In Flames en Walkways in Tivoli Vredenburg

Op een tot dan toe nog zonnige vrijdagavond was Corpus_Corrie op weg naar de Tivoli Vredenburg, in hartje Utrecht. Nog nooit in dit pand geweest te zijn, was het heel even zoeken en navigeren om in de juiste rij te staan: er waren meerdere optredens die avond. Eenmaal in de juiste rij en toen de weg vrijgegeven werd, ging de hele meute met drie roltrappen omhoog naar de zesde verdieping, naar de Pandora. Hier zouden drie kwartier later ruim zeshonderd metalheads worden verwelkomt door Walkways en In Flames. Fotograaf Markus Wiedenmann legde de kiekjes vast.

Na een korte kennismaking en gesprek tussen de redacteur en de fotograaf, begon het uit Israël afkomstige Walkways met zijn setlist. Gelijk na de opkomst knalde het eerste nummer, Blood Intro, door de zaal heen. Licht progressief en met een zweverige gitaarlijn, klonk het best fijn in het gehoor. De clean zang werd keurig uitgevoerd en was goed bij toon. De grunt was wat minder overtuigend en miste kracht en volume.

De relatief korte setlist van ongeveer dertig minuten kwam over het algemeen goed voor de dag en kreeg de zaal aardig enthousiast. Jammer genoeg had zo’n beetje elk nummer een breakdown, wat een beetje teveel van het goede was. Daarentegen moet een compliment worden gemaakt naar de show die de mannen gaven. Zanger Ran Yerushalmi wist het publiek goed te betrekken in de nummers. Dit was vooral evident met het nummer Despair. Hier leerde hij ons allen de woorden “For heaven’s sake” en “It’s all too dark”, en vroeg ons dit mee te zingen gedurende de refreinen. Het publiek deed hier graag aan mee.

Reeds een beetje opgewarmd door het voorprogramma, was het ruim een half uur wachten op de band waar iedereen voor kwam. Maar dan was het moment eindelijk daar. De lampen gingen uit, het intro ging van start en het Zweedse In Flames betrad het podium. Zonder poespas begonnen de heren met My Sweet Shadow, afkomstig van het album Soundtrack to Your Escape.

Gelijk vanaf de eerste noot was het duidelijk dat wij hier te maken hadden met doorgewinterde muzikanten, die na 28 jaar nog steeds even veel plezier halen uit elk optreden dat zij geven. De zaal zat propvol (niet zo gek als het concert uitverkocht is) en ondanks een gebrek aan bewegingsruimte ging iedereen goed los. Het enthousiasme werd nog verder aangewakkerd toen Pinball Map begon, afkomstig van het populaire album Clayman. Headbangen, moshpits, zweterige metalheads en schreeuwende fans: dit beloofde een goede avond te worden.

Na twee recentere nummers gespeeld te hebben, wist zanger Anders Fridén de zaal gek te krijgen toen hij aankondige dat Cloud Connected het volgende nummer was. Ook deze redacteur vergat even dat hij voor een verslag kwam en ging met de rest van het publiek mee in het opwekken van een nekhernia.

Na een heerlijke mix van oud en nieuw werk, en een dosis droge humor van Anders (“I’m here all night, thank you!” ), werd de zaal uitgedaagd om een circle pit te beginnen op de hit The Mirror’s Truth. Uiteraard werd hier gehoor aan gegeven. Inmiddels was het publiek dermate enthousiast dat ook de eerste crowdsurfers zich hadden aangemeld. Dit was de start voor een continue stroom van crowdsurfers gedurende de rest van de avond.

Halverwege de tweede helft van de setlist werd er nog even stilgestaan bij het feit dat de drummer die zij mee hadden een ongelovelijke prestatie had neergezet door circa veertig nummers in twee weken tijd in te studeren. Dit werd luidkeels en met groot applaus ontvangen door de vele metaalhoofdjes.

Richting het einde van de setlist werden wij allen nog aangenaam verrast door de klassiekers Colony en Take This Life. Het publiek werd wild, de moshpit werd groter en de band bewees opnieuw van grote klasse te zijn. Toepasselijk sluitten de Zweden af met het nummer The End en brachten daarmee een einde aan een geweldig concert. Het was een ontzettend strak optreden dat werd uitgevoerd met een enorme dosis plezier.

Nog even bijkomend bij de bar (onder het genot van een biertje), keek ik terug op een zeer indrukwekkende avond en ervoer ik een vernieuwde vorm van respect voor een van de medegrondleggers van Gothenburgse stijl. In Flames we trust!

Setlist Walkways:

1. Blood intro
  2. Towards the Light