Nadat het Nederlandse Ossaert in 2020 debuteerde met het album Bedehuis en een jaar later Pelgrimsoord werd uitgebracht, duurt het vervolgens twee jaar voordat Offerdier uitkomt. Hierop staan, net als op eerdere releases, vier nummers. Belangrijk verschil is dat Offerdier net geen 23 minuten duurt en daarmee een stuk korter is dan de voorgangers. De muziek wordt dan ook als een EP gepresenteerd. Benieuwd wat dit muzikaal oplevert.
De Lichtkrans En De Waan opent met sterke riffs in de beste Ossaert-traditie: herkenbaar, melodieus en met een enigszins dof geluid. Ook het vocale gekrijs is iets dat we inmiddels kennen en perfect bij de muziek past. Ritueel I en Ritueel II zijn nummers die bestaan uit orgelklanken, synths en percussie. Beide zijn volledig instrumentaal. Het lijkt een soundtrack voor een duister ritueel waarbij een dier wordt geslacht. Hierop komen thematisch de zaken mooi samen. Het afsluitende Het Geschenk En Het Bestaan is weer een “regulier” nummer waarin opnieuw melodie en waanzin samenkomen. Speciale aandacht hierin is er voor de basgitaar die haast zijn eigen leven gaat leiden en een onderliggende bezwerende melodie neerlegt. Het cleane zangwerk aan het eind waarbij de titel wordt gescandeerd zorgt voor kippenvel. Knap werk!
Conclusie is, en dat heeft alles met smaak te maken, dat er twee goede Ossaert-nummers op Offerdier staan die qua lengte en stijl voldoen aan hetgeen er op eerdere albums werd geboden. De twee ambient-/soundscapenummers voegen qua sfeer zeker iets toe, maar liever had ik gezien dat er nog een paar reguliere nummers waren toegevoegd om de balans tussen beide wat meer door te doen slaan naar de reguliere nummers. Nogmaals: het is slechts een kwestie van smaak en het is mooi om te zien dat Ossaert op Offerdier de muzikale horizon weet te verbreden. Opnieuw een sterke release!
Label:
Argento Records, 2023
Tracklisting:
- De Lichtkrans En De Waan
- Ritueel I
- Ritueel II
- Het Geschenk En Het Bestaan
Line-up:
- P. – Zang, gitaar, basgitaar, synthesizer
- W. – Drums
Links: