Imminence en Acres: wanneer JC de Klinker in Aarschot plots geconfronteerd wordt met koorts en loszittende in-ears

Op een doordeweekse woensdagavond naar Aarschot rijden? Om wat te doen? Het bruisende nachtleven daar in te duiken? Een filmpje te bekijken? Nee, nee. Een concertje meepikken natuurlijk. De Zweden van Imminence zijn op tour om hun laatste plaat Turn The Light On te promoten. Ze hadden hiervoor de Britse band Acres meegenomen op de bus. Dit viertal heeft immers ook een nieuwe plaat uit, Lonely World, dus dat kwam goed uit. Tevens zat ook The Oklahoma Kid op het rijtuig. Koorts? In-ears? Het relaas lees je hier.

Zo een 200 kijklustigen hadden zich verzameld in JC de Klinker in Aarschot om bovenstaande bands te kunnen bewonderen. Aangezien The Oklahoma Kid net zijn set achter de rug had, kon ik van hen enkel nog hun zweetsporen en de merchandise-stand terugvinden. Jammer, maar voortaan dien ik misschien toch wat eerder aan te spoelen. Nu, half zeven ‘s avonds is natuurlijk ook wel een erg vroeg startuur.

Niet zeuren denk ik dan, gewoon luisteren. En ik moet zeggen, Acres maakt direct indruk. Deze Britten, in klassieke viermansformatie, knallen er direct lekker in ondanks het ontbreken van een tweede gitarist. De kerels zijn allemaal netjes voorzien van in-ears om de meelopende muziekband, die achtergrond geluidjes meelevert, te kunnen volgen. Brulboei en zanger van dienst, Ben Lumber, die achteraf ook nog eens een aangename gozer blijkt te zijn en losjes met iedereen een babbeltje slaat aan de merchandise-stand, heeft toch danig wat moeite om deze oor-toestellen op hun plek te houden. Met Deathbed, ook de intro van de plaat, wordt van start gegaan. Vervolgens krijg je sterk uitgevoerde versies van nummers als Medicine, Lullaby en Talking in Your Sleep te horen. De meeste indruk maakt echter de live versie van het titelnummer van de plaat, Lonely World. Hier laten de kerels echt wel horen, wat ze in hun mars hebben. Stevige bas, dromerige gitaarpartijen, strakke drums en een steengoede zanger, lijmen alles erg overtuigend aan elkaar. Jammer dat de zaal niet helemaal meegaat of loskomt. Misschien komt het door het feit dat er onder de 200 aanwezigen blijkbaar maar een handjevol mensen aanwezig blijkt die deze Britten reeds kent. Nu, ik ken ze nu ook!

Iedereen blijkt gewoon gekomen te zijn om de Zweden van Imminence te bekijken en te beluisteren. Frontman Eddie Berg, sporadisch zijn virtuositeit tonende op de viool, blijkt een beetje ziekjes en koortsig te zijn, wat hij bij herhaling aanhaalt tijdens het verloop van het optreden. Ondanks dit wordt er toch meer dan drie kwartier stevig van jetje gegeven. De band geeft niet de volledige drie kwartier gas, hij neemt ook wat snelheid terug en maakt zelfs een moment vrij om twee nummers gewoon akoestisch te brengen met name This Is Goodbye en een eerder gezapige versie van Crawling van Linkin Park. Nu we zijn niet gekomen om trage, gezapige nummers op een akoestische gitaar te aanhoren maar om te luisteren of de nummers van hun meest recente plaat, Turn The Light On, ook live de kracht en finesse kennen.

Het optreden wordt gestart met Erase en hiermee zit direct de vlam in de pan en wordt de omgevingstemperatuur direct tot koortsige hoogtes opgestookt. Scars maar ook No Room To Breath en Saturated Soul passeren al vrij vroeg de revue. Wat opvalt, is dat de brute backing vocalen worden uitgevoerd door de meest androgyne van de twee gitaristen, Harald Barrett. Hij is zo nu en dan toch net iets te veel bezig met vestimentaire aangelegenheden en blijft ook vol overgave zijn lange zwarte haar telkenmale in de juiste plooi te leggen. Het kan de pret in het publiek niet drukken en dat resulteert in een erg actieve bende voor het podium met ook een circle pit tijdens het nummer Lighthouse. Er wordt vooral van de laatste plaat geplukt. Disconnected en Paralysed maar ook een nummer als Infectious of The Sickness passeren, deze laatste twee weliswaar helemaal op het einde van de setlist. Kracht en finesse te overvloed, sterk optreden.

Conclusie van deze avond: Best soms nog wat vroeger vertrekken en de nieuwe van Acres uitchecken.

22 januari 2020, JC de Klinker, Aarschot