Libramentum & Elexorien in Popfront Zwolle

Libramentum & Elexorien
14 januari 2006, Popfront Zwolle

In het naar mijn mening verder nogal saaie Zwolle, waar ik normaalgesproken alleen op doorreis ben naar interessantere steden, staat gelukkig nog een alleraardigst zaaltje genaamd het Popfront, dat de Zwolse metal-liefhebbers (en ook die uit de omliggende regio’s uiteraard) voorziet van een broodnodige hoeveelheid live optredens van meer dan bovengemiddelde metalbands. Het Popfront programmeert de laatste tijd een zeer gevarieerd aanbod aan metal uit alle regio’s van het land, en wint naar mijn bescheiden mening terecht steeds meer status als een van de leukere zalen in Nederland om van optredens te genieten en, in het geval van de bands zelf, om er op te treden. Het eerste Popfront concert van het jaar 2006 wilde ik dan ook niet missen, dus reis ik wederom per trein af naar het midden van het land om te genieten van een avondje gezelligheid, lekker bier en goeie muziek.

Libramentum @ Popfront

De opener van de avond, Libramentum, speelt een vorm van progressieve metal, die raakvlakken heeft met een band als Dream Theater, die naar mijn mening tegenwoordig veel te vaak wordt gekopieerd, maar als het resultaat van redelijke kwaliteit is, zul je mij daar verder niet over horen. Helaas is dit een band die me doet twijfelen aan de relevantie van het woord ‘progressief’ in de benaming ‘progressieve metal’. De Dream Theater invloeden liggen er nogal dik bovenop, maar aan de andere kant is dat binnen dit muzikale genre denk ik al bijna niet meer te voorkomen. Op het podium staat de band in elk geval haar mannetje, hoewel de podiumpresentatie nogal statisch is. Dit is typisch een van die bandjes die leuk zijn als opwarmer, als achtergrondmuziek met een biertje in de hand tijdens een goed gesprek met oude vrienden.

Libramentum @ Popfront

Elexorien @ Popfront

En dan de hoofdact van de avond, Elexorien. Deze band begint de laatste tijd enorm aan populariteit te winnen in binnen- en buitenland. De officiële benaming voor hun stijl van muziek schijnt battle metal te zijn. Nou ja, ik noem het maar folk/power metal met grunts. De muziek staat in elk geval als een huis en de band straalt op het podium een tomeloze hoeveelheid enthousiasme en energie uit, hoewel ik ze onlangs in Groningen iets geinspireerder bezig bezig heb gezien. Desondanks zet de band weer een optreden neer waar de vonken van af spatten. Een groot deel van het publiek blijkt speciaal voor Elexorien naar Zwolle afgereisd te zijn en dat is te horen en te zien. De temperatuur in het zaaltje stijgt al snel tot grote hoogten. De band bewijst vanavond wederom een goed geoliede machine te zijn die een aanwinst is voor het huidige aanbod aan folk en power metal bands.

Elexorien @ Popfront

Al met al was deze avond een goed begin van 2006 voor het Popfront. Als de organisatoren in 2006 het hoge niveau voortzetten dat vorig jaar is ingezet, zal ik er nog regelmatig met veel plezier aanwezig zijn.