Vierde album voor het Zottegemse Stories From The Lost, wederom via Dunk!Records. Sinds 2014 spelen de vier heren al samen, iets wat eerder uitzondering dan regel is als je het mij vraagt. Exoplanet, de vorige plaat van de Oost-Vlamingen, viel danig in de smaak, net als de eerste twee platen. Het betreft dan ook een prima mix van postgenres, progressieve gitaarmuziek zonder misplaatste pretentie en de nodige zware melodoomdeathinjecties. Never change a winning team, zo blijkt opnieuw.
De hoes vertelt het al. Isolement en de onmacht om te communiceren of een boodschap over te kunnen brengen maakt mensen gek. Een thema dat veel voorkomt in de gewijzigde verhalen op dit album. Jezus’ terugkeer zou anno 2020 uitdraaien op een collocatie, de horlogemaker die wil terugkeren in de tijd om connectie te zoeken met anderen, de grafdelver die letterlijk niet uit een vollopende put raakt en op deze manier zijn eigen graf gedolven heeft … symboliek en metaforisch taalgebruik, het past prima in de verhalende muziekvorm die Stories From The Lost aanwendt. Ook Raven’s Misanthrophy, waar The Raven van Edgar Allan Poe binnen vliegt bij een man die gek blijkt te zijn vertelt meer dan je op het eerste zicht zou vermoeden. Ondanks deze grootse verhalen klinkt het al bij al behoorlijk intiem en atmosferisch, doorleefd en gemeend, alsof het zaken uit de persoonlijke geschiedenis betreft. Die atmosferische sound komt onder andere door het nog meer ontwikkelde gebruik van het keyboard, het efficiënter gebruik van “cleane” zang en verstaanbare doomgruntspraak en een nog meer uitgesproken leadgitaargeluid. Wat ik voornamelijk probeer te vertellen is dat de sound er op vooruit is gegaan en dat ik dit echt wel het beste werk van Stories From The Lost tot op vandaag vind. De songwriting is ook minder vrijblijvend. Je bent eigenlijk vanaf de eerste luisterbeurt mee en hoeft het dus niet te ver gaan zoeken. Iets minder progressief, maar wel een directere impact. Je mag gerust zeggen dat de melodoomdeath iets meer richting gothic is opgeschoven, genre To/Die/For, Darkseed, Crematory, Disillusion en EverEve. Daar is op zich niets mis mee.
Een aantal stappen vooruit en mijn favoriete aflevering tot nu toe. Luistertips zijn The Concept Called God, The Watchmaker en Coma Vault. Neem gerust de ganse plaat door voor een totaalbeleving.
Score:
81/100
Label:
Dunk!Records, 2020
Tracklisting:
- The Concept Called God
- Of Savage Seas
- The Smell of Rain
- The Watchmaker
- Raven’s Misanthropy
- I, Lithopaedion
- Coma Vault
- A Beautiful Downfall
Line-up:
- Kurt Vanlandtschoote – Bas, keel
- Wout Lievens – Drums
- Mathieu Vanlandtschoote – Gitaar, keel
- Glenn De Loor – Gitaar
Links: