duidelijk ook want zowat iedereen is helemaal mee met dit Diamond Head. Zoals zo vaak komt het beste als laatste en dat is deze keer echt met geen woord gelogen! De versie van Am I Evil? die vanavond als een pletwals de zaal in gekegeld wordt, bezit een power, een spelvreugde en een strakheid die dat andere hierboven genoemde viertal uit Los Angeles al lang niet meer in huis heeft. Na afloop blijven vele toeschouwers dan ook ietwat verbluft achter.

De headliner voor vanavond is Saxon, één van de grondleggers van dit genre en al 39 jaar lang onvermoeibaar aan het touren. De muzikanten hebben een nieuw album te promoten en dat ze dat met overgave doen is een understatement. Wie ze vorige zomer als afsluiter zag op Alcatraz weet dat ze nog steeds een massa kunnen bespelen zonder al te veel poeha en zonder een dure productie. Dat hebben ze ook helemaal niet nodig met zo’n voorraad klassiekers. Maar wat er vandáág in het beestje is gevaren blijft een raadsel want zo actief en zo scherp heb ik deze groep zelden gezien. Traditioneel wordt er geopend met het titelnummer van de nieuwe plaat en vanavond is dat dus Thunderbolt.

In totaal zullen ze maar liefst zes nieuwe nummers brengen en daar zit geen enkel overtollig iets bij, tenzij dan héél misschien The Secret Of Flight. Nosferatu kan zowaar gezien worden als een instant klassieker. Dat is zeker ook het geval voor hun persoonlijke ode aan het Motörhead van eind jaren ’70, toen beide bands een gezamenlijke tour deden. In plaats van de zoveelste cover te spelen waar je broek van afzakt (Scorpions, iemand?) deden deze heren het anders: ze schreven They Played Rock and Roll!, een op een Motörhead-riff aangedreven ode aan hun dode vrienden met ergens middenin een sample waarop je Lemmy zijn legendarische openingszin hoort uitspreken.

When the bomber flew
It was ’79
Make no mistake
It was their time

Zonder meer indrukwekkend allemaal, maar de lading klassiekers die daarnaast ten gehore werd gebracht was om uit je dak te gaan van plezier, iets wat velen in de zaal dan ook deden. Twaalf stuks maar liefst! Twáálf! Wie het niet gelooft checkt de setlist maar even. Dingen die je woord voor woord kan meebrullen omdat ze tot de basis van het genre behoren. En als je dat niet kan, schaam je dan diep. Uitputtend was het. Biff had er duidelijk plezier in want toen enkele fans vooraan stonden uit te hijgen volgde er al lachend ‘we’re fitter than you are,’ om daarna alweer staalhard verder te gaan met een andere meebruller.

Vooral het werkelijk schitterend gebrachte Crusader bleef hangen. Ik heb mensen in trance zien gaan op dat nummer! En ja, natuurlijk ook Princess Of The Night, waarmee de reguliere set vandaag werd afgesloten. Maar Saxon stopt nooit zomaar. Niet voordat we Heavy Metal Thunder en Wheels Of Steel over ons heen hebben gekregen, trouwens compleet met een zwaar headbangende Biff. Als allerlaatste toegift kwam dan nog Denim and Leather, zowat het anthem van een generatie. Als hij daarbij dan ook nog het metaljacket van een fan aantrekt is het plaatje compleet. Ik sprak de eigenaar achteraf eventjes en die kerel gaat er een week niet van slapen denk ik. Schitterend!

Samenvattend zou je kunnen stellen dat er vanavond twee headliners speelden die elk in een onwaarschijnlijke bloedvorm verkeerden en met een werkelijk onweerstaanbaar en aanstekelijk plezier op het podium stonden. Deze heren, alhoewel niet echt meer van de jongsten, kunnen nog jaren mee. Om het in de woorden van Saxon te zeggen: And The Bands Played On….

Fotografie:

Jurgen van Hest (jvh013photo)

27 februari 2018, 013