Gae Bolga en Ynfamia in Oostburg

Gae Bolga en Ynfamia in Oostburg
29 januari 2011, The Lane

The Lane in het Zeeuwse Oostburg kreeg het vorig jaar al zwaar te verduren als het ging om zware rock en bikkelharde metal. Bekende en minder bekende acts kwamen in grote getale langs en ook in 2011 staan er al heel wat mooie dingen op de planning. Voor metalliefhebbers werd het spits afgebeten op 29 januari met Gae Bolga en Ynfamia. Een avond waarop ouderwetse thrash zegevierde.

Rond de klok van half elf kwamen de mannen van Ynfamia het podium op. Als Zeeuws-Vlaamse band speelde het collectief een thuiswedstrijd waardoor de reactie vanuit de gezellig gevulde zaal vanaf het begin al enthousiast was. De band speelt ouderwetse thrash in een rauw jasje, soms vrij lang uitgesponnen en altijd agressief. Rauw in de zin van opbouw en op het gebied van ritmesectie ook qua uitvoering. Zanger Jose pepte het publiek, wat voor hem uit vele bekenden bestond, op en de band knalde de ene na de andere song er in rap tempo uit. De heren speelden mijns inziens een stuk beter dan de vorige keer dat ik ze zag, dus van een stijgende lijn in kwaliteit is zeker te spreken. De songtitels spraken boekdelen: Texacontamination, Priest of Sins, Hypocritic… Afgesloten werd er met de Metallica-cover Whiplash.

Ynfamia

Na een korte ombouwpauze was het de beurt aan de mannen van Gae Bolga. Onze Bart sprak onlangs al lovende woorden uit over de debuutplaat Violent MetalStorm en totaal niet onterecht. Thrashliefhebbers kunnen hun vingers letterlijk en figuurlijk opvreten met de ongenuanceerde geluidsgolven die deze Belgen voortbrengen. Of dat op het podium ook het geval is? Mijns inziens zeer zeker wel. De band trok van leer met songs als Dr. Oetkah, ThrashAssassination, Smell My Jacket en Drink ‘Till Death. Geen seconde werd het gaspedaal losgelaten en korte, uiterst droge aankondigingen vormden slechts sporadisch een rustpuntje. Zoals gezegd konden liefhebbers van ouderwetse, naar zweet ruftende (party) thrash hier prima mee uit de voeten, wat met momenten ook duidelijk werd voor het podium, maar voor de minder fanatieke thrashfundamentalist was het soms toch even doorbijten geblazen. Zelf genoot ik met volle teugen van het energieke, niet altijd even strakke maar continu vermakelijke optreden van Gae Bolga met als afsluiter de Whiplash-cover Spit On Your Grave. Hopelijk tot snel mannen!

Gae Bolga

Zware Metalen dankt Elton (Van Velzen) Boussen voor de foto’s!

Setlist Ynfamia: