Negura Bunget en Enslaved in Antwerpen

Negurã Bunget en Enslaved in Antwerpen
Trix, 30 april 2011

Trix

Op een mooie zonovergoten Koninginnedag is er uiteraard niets leukers dan een feestje. En vandaar ging ik ‘s avonds op weg naar het mooie België om aldaar in de Trix te Antwerpen twee goede bands te aanschouwen. Dus zoals gebruikelijk daar de auto geparkeerd en bij de Trix naar binnen gegaan. Het evenement was ditmaal in de zaal boven. Voor de mensen die hier nog nooit zijn geweest: Dit is een knusse zaal met een aangrenzend dakterras en een bar. Over het algemeen ook erg gezellig. En uiteraard met dit mooie weer onder het genot van een alcoholische versnapering nog even op het dakterras gestaan. Om stipt half negen is het dan tijd voor de eerste act.

Negura live

Negurã Bunget is een band die ik nog niet zo lang ken. De albums die zijn uitgekomen na de breuk van de drie originele leden bevielen mij uitermate goed en ik had ook hooggespannen verwachtingen van dit optreden. En ik kan niet anders zeggen dan dat Negru een indrukwekkend stel muzikanten om zich heen heeft verzameld. Wat er allemaal gebracht werd op het podium was vrij indrukwekkend. Een hele verzameling aan houten percussie- en allerhande blaasinstrumenten. Met mij was er toch een heel groot deel van het publiek dat deze band ook wilde zien en de zaal was al halfvol en ze kregen zeker waar voor hun geld.

Sfeervol en perfect uitgevoerde uitvoeringen werden gebracht van onder andere Pãmint en Dacia Hiperboreanã van Virstele Pamintului, Norilor van Om en La Marginea Luminii van de laatste EP. Helaas hadden ze maar drie kwartier om te spelen, en voordat je er goed en wel inzat was het laatste nummer alweer voorbij. Hopelijk kan ik deze band binnenkort nogmaals en iets langer aanschouwen.

enslaved- live

Om kwart voor tien na een half uurtje bijkomen was het tijd voor Enslaved. Hiervoor zijn de meeste mensen naar Antwerpen gereisd en de zaal stroomt dan ook aardig vol. Het is druk maar zeker niet uitverkocht, wat toch jammer is met een dergelijk affiche. Ik weet nog hoe Enslaved mij met Frost toentertijd overdonderde waarna ik verkocht was en hierna ook nog wat albums gekocht heb. De laatste jaren ben ik ze echter wat uit het oog verloren ondanks de hoog gewaardeerde albums die ze uitbrachten. Hopelijk gaan ze mij deze avond wederom omverblazen en ben ik weer verkocht. Na het uitbrengen van het recente album Axioma Ethica Odini komt uiteraard de nadruk hierop te liggen met drie nummers waaronder de opener Ethica Odini gevolgd door Raidho en later nog Giants.

Tijdens het optreden is er genoeg interactie met het publiek en tijd voor een praatje, waaronder een verontschuldiging voor het slechte optreden tien jaar terug. Nu was ik daar niet bij maar vanavond staat er een geoliede show. Er wordt strak gespeeld, echter is door de afstelling niet alles helemaal perfect te horen. Het aanwezige publiek is tevreden en komt naarmate het optreden vordert meer op stoom. Ikzelf kom tot leven als er echt oud werk wordt gespeeld van Hordanes Land namelijk Allfáðr Oðinn. Hierna volgt Isa en verlaat Enslaved het podium. Na kort aandringen van de zaal keert de drummer terug en na een leuke drumsolo wordt Slaget I Skogen Bortenfor ingezet. Na dit nummer is het echt afgelopen en wordt het publiek bedankt. Ook komt de rest van het personeel welke de tour ondersteunde even aan bod aangezien dit het laatste optreden van de tour is. Tevreden en de meeste met wat aankopen rijker keert een ieder weer huiswaarts. Wat mij betreft een zeer geslaagde avond, alleen wist Enslaved mij helaas niet zo te raken als ten tijde van Frost maar dat is een kwestie van smaak.

enslaved live 2

Met dank aan Mer Almagro voor de foto’s.