Sabaton – The Symphony To End All Wars

Nadat op 4 maart 2022 The War To End All Wars van de Zweedse band Sabaton uitkwam, is het nu tijd voor The Symphony To End All Wars. Een symfonische versie van het album. In tegenstelling tot de soundtrackversie van The Great War die zonder vooraankondiging op Spotify verscheen, werd aan deze versie van The War To End All Wars beduidend meer aandacht besteed. Na talloze aankondigingen op de socialemediakanalen van de band was The Symphony To End All Wars vanaf vrijdag 6 mei te horen op alle streamingdiensten en verkrijgbaar in twee vinylvarianten.

Het eerste nummer van de plaat is Sarajevo. Het duurt even voordat ik het nummer in deze versie herken. Na een lange opbouw komt uiteindelijk het album met een bombastische versie van het refrein op stoom. Ik zie al voor me hoe deze versie gebruikt zou kunnen worden als intro voor de liveoptredens van The Tour To End All Tours, net zoals dat gebeurt is bij de soundtrack versie van In Flanders Fields tijdens The Great Tour. Stormtroopers heeft een stevig intro met violen. Hoewel de coupletten lastiger te herkennen zijn komt het geluid van het nummer hier erg goed naar voren. Het is een goede afwisseling tussen bombastische en wat rustigere stukken. Als we de golven van de zee horen op de achtergrond, horen we de eerste klanken Dreadnought. Het intro is wat overdreven qua geluid. Een iets subtielere versie was hier wellicht beter op zijn plek geweest. Nadat het vaartuig net als in het origineel verder dreunt, is in de coupletten een piano te horen die de zanglijnen vervangt. Zeker niet onaardig, maar cello’s, violen en fluiten komen beter tot hun recht in deze symfonische versies. Het refrein daarentegen klinkt exact zoals ik hoopte dat het zou klinken. Een fijne combinatie van talrijke instrumenten die samen een groot geheel vormen.

Met een doedelzak wordt The Unkillable Soldier ingestart. De afwisseling tussen blaas- en strijkinstrumenten zorgt voor dynamiek in het nummer. Het doet mij op een bepaalde manier denken aan de nummers van Two Steps From Hell. Terwijl het vorige nummer nog langzaam uitsterft, klapt Soldier Of Heaven er meteen hard op. Dat er geëxperimenteerd is, is goed te horen. Op verschillende momenten wijkt de melodie af van hoe het op de originele plaat is ingezongen. Hierdoor krijgen de nummers nog meer een eigen stijl. Zo chaotisch als dat het origineel begint, zo rustig begint deze versie van Hellfighters. Dit nummer was maanden voor de release van het originele album al op de achtergrond te horen in een video op YouTube, waarin de band een verdere samenwerking aankondigde met het animatiebedrijf Yarnhub. Met dit nummer bewijst Sabaton weer de kracht van de symfonische versies. Het volgende nummer komt langzaam op gang. Wanneer er meer instrumenten mee beginnen te spelen komt The Race To The Sea steeds meer tot leven. Het epische refrein maakt het nummer helemaal compleet. Lady of the Dark is weer zo’n voorbeeld van een nummer dat heel goed tot zijn recht komt in een orkestrale versie. De oplettende luisteraar had deze versie al kunnen horen in het intro van Lady of the Dark op de History Edition van het album.

Ook The Valley of Death maakt binnen enkele seconden duidelijk dat dit het beluisteren waard is. Het is een dynamisch nummer met veel afwisseling. Bij Christmas Truce neemt na afloop van het piano-intro een fluit ons mee door het eerste couplet van het nummer. In plaats van door te gaan naar het refrein doet zangeres Floor Janssen er nog een schepje bovenop. Met haar operastem zingt ze de melodie van het couplet nog een keer mee. In de Soundtrack Edition van het vorige album waren er vocalen te horen op het openingsnummer The Future Of Warfare. Hier kwamen deze niet goed tot hun recht, maar bij Christmas Truce is het een zeer waardevolle toevoeging. Met Versailles zijn we alweer toegekomen aan het laatste nummer van het album. Hier horen we de melodie van het refrein van Sarajevo terug, maar dan in majeur, in plaats van in mineur. Ook hier wijkt het nummer op verschillende momenten af van de originele melodie. Na het moment waar normaal de gitaarsolo zit,m wordt het nummer weer teruggezet in een mineur versie om het album af te sluiten.

The Sympfony To End All Wars is een hele sterke versie die perfect aansluit bij de cinematische stijl van The War To End All Wars. Deze nummers zouden zo gebruikt kunnen worden als soundtracks in grote films. Met het concept van de symfonische versies heeft Sabaton goud in handen. Daarom hoop ik ook dat de komende albums weer voorzien worden van een orkestrale versie.

Score:

90/100

Label:

Nuclear Blast, 2022

Tracklisting:

  1. Sarajevo – Symphonic Version
  2. Stormtroopers – Symphonic Version
  3. Dreadnought – Symphonic Version
  4. The Unkillable Soldier – Symphonic Version
  5. Soldier Of Heaven – Symphonic Version
  6. Hellfighters – Symphonic Version
  7. Race To The Sea – Symphonic Version
  8. Lady Of The Dark – Symphonic Version
  9. The Valley Of Death – Symphonic Version
  10. Christmas Truce – Symphonic Version
  11. Versailles – Symphonic Version

Line-up:

  • Joakim Brodén – Schrijver
  • Chris Rörland – Schrijver
  • Antti Martikainen – Orkestratie

Links: