Nederland. Landje aan de Noordzee met een enorme hoeveelheid uitstekende metalbands. The Monolith Deathcult is wat de schrijver van dit stukje betreft één van de beste. In ieder geval de meest unieke en originele. Begonnen als bruut beukende deathmetalband met de nodige elektronische invloeden, doorgegroeid tot een pompeuze combinatie van industrial en death metal die live de voegen uit de muren blaast of de tentharingen uit de grond tilt.
In 2017 liet het gezelschap uit Kampen (nog geen 40.000 inwoners, wel 39 kerken en dan niet van het vrolijke, luchtige soort) V1 – Versus: It Will Burn Us Without Leaving Ash los op de onwetende mensheid. Het eerste deel van een trilogie over de minder florissante kanten van de mensheid, handelde over de occulte kant van het Nazisme. Het was een verbluffend werkstuk waarbij elektronica en muzikaal vakmanschap hand-in-hand gingen. Door het inhuren van een drummer en niet te kiezen voor een computer, bleef de muziek wel een zekere warmte behouden en ging het niet de militante kant van bands als Darkspace en Mysticum op. Deel 2 van de trilogie kreeg de titel V2 – Vergelding: Dawn of the Planet of the Ashes mee en had als tijdspad de periode vlak na tot ver na de Tweede Wereldoorlog en diverse wraaklustige plannen en acties die daarbij kwamen kijken. Een plaat met een veel te korte speelduur, maar daarop wél Fist of Stalin: een nummer zo geniaal dat het woord geniaal er geen recht aan doet.
Na het korte intro van de heer Jones staat het over complottheorieën handelende Connect the Goddamn Dots bol van geluidseffecten en de bromgrunts van Robin Kok. Bij Gone Sour, Doomed gaan alle registers open, om geen seconde gas terug te nemen. Een woest beukend oorgasme, dit nummer. Het titelnummer lijkt verdacht veel op de vorig jaar verschenen single Feet of Jeremiah, maar heeft andere geluidseffecten en duurt langer. En more is more in dit geval. Blood Libels is een instrumentaaltje, dus even tijd om adem te halen. The White Silence is traag maar meeslepend, They Drew First Blood vooral opzwepend. Het lijkt onmogelijk stil te blijven zitten bij dit nummer, dat live gegarandeerd nekken gaat breken. Het gaat over in het instrumentale L’Ouverture de Morose, waarna Alex Jones het album en de trilogie afsluit met wat ongein. Niet het beste nummer van de plaat, deze afsluiter, maar wél lekker dreigend.
Score:
85/100
Label:
Human Detonator Records, 2021
Tracklisting:
- Infowars
- Connect the Goddamn Dots
- Gone Sour, Doomed
- Vernedering
- Blood Libels
- The White Silence
- They Drew First Blood
- L’Ouverture de Morose
Line-up:
- Robin Kok – Vocalen, bas
- Michiel Dekker – Gitaar, vocalen, programmering, samples
- Carsten Altena – Gitaar, keyboards, samples, orgel, orkestratie, percussie
Links: